©NDERNEMER Podcast h PODCAST MAKEN? Bouwen aan de toekomst 'Geldfit helpt ondernemers met schuldhulp op maat' van de week Wat je over conversie allemaal kunt leren van boekingsplatforms Landelijk hulpplatform Geldfit.nl helpt ondernemers in financiële nood Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld door schulden uit de coronatijd? Wacht niet te lang, zoek hulp en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van landelijk platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Hulp van buiten brengt je verder." Een bakker wiens leveranciers niet meer leveren of een zelf standig rijinstructeur die de betalingsachterstand op zijn leaseauto ziet oplopen: een paar voor beelden van de 40.000 ondernemers die Geldfit benaderden voor advies. Toch is hulp inroepen nog een taboe. Gemiddeld wacht een ondernemer met financiële problemen daar drie tot vijf jaar mee. Ook Rainier Leakat speelde lang mooi weer. Zijn catering- en entertainmentbedrijf Rai Entertainment crashte door corona. ,,Ik wilde mijn goede naam beschermen, maar bouwde ondertussen tienduizenden euro's schuld op. Toen de verhuurder dreigde met uitzetting, kwam ik op een keerpunt. Ik openbaarde mijn problemen en maakte goede afspraken over betaal- regelingen. Ik heb weer toekomst met mijn SuriRai-foodtruck. Mijn advies: schakel hulp in en voorkom escalatie." Laagdrempelige hulp Ondernemer Ralph van Dam omschrijft Geldfit als een laagdrempelige oplossing voor ondernemers met geldzorgen: ,,Op Geldfit.nl kun je anoniem een test invullen om je financiële situatie te laten beoorde len, waarna je adviezen voor hulp krijgt. Dat kan een verwijzing zijn naar een web site, een buddy, budgetcoach of schuld hulpverlening van de gemeente, maar ook juristen en HR-experts voor de diepere oorzaken. Anoniem advies op maat is ook mogelijk, via telefoonnummer 0800-8115." Frederieke Kokol is operationeel manager van deze hulplijn. ,,Wij luisteren zonder oordeel naar de verhalen van ondernemers. Vervolgens geven wij een passend advies waar ze in hun gemeente het beste naar toe kunnen. Daarmee voorkomen we dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd, want dat is naast trots en schaamte óók een obstakel: de wirwar aan loketten en regelingen." Het belang van tijdige hulp bij geldzorgen wordt nog groter nu bedrijven per 1 oktober hun schulden, ontstaan in de coronatijd, aan de overheid en banken moeten af betalen. 274.000 bedrijven hebben alleen al bij de Belastingdienst een corona- gerelateerde schuld van 19,7 miljard euro. Het kabinet ondersteunt ondernemers door de start van de aflossingsplicht te verschuiven naar 1 oktober 2022 en verruiming van de aflossingstermijn naar vijf jaar. Van Dam (Geldfit): ,,Hoe eerder je als ondernemer met die schulden aan de slag gaat en keuzes maakt, hoe groter je toekomstperspectief." O deondernemer.nl Aandachtstrekkers www.deradiofabriek.nl De bouw is bij uitstek een branche van ketensamenwer- king, maar corona heeft dat tijdelijk veranderd. Ondanks groeiende vraag is er krimp, door materiaalschaarste, regelgeving en problemen met vergunningen. Tegelijk ontstaan ook nieuwe kansen, met name op het gebied van duurzaamheid. Woning- en utiliteitsbouw was de laatste jaren een belangrijke aan jager van de groei in de bouwsector. Door fluctuerende vergunningver lening is dit jaar een productie daling voorspeld, terwijl in 2022 een goed herstel wordt verwacht. Tegelijk worstelt de bouw met ver schillende uitdagingen. Zo dwingt personeelstekort de branche om efficiënter te werken, zoals met prefab-productie. Om het rende ment te verbeteren, moet de sector beter samenwerken en meer innoveren. Belangrijke thema's zijn flexibel en demontabel bouwen, circulariteit en duurzaamheid. Slim slopen Hergebruik van materialen is een ontwikkeling die in de lift zit, ondanks dat het onderhevig is aan tal van beperkende regelingen. Een goed voorbeeld is Lagemaat uit Heerde dat een Amsterdams rechtbankgebouw opnieuw gaat opbouwen als multifunctioneel bedrijfspand in Enschede. In de praktijk worden slooppanden al vaker helemaal uit elkaar getrokken en materialen zo veel mogelijk hergebruikt in nieuwe panden. Wellicht dat de huidige product- schaarste een stimulans is om sneller deze richting op te bewegen. Dit vereist wel dat marktpartijen in een vroeger stadium met elkaar afspraken gaan maken over slimme samenwerking. Ook overheden kunnen een rol spelen, door bouw en sloopvergunningen op een digi taal platform inzichtelijk aan te bieden. De sector kan niet meer om duurzaamheid heen, waarbij er veel aandacht is voor circulariteit. Op drachtgevers nemen deze criteria steeds vaker op in aanbestedingen. Daardoor kunnen bouwbedrijven zich onderscheiden door ook het duurzame alternatief voor te re kenen op basis van de 'lifecycle costing'-methode. Zo weet de klant direct het prijsverschil voor de totale levensduur van een gebouw. Van ontwikkelingen zoals herge bruik dient de hele keten goed doordrongen te zijn. Zo moet voor iedereen inzichtelijk zijn hoe je een gebouw effectief ontmantelt. Vervolgens is het van belang dat tweedehands materialen overzich telijk worden aangeboden via databases, zodat vraag en aanbod goed samenkomen. Dit soort plannen vergen een lange adem. O geldfit Geldzorgen? Tijdig in actie komen voorkomt escalatie Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met het Ministerie van SZW. Heb jij geldzorgen? Ga naar Geldfit.nl. Voor meer achtergrond verhalen scan de QR-code en luister de podcast. volg ons op MICHEL ARIËNS EN PATRICK WESSELS Beluister deze podcastserie Scan de QR-code om deze nieuwe aflevering van podcast serie Aandachtstrekkers te beluisteren. Of ga naar deondernemer.nl/aandacht In de nieuwste aflevering van de podcast Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Er zijn meer manieren om de consument te beïn vloeden snel iets te kopen. Welke precies? Boekingsplatforms zijn er berucht om: mensen beïnvloeden door middel van urgentie. Nu of nooit. Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels duiken dieper in deze materie. Interactie versus urgentie Je hoort tal van succesvolle conversie-tools, de ene verstandiger om in te zetten dan de ander. Wessels: ,,Ga voor advies. Denk als Booking: Ik ga jou helpen een volgende reisbestemming eenvoudig te vinden. Maar het gaat uiteinde lijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af. Mensen moeten zich hoe dan ook prettig blijven voelen." Workshop Wat is de impact van een podcast? Hoe vertel je - letterlijk - op een goede manier het verhaal? En welke kansen biedt dit voor je communicatiestrategie? Met deze vragen ga jij aan de slag in De Radiofabriek tijdens de workshop zakelijk podcast maken! JOHN HEIJNSDIJK - DIRECTEUR COÖPERATIEVE RABOBANK Rabobank ondersteunt ketensamen- werking. Meer weten over Sterke Schakels? Scan de QR-code voor de video. Of kijk op deondernemer.nl/sterkeschakels Ralph van Dam en Frederieke Kokol Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19