EasyJet: vliegticket veel duurder door
'buitensporige tarieven' Schiphol
16
Tata Steel in IJmuiden moet sluiten of sterk vergroenen,
vindt de Tweede Kamer. De reden is de vervuiling, maar
veel werknemers zijn bang voor hun baan. In het Zuid-
Italiaanse Taranto woedt deze discussie al jaren.
Kort
BABY- EN MEDISCHE VOEDING
Nutricia moderniseert
De Franse voedingsmiddelenfabrikant Da-
none gaat de fabriek van Nutricia in Zoeter-
meer moderniseren. Daardoor wordt de pro
ductiecapaciteit van baby- en medische voe
dingen vergroot. De hoogte van de investe
ring is niet bekendgemaakt. Nutricia, dat dit
jaar 125 jaar bestaat, maakt in Zoetermeer
medische babyvoeding en voeding voor pa
tiënten op bijvoorbeeld de intensive care. De
verbouwing van de fabriek moet in 2026 zijn
afgerond. Danone investeerde eerder al 240
miljoen euro in een babyvoedingsfabriek
van Nutricia in het Noord-Brabantse Haps.
Die werd in 2019 geopend.
SER luidt noodklok
Circa een op de tien werknemers bouwt
geen aanvullend pensioen op bovenop de
AOW. Dat meldt de Sociaal-Economische
Raad (SER). De raad heeft een meld- en in
formatiepunt opgericht om het voor werk
nemers en werkgevers eenvoudiger te ma
ken om tot een pensioenregeling te komen.
De SER waarschuwt dat mensen zonder
aanvullend pensioen er na hun pensione
ring financieel flink op achteruit zullen gaan
als ze terugvallen op de AOW. Ook voor on
dernemingen is een pensioenregeling be
langrijk. Deze maakt een werkgever onder
andere aantrekkelijker voor nieuwe werkne
mers. Op de site geenpensioen.nl is infor
matie te vinden over pensioenregelingen.
Evergrande mist betaling
China Evergrande Group heeft maandag
weer rentebetalingen gemist op obligaties.
Het zou de derde keer in drie weken zijn dat
de Chinese vastgoedontwikkelaar schulden
niet kan afbetalen. Het in opspraak geraakte
Evergrande kampt met een enorme schul
denlast. Er wordt gevreesd voor een domi
no-effect van faillissementen als het bedrijf
omvalt. Maandag werd duidelijk dat Ever-
grande waarschuwingen om de schulden te
verminderen structureel heeft genegeerd.
Dat zei de voormalige hoofdeconoom van
het bedrijf, Ren Zeping. Evergrande gaat ge
bukt onder een schuld van omgerekend
260 miljard euro.
Fagron
ITALIAANSE 'TATA STEEL'
BEWONERS KOESTEREN HUN BAAN,
Just Eat
Takeaway
Air France-
KLM
Ahold-
Delhaize
Fratelli d'ltalia, het Itali
aanse volkslied klinkt uit
een krakkemikkige luid
spreker in de jachthaven
van Taranto, een stad bo
venin de hak van de Italiaanse laars.
De witte jachten schitteren in de late
zomerzon. Idyllisch, zo lijkt het. Aan
de overkant van het water braakt een
schoorsteen om de tien minuten een
witte wolk stoom uit. ,,Dat is vieze
stoom'', corrigeert Giancarlo Girardi.
,,Als je even wacht dan verdwijnt de
witte wolk en blijft er zwarte rook
over.'' Girardi heeft dertig jaar onder
die schoorsteen gewerkt, in het hete
deel van de hoogovens. Hij is hier
voor de herdenking van slachtoffers
op de werkvloer. ,,Veel van mijn col
lega's zijn er niet meer, gestorven aan
de vervuiling van de fabriek.''
De hoogovens van Taranto hangen
als een schaduw over deze antieke
stad, in 706 voor Christus gesticht
door Spartanen. Onder het oude cen
trum, gebouwd op een eiland in een
lagune, zijn de resten te bezichtigen,
maar niemand die zich dat herinnert.
Taranto is synoniem geworden met
vervuilende zware industrie. Midden
jaren 60 van de vorige eeuw werden
aan de rand van de stad de ItalSider-
hoogovens geopend, een poging van
de centrale overheid in Rome om dit
arme deel van Italië te ontwikkelen.
,,Toen ik in 1981 bij de hoogovens
werd aangenomen werkten er zo'n
veertigduizend mensen'', vertelt
Giuseppe Roberto, hij werkte dertig
jaar in de fabriek en kreeg goed be
taald. Het dubbele van het salaris bij
de marinebasis aan de andere kant
van de stad. ,,De economie kreeg een
enorme boost, Taranto was toen de
rijkste stad van Zuid-Italië.''
Inmiddels is Giuseppe Roberto
met vervroegd pensioen en woord
voerder van de buurtvereniging van
Tamburi, de wijk die zo goed als te
gen de fabriek aan staat. Slechts een
doorgaande weg scheidt de huizen,
roodgepleisterde blokkendozen van
drie verdiepingen, van de opslag
plaatsen van ijzererts. De 700 meter
lange en 77 meter hoge silo's met
halfronde daken, ze lijken op
sporthallen uit de jaren 70, zijn in
AMSTERDAM
Momenteel lopen gesprekken over
de tarieven die Schiphol de ko
mende drie jaar aan de maatschap
pijen wil vragen. De luchthaven
stuurt aan op een flinke verhoging,
naar verluidt met 40 procent, om
de verliezen en de kostenover-
schrijding van nieuwbouwprojec
ten goed te maken. In 2020 liep de
luchthaven door corona 655 mil
joen euro aan havengelden mis.
Volgens de maatschappijen
brengt zo'n ingreep het herstel van
de sector ernstig in gevaar. ,,Wij
vinden het belangrijk dat de tarie
ven op concurrerend niveau blij
ven en niet stijgen'', aldus topman
William Vet van easyJet Neder
land. ,,Schiphol is een monopolist.
Wat wij daar tegen inbrengen
kunnen ze naast zich neerleggen."
EasyJet zal de extra kosten doorbe
rekenen aan de consument.
Ook KLM is tegen de plannen.
,,We vinden deze voorgestelde ta
riefstijgingen buitenproportioneel
en onverstandig omdat hiermee
het prille herstel in de kiem
wordt gesmoord.''
De luchtvaartbranche wijst naar
andere luchthavens. ,,In Madrid is
voor vijf jaar een verhoging van 5
procent afgesproken", zegt Marnix
Fruitema van brancheorganisatie
Barin. ,,Dat is ook in het belang van
Schiphol; de luchthaven schiet er
niets mee op dat er door torenhoge
tarieven maatschappijen omvallen
of naar elders vertrekken.''
Barin overweegt naar toezicht
houder ACM te stappen.
WOENSDAG 13 OKTOBER 2021 GO
GEEN AANVULLEND PENSIOEN
CHINESE VASTGOEDBOM
2,4%
De toeleveran
cier van apothe
ken klom dankzij
een koopadvies.
Koopjesjagers
stortten zich op
de maaltijdbezor
ger.
-U%
Concurrent
easyJet waar
schuwde voor
duurdere tickets
op Schiphol.
-2%
Goldman Sachs
haalde het
supermarkt
concern van
de kooplijst.
O
o
Wat moet
Taranto met de
vervuilende
staalfabrieken?
Angelo Van Schaik
Taranto
Alessandro Marescotti
onderzoekt de gezond
heidsschade.
Oud-werknemer Giu
seppe Roberto heeft de
ziekte van Crohn.
Luchtvaartmaatschappijen
komen in opstand tegen de ta
riefstijging die Schiphol in petto
heeft. De luchthaven wil de co-
ronaverliezen omslaan over de
vliegbedrijven, maar die zitten
zelf diep in de problemen. Bo
vendien worden daardoor de
vliegtickets duurder.