EasyJet: vliegticket veel duurder door 'buitensporige tarieven' Schiphol 16 Tata Steel in IJmuiden moet sluiten of sterk vergroenen, vindt de Tweede Kamer. De reden is de vervuiling, maar veel werknemers zijn bang voor hun baan. In het Zuid- Italiaanse Taranto woedt deze discussie al jaren. Kort BABY- EN MEDISCHE VOEDING Nutricia moderniseert De Franse voedingsmiddelenfabrikant Da- none gaat de fabriek van Nutricia in Zoeter- meer moderniseren. Daardoor wordt de pro ductiecapaciteit van baby- en medische voe dingen vergroot. De hoogte van de investe ring is niet bekendgemaakt. Nutricia, dat dit jaar 125 jaar bestaat, maakt in Zoetermeer medische babyvoeding en voeding voor pa tiënten op bijvoorbeeld de intensive care. De verbouwing van de fabriek moet in 2026 zijn afgerond. Danone investeerde eerder al 240 miljoen euro in een babyvoedingsfabriek van Nutricia in het Noord-Brabantse Haps. Die werd in 2019 geopend. SER luidt noodklok Circa een op de tien werknemers bouwt geen aanvullend pensioen op bovenop de AOW. Dat meldt de Sociaal-Economische Raad (SER). De raad heeft een meld- en in formatiepunt opgericht om het voor werk nemers en werkgevers eenvoudiger te ma ken om tot een pensioenregeling te komen. De SER waarschuwt dat mensen zonder aanvullend pensioen er na hun pensione ring financieel flink op achteruit zullen gaan als ze terugvallen op de AOW. Ook voor on dernemingen is een pensioenregeling be langrijk. Deze maakt een werkgever onder andere aantrekkelijker voor nieuwe werkne mers. Op de site geenpensioen.nl is infor matie te vinden over pensioenregelingen. Evergrande mist betaling China Evergrande Group heeft maandag weer rentebetalingen gemist op obligaties. Het zou de derde keer in drie weken zijn dat de Chinese vastgoedontwikkelaar schulden niet kan afbetalen. Het in opspraak geraakte Evergrande kampt met een enorme schul denlast. Er wordt gevreesd voor een domi no-effect van faillissementen als het bedrijf omvalt. Maandag werd duidelijk dat Ever- grande waarschuwingen om de schulden te verminderen structureel heeft genegeerd. Dat zei de voormalige hoofdeconoom van het bedrijf, Ren Zeping. Evergrande gaat ge bukt onder een schuld van omgerekend 260 miljard euro. Fagron ITALIAANSE 'TATA STEEL' BEWONERS KOESTEREN HUN BAAN, Just Eat Takeaway Air France- KLM Ahold- Delhaize Fratelli d'ltalia, het Itali aanse volkslied klinkt uit een krakkemikkige luid spreker in de jachthaven van Taranto, een stad bo venin de hak van de Italiaanse laars. De witte jachten schitteren in de late zomerzon. Idyllisch, zo lijkt het. Aan de overkant van het water braakt een schoorsteen om de tien minuten een witte wolk stoom uit. ,,Dat is vieze stoom'', corrigeert Giancarlo Girardi. ,,Als je even wacht dan verdwijnt de witte wolk en blijft er zwarte rook over.'' Girardi heeft dertig jaar onder die schoorsteen gewerkt, in het hete deel van de hoogovens. Hij is hier voor de herdenking van slachtoffers op de werkvloer. ,,Veel van mijn col lega's zijn er niet meer, gestorven aan de vervuiling van de fabriek.'' De hoogovens van Taranto hangen als een schaduw over deze antieke stad, in 706 voor Christus gesticht door Spartanen. Onder het oude cen trum, gebouwd op een eiland in een lagune, zijn de resten te bezichtigen, maar niemand die zich dat herinnert. Taranto is synoniem geworden met vervuilende zware industrie. Midden jaren 60 van de vorige eeuw werden aan de rand van de stad de ItalSider- hoogovens geopend, een poging van de centrale overheid in Rome om dit arme deel van Italië te ontwikkelen. ,,Toen ik in 1981 bij de hoogovens werd aangenomen werkten er zo'n veertigduizend mensen'', vertelt Giuseppe Roberto, hij werkte dertig jaar in de fabriek en kreeg goed be taald. Het dubbele van het salaris bij de marinebasis aan de andere kant van de stad. ,,De economie kreeg een enorme boost, Taranto was toen de rijkste stad van Zuid-Italië.'' Inmiddels is Giuseppe Roberto met vervroegd pensioen en woord voerder van de buurtvereniging van Tamburi, de wijk die zo goed als te gen de fabriek aan staat. Slechts een doorgaande weg scheidt de huizen, roodgepleisterde blokkendozen van drie verdiepingen, van de opslag plaatsen van ijzererts. De 700 meter lange en 77 meter hoge silo's met halfronde daken, ze lijken op sporthallen uit de jaren 70, zijn in AMSTERDAM Momenteel lopen gesprekken over de tarieven die Schiphol de ko mende drie jaar aan de maatschap pijen wil vragen. De luchthaven stuurt aan op een flinke verhoging, naar verluidt met 40 procent, om de verliezen en de kostenover- schrijding van nieuwbouwprojec ten goed te maken. In 2020 liep de luchthaven door corona 655 mil joen euro aan havengelden mis. Volgens de maatschappijen brengt zo'n ingreep het herstel van de sector ernstig in gevaar. ,,Wij vinden het belangrijk dat de tarie ven op concurrerend niveau blij ven en niet stijgen'', aldus topman William Vet van easyJet Neder land. ,,Schiphol is een monopolist. Wat wij daar tegen inbrengen kunnen ze naast zich neerleggen." EasyJet zal de extra kosten doorbe rekenen aan de consument. Ook KLM is tegen de plannen. ,,We vinden deze voorgestelde ta riefstijgingen buitenproportioneel en onverstandig omdat hiermee het prille herstel in de kiem wordt gesmoord.'' De luchtvaartbranche wijst naar andere luchthavens. ,,In Madrid is voor vijf jaar een verhoging van 5 procent afgesproken", zegt Marnix Fruitema van brancheorganisatie Barin. ,,Dat is ook in het belang van Schiphol; de luchthaven schiet er niets mee op dat er door torenhoge tarieven maatschappijen omvallen of naar elders vertrekken.'' Barin overweegt naar toezicht houder ACM te stappen. WOENSDAG 13 OKTOBER 2021 GO GEEN AANVULLEND PENSIOEN CHINESE VASTGOEDBOM 2,4% De toeleveran cier van apothe ken klom dankzij een koopadvies. Koopjesjagers stortten zich op de maaltijdbezor ger. -U% Concurrent easyJet waar schuwde voor duurdere tickets op Schiphol. -2% Goldman Sachs haalde het supermarkt concern van de kooplijst. O o Wat moet Taranto met de vervuilende staalfabrieken? Angelo Van Schaik Taranto Alessandro Marescotti onderzoekt de gezond heidsschade. Oud-werknemer Giu seppe Roberto heeft de ziekte van Crohn. Luchtvaartmaatschappijen komen in opstand tegen de ta riefstijging die Schiphol in petto heeft. De luchthaven wil de co- ronaverliezen omslaan over de vliegbedrijven, maar die zitten zelf diep in de problemen. Bo vendien worden daardoor de vliegtickets duurder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16