10 Het kabinet weet nu wel hoevéél Afghanen welkom zijn, maar nog niet hóe zij hier moeten komen. ,,Het kan wel eens lang duren.'' ACHTERGROND NEDERLAND PRAAT OOK MET TALIBAN OM AFGHANEN TE KUNNEN OPHALEN Dertien bossen bloemen nam Marjan Kamstra, ambassadeur in Qatar, op 9 september mee naar het crisiscentrum in hoofdstad Doha. Eén bos voor elke Nederlander die op die dag dankzij de hulp van de Qatarese autoriteiten uit Kaboel kon vertrekken, voor het eerst sinds Nederlandse evacuatie missie werd beëindigd. De geste wordt gewaardeerd en valt op. In de concurrentie met andere westerse landen die bij de Qatari vliegtuig- stoelen voor hun evacués proberen te regelen, doet Nederland het naar ei gen zeggen goed. Tot nu toe wisten in totaal 115 Ne derlanders via deze zogeheten Do ha-route Kaboel te verlaten. Minister Ben Knapen van Buitenlandse Zaken strooit op Twitter met bedankjes: hij is 'grateful' voor alle hulp. Dat 'ruiter lijke bedanken' gebeurt heel bewust, klinkt het bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Internationale erkenning is belangrijk voor landen als Qatar. Toch is de getoonde dankbaarheid ook tekenend voor het diplomatieke mijnenveld waarin het kabinet 'alle mogelijke opties voor een veilige uit reis' onderzoekt. Tot nu toe zijn er grofweg drie opties. Allereerst dus de Doha-route, per vliegtuig tussen Ka boel en de hoofdstad van Qatar. Die vlucht is mondjesmaat beschikbaar en - conform afspraken die Qatar maakte met de taliban - alléén voor Nederlanders en mensen met een Nederlandse verblijfsvergunning. Over land Dan is er de hachelijke route die over land naar Pakistan voert, die formeel wordt ontraden door Buitenlandse Zaken. Maar als Afghanen op eigen houtje op pad gaan, worden zij door het ministerie wel bijgestaan met raad en daad. Eenmaal in Islamabad worden ze opgevangen door de Ne derlandse ambassade. Met gecombi neerde vluchten, tot nu toe in samen werking met Duitsland, komen zij vervolgens naar Nederland. En gisteren kwam daar nog een derde optie bij: voor het eerst sinds op 26 augustus de Nederlandse eva cuatie met militaire vliegtuigen stop te, konden ook Afghanen per vlieg tuig uit Kaboel vertrekken. Een vlucht van Pakistan International Airlines vloog met 46 mensen van de Nederlandse evacuatielijst - vooral tolken met hun gezinnen - naar Isla- C Veel mensen op de evacuatielijst hebben geen geldige documenten mabad. Vanuit de Pakistaanse hoofd stad reizen ze door naar Nederland; die garantie moest het kabinet de Pa kistaanse autoriteiten geven. Al een kleine week was er hoop op zo'n vlucht tussen Kaboel en Islama bad, maar drie keer ging het niet door. Dat het nu wel is gelukt, lijkt aan de vooravond van een Kamerde bat goed nieuws voor het kabinet. Dat wil nog zeker 2100 mensen uit Afghanistan halen. 'Hemel en aarde' Het ministerie van Buitenlandse Za ken hoopt daarom op meer van zulke vluchten. Maar, klinkt het, het kan ook een eenmalige meevaller zijn ge weest. Wel put men hoop uit het feit dat twee mensen met een verlopen paspoort gisteren toch aan boord mochten - al moest er 'hemel en aarde' voor worden bewogen. Heel veel mensen die op de evacuatielijst staan hebben namelijk geen geldige reisdocumenten. ,,Dat maakt het heel ingewikkeld om mensen te helpen.'' Nederland - en andere landen, die al lemaal met dezelfde problemen kam pen - is voor alles afhankelijk van de taliban. Vorige week sprak onder an deren de Nederlandse ambassadeur in Afghanistan Caecilia Wijgers met een hoge vertegenwoordiger van het regime, kort nadat het ministerie van Buitenlandse Zaken nog had ont kend dat er gesprekken werden ge voerd. Dat Wijgers met de taliban om tafel ging, was alleen in heel kleine kring bekend. Ook de Verenigde Sta ten voeren weer gesprekken met de taliban, gisteren ook samen met Eu ropese afgevaardigden. Idealiter gaat Nederland, eventueel in samenwerking met bondgenoten, telkens zo'n tweehonderd mensen uit Kaboel halen met grote passa giersvliegtuigen. Hoewel het minis terie van Defensie zegt 'klaar te staan' als nieuwe 'militaire extracties' weer mogelijk zouden worden, is dat voor alsnog niet realistisch. Bovendien is het vliegveld van Kaboel na het ver trek van de laatste Amerikaanse troe pen, eind augustus, nog steeds niet volledig operationeel. Ook de taliban willen dat het vlieg verkeer wordt hervat en Turkije helpt daarbij. Zo moet er bijvoorbeeld een deugdelijke beveiliging komen, met veiligheidscontroles en poortjes. Die zouden nu nog ontbreken. Neder land bood begin vorige maand al technische hulp aan ter waarde van 1 miljoen euro. Maar daar is nog geen beroep op gedaan. Vliegverkeer vanuit Kaboel is dus nog onvoorspelbaar. Vluchten tussen Kaboel en Doha gaan bijvoorbeeld niet elke dag, maar slechts één of twee keer per week. Daardoor slagen er telkens maar plukjes mensen - tientallen - in om weg te komen. Als dat zo mondjesmaat doorgaat, is de evacuatie van alle 2100 mensen waar voor het kabinet zich wil 'inspannen' een zaak van de lange adem. ,,Het kan wel eens heel lang gaan duren'', zegt een bron rond het kabinet. Ga maar na: stel dat Nederland erin slaagt elke week zo'n honderd mensen in veilig heid te brengen, dan duurt het nog zeker 21 weken voor die 2100 Neder landers en Afghanen het land uit zijn. Dan zijn er alweer vijf maanden ver streken en is het 2022. WOENSDAG 13 OKTOBER 2021 GO gUltiï Een afvaardiging van de taliban overlegde gisteren met onderhandelaars uit Europa en de Verenigde Staten in Doha, de hoofdstad van Qatar. foto reuters In het huidige tempo duurt de evacuatie zeker 21 weken Hanneke Keultjes Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10