3 weer aan de leiding in het WK, Hamiltons pitstop kost de Brit juist twee plekken Hamilton boos op zijn team: 'Had het risico willen nemen' Max achterhaalt Lauda Sainz jr. zet opmerkelijke reeks voort VOLGENDE RACE GP VAN DE VERENIGDE STATEN ZONDAG 24 OKTOBER 21.00 UUR WK-punten FORMULE 1 TACTISCHE MISSER Uitslagen maandag 11 oktober 2021 GO Voor Max Verstappen was het alweer zijn 54ste podiumplaats in zijn loopbaan. Daarmee komt hij op gelijke hoogte met legende Niki Lauda. Lewis Hamilton gaat aan kop met 176 podiumplaatsen. De laatste zeven races is het verschil in WK- punten tussen Verstap pen en Hamilton nooit meer dan acht geweest. Carlos Sainz jr. zette gisteren tijdens de Grand Prix van Turkije zijn opmerkeljke reeks voort. De Spanjaard van de Italiaanse renstal Ferrari eindigde gisteren op plek 8 in het veld en ein digde uiteindelijk daarmee voor de negende keer in successie in de punten. 1. Bottas (Fin/Mer) 1.31.04,103 26 pt 2. Verstappen (Ned/RB) +14,584 18 pt 3. Pérez (Mex/RB) +33,471 15 pt 4. Leclerc (Mon/Fer) +37,814 12 pt 5. Hamilton (GBr/Mer) +41,812 10 pt 6. Gasly (Fra/AT) +44,292 8 pt 7. Norris (GBr/McL) +47,213 6 pt 8. Sainz jr. (Spa/Fer) +51,526 4 pt 9. Stroll (Can/Ast) +1.22,018 2 pt 10. Ocon (Fra/Alp) +1 ronde 1 pt 11. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde, 12. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde, 13. Ricciardo (Aus/McL) +1 ronde, 14. Tsunoda (Jap/AT) +1 ronde, 15. Russell (GBr/Wil) 1 ronde, 16. Alonso (Spa/Alp) +1 ronde, 17. Latifi (Can/Wil) +1 ronde, 18. Vettel (Dui/Ast) +1 ronde, 19. Schumacher (Dui/Haa) +2 rondes, 20. Mazepin (Rus/Haa) +2 rondes. Snelste ronde: Bottas. WK-stand (na 16 van de 22 GP's) Coureurs Constructeurs 1. Verstappen 262,5 1. Mercedes 433,5 2. Hamilton 256,5 2. Red Bull 397,5 3. Bottas 177 3. McLaren 240 4. Norris 145 4. Ferrari 232,5 5. Pérez 135 5. Alpine 104 6. Sainz jr. 116,5 6. Alpha Tauri 92 7. Leclerc 116 7. Aston Martin 61 8. Ricciardo 95 8. Williams 23 9. Gasly 74 9. Alfa Romeo 7 10. Alonso 58 10. Haas 0 ISTANBOEL Mocht over zes races blijken dat Lewis Hamil ton een paar punten tekort- komt voor zijn achtste we reldtitel, zal het nog vaak gaan over de Grand Prix van Turkije. De teamfout past in het rijtje van, naar Mercedes- maatstaven, atypische tacti sche missers dit seizoen. Toen bijna alle coureurs de in- termediate-banden, zeg maar de semi-regenband, op twee derde van de race hadden ver vangen, wilde Mercedes dat ook bij Hamilton doen. Die hield een pitstop echter af. Toen hij dat uiteindelijk toch deed, was er te weinig tijd om er snelheid in te krijgen, precies wat Hamil ton vreesde. Hij werd vijfde. Een kleine anderhalf uur na de finish had Hamilton de situatie al besproken met zijn belang rijkste adviseurs. Hij wilde het, in gesprek met de geschreven pers, geen fout meer noe men. „Want we weten niet wat er was ge beurd als ik niet naar binnen was gekomen." Maar juist dat had hij dus willen zien. „Misschien hadden we snelheid en een paar posities verloren. Maar ik ben een risi conemer en dat risico had ik willen nemen. Want ik houd niet van punten verliezen. Hoe duur dit is? De tijd zal het leren.'' Nog voor die evaluatie met het team zei Hamilton dat hij buiten had kunnen en moeten blijven. ,,Maar we werken als een team.'' En, zo voegde hij later toe, als coureur heb je ook minder informatie dan de knappe koppen aan de pitmuur. ,,Dus daar vertrouw je op. Zelf dacht ik dat de baan tegen het einde misschien écht droog zou worden en ik met slicks nog posities kon winnen. Daarom wilde ik er aanvankelijk niet aan. Hadden we meteen gewisseld, dan had ik Pérez misschien nog van het podium kunnen houden, maar ook dat zullen we nooit weten.'' De vraag of de fout te wijten was aan titel- stress, wees Hamil ton van de hand. „Ik ben koel en voel geen druk. Ik heb alles gedaan wat ik kon doen dit weekeinde."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 35