3
weer aan de leiding in het WK, Hamiltons pitstop kost de Brit juist twee plekken
Hamilton boos op zijn team:
'Had het risico willen nemen'
Max achterhaalt Lauda
Sainz jr. zet opmerkelijke reeks voort
VOLGENDE RACE GP VAN DE VERENIGDE STATEN ZONDAG 24 OKTOBER 21.00 UUR
WK-punten
FORMULE 1
TACTISCHE MISSER
Uitslagen
maandag 11 oktober 2021
GO
Voor Max Verstappen was het alweer zijn
54ste podiumplaats in zijn loopbaan.
Daarmee komt hij op gelijke hoogte met
legende Niki Lauda. Lewis Hamilton gaat
aan kop met 176 podiumplaatsen.
De laatste zeven races
is het verschil in WK-
punten tussen Verstap
pen en Hamilton nooit
meer dan acht geweest.
Carlos Sainz jr. zette gisteren tijdens de Grand Prix van Turkije
zijn opmerkeljke reeks voort. De Spanjaard van de Italiaanse
renstal Ferrari eindigde gisteren op plek 8 in het veld en ein
digde uiteindelijk daarmee voor de negende keer in successie in
de punten.
1. Bottas (Fin/Mer)
1.31.04,103 26 pt
2. Verstappen (Ned/RB) +14,584 18 pt
3. Pérez (Mex/RB)
+33,471 15 pt
4. Leclerc (Mon/Fer)
+37,814 12 pt
5. Hamilton (GBr/Mer)
+41,812 10 pt
6. Gasly (Fra/AT)
+44,292 8 pt
7. Norris (GBr/McL)
+47,213 6 pt
8. Sainz jr. (Spa/Fer)
+51,526 4 pt
9. Stroll (Can/Ast)
+1.22,018 2 pt
10. Ocon (Fra/Alp)
+1 ronde 1 pt
11. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde,
12. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde,
13. Ricciardo (Aus/McL) +1 ronde,
14. Tsunoda (Jap/AT) +1 ronde,
15. Russell (GBr/Wil) 1 ronde,
16. Alonso (Spa/Alp) +1 ronde,
17. Latifi (Can/Wil) +1 ronde,
18. Vettel (Dui/Ast) +1 ronde,
19. Schumacher (Dui/Haa) +2 rondes,
20. Mazepin (Rus/Haa) +2 rondes.
Snelste ronde: Bottas.
WK-stand (na 16 van de 22 GP's)
Coureurs Constructeurs
1. Verstappen 262,5 1. Mercedes 433,5
2. Hamilton 256,5
2.
Red Bull 397,5
3. Bottas
177
3.
McLaren 240
4. Norris
145
4.
Ferrari 232,5
5. Pérez
135
5.
Alpine 104
6. Sainz jr.
116,5
6.
Alpha Tauri 92
7. Leclerc
116
7.
Aston Martin 61
8. Ricciardo
95
8.
Williams 23
9. Gasly
74
9.
Alfa Romeo 7
10. Alonso
58
10. Haas 0
ISTANBOEL Mocht over zes
races blijken dat Lewis Hamil
ton een paar punten tekort-
komt voor zijn achtste we
reldtitel, zal het nog vaak
gaan over de Grand Prix van
Turkije. De teamfout past in
het rijtje van, naar Mercedes-
maatstaven, atypische tacti
sche missers dit seizoen.
Toen bijna alle coureurs de in-
termediate-banden, zeg maar
de semi-regenband, op twee
derde van de race hadden ver
vangen, wilde Mercedes dat
ook bij Hamilton doen. Die hield
een pitstop echter af. Toen hij
dat uiteindelijk toch deed, was
er te weinig tijd om er snelheid
in te krijgen, precies wat Hamil
ton vreesde. Hij werd vijfde.
Een kleine anderhalf uur na de
finish had Hamilton de situatie
al besproken met zijn belang
rijkste adviseurs. Hij wilde het,
in gesprek met de geschreven
pers, geen fout meer noe
men. „Want we weten
niet wat er was ge
beurd als ik niet
naar binnen was
gekomen."
Maar juist
dat had hij
dus willen
zien. „Misschien hadden we
snelheid en een paar posities
verloren. Maar ik ben een risi
conemer en dat risico had ik
willen nemen. Want ik houd niet
van punten verliezen. Hoe duur
dit is? De tijd zal het leren.''
Nog voor die evaluatie met het
team zei Hamilton dat hij buiten
had kunnen en moeten blijven.
,,Maar we werken als een
team.'' En, zo voegde hij later
toe, als coureur heb je ook
minder informatie dan de
knappe koppen aan de pitmuur.
,,Dus daar vertrouw je op. Zelf
dacht ik dat de baan tegen het
einde misschien écht droog
zou worden en ik met slicks
nog posities kon winnen.
Daarom wilde ik er aanvankelijk
niet aan. Hadden we meteen
gewisseld, dan had ik Pérez
misschien nog van het podium
kunnen houden, maar ook dat
zullen we nooit weten.''
De vraag of de fout te
wijten was aan titel-
stress, wees Hamil
ton van de hand.
„Ik ben koel en voel
geen druk. Ik heb
alles gedaan wat
ik kon doen dit
weekeinde."