Is f €79,- r 17 Geniet samen van een heerlijke overnachting inclusief ontbijt bij Van der Valk - de grootste mislukking uit Vin cents prille carrière. Twee jaar daar voor had hij nog grootse plannen met dat schilderij 'van de boeren die aard appels eten'. Maar daar was in feite niets van terechtgekomen. Het schilderij was eigenlijk een project. Hij had zich voorgenomen om eindelijk eens iets groots maken. Van Gogh beschouwde het schilderij als een meesterproef, een term die stamt uit de tijd van de gilden. Om zijn vaardigheden te bewijzen, ver vaardigde een gezel een meesterproef die beoordeeld werd door de andere meesters van het gilde. Daarna werd de gezel zelf meester en kon leerlin gen opleiden. Visitekaartje De autodidact Van Gogh besefte in maart 1885 dat hij ook zoiets moest realiseren. De Parijse Salon, dat was wat hij voor ogen had. Zijn broer Theo had hem gevraagd of hij iets zou kunnen maken voor die presti gieuze internationale tentoonstel- ling. Vincent ging akkoord. Het moest een groepscompositie met boerenthema worden, naar het leven geschilderd. Uit de brieven aan zijn broer Theo, destijds kunsthandelaar in Parijs, blijkt dat Vincent grote am bities had. Hij zou met dat nieuwe schilderij wel even zijn visitekaartje afgeven in de Parijse kunstwereld. Van Gogh was daarvoor een onge leid projectiel, type twaalf ambach ten, dertien ongelukken. Iemand die nogal onconventioneel te werk ging. Maar nu nam hij zich voor om alles degelijk aan te pakken. Hij volgde een traditionele, academisch methode. Op basis van voorstudies ging hij een grote compositie construeren: een groepsportret in een boereninterieur. Dat motief was overigens een be proefd genre. Verheven schilderijen met mythologische, religieuze of his torische onderwerpen hadden in de tijd van Van Gogh massaal plaatsge maakt voor verbeeldingen van het ei gentijdse leven met boeren of arbei ders. Het schilderij van de boeren die aardappels eten, is het beste dat ik maakte Francois Millet was Van Goghs lich tend voorbeeld. Zoals Millet het harde bestaan van de boerenbevol king had weergegeven, zo wilde Van Gogh ook schilderen. In Nederland had Jozef Israels de boerenmaaltijd geïntroduceerd. Daarnaast was Van Gogh buitengewoon gecharmeerd van de realistische manier waarop de Franse schilder Charles Degroux boeren rondom een tafel had weerge geven. Simpel, rauw, monumentaal en met harde schaduwen. Hij situeerde zijn nieuwe meester werk in een Brabantse boerenwo ning waar de familie De Groot-Van Rooij woonde. Deze 'hut', zoals Van Gogh het noemde, bestond uit twee woningen onder een rieten dak. Hier maakte hij voorstudies van bewoners en het interieur. In de tentoonstelling kunnen bezoekers overigens plaats nemen in een reconstructie van de hut. Kun je zelfje eigen aardappele ters fotograferen. Een echt natuurtalent was Van Gogh niet. Het was tot dan toe ploe teren geweest. Een enkele figuur op het land of in een interieur, dat had hij inmiddels aardig in de vingers. Maar groepsportretten gingen hem slecht af. Hij had weleens een poging gewaagd om een groep figuren op het land weer te geven, maar dat werd een rare optelsom van houterige pop petjes. Onhandig Ook in De aardappeleters is de com positie onhandig. Figuren kijken langs elkaar, het perspectief van tafel en stoelen lijkt niet bij elkaar te ho ren. De man achter de tafel lijkt de vrouw rechts vragend aan te kijken, maar waarom houdt hij dan klunge lig zijn volle kop koffie - de damp slaat eraf- in de hoogte? Waar hij wel aardig in slaagde, was bepaalde kleurtheorieën op een overtuigende manier in zijn werk op nemen. Zo was Van Gogh door een boek van de Franse kunsttheoriticus Charles Blanc geïntrigeerd geraakt door het gebruik van complemen taire kleuren. In De aardappeleters liet hij gebroken tonen ontstaan door rood en groen met elkaar te mengen. Ook ontdekte hij nieuwe manieren om met licht en donker om te gaan. Al was dat in zekere zin vergeefse moeite. In Parijs was inmiddels ie dereen in de ban van het lichte palet van de impressionisten. Niemand zat te wachten op een bruin schilderij. De aardappeleters zat vol fouten, dat begreep Van Gogh ook wel. Maar het ging hem om het overbrengen van gevoel en karakter, niet om techni sche perfectie. Daar was niet ieder een het mee eens. Van Gogh zond het schilderij naar zijn broer in Parijs, die niet onder de indruk was. Zijn schil dersvriend Anthon van Rappard vond het een prutswerk. Einde vriendschap. In Frankrijk bleek niemand geïnte resseerd, het kwam op geen enkele tentoonstelling te hangen en ein digde onverkocht op de schoorsteen mantel in Theo's appartement. DE® SPECIAAL VOORJOU Er even tussenuit? Geniet samen van een hotelovernachting inclusief uitgebreid ontbijt in één van de Van der Valk hotels in Nederland België. Met deze voucher verblijf je voor slechts 79,- per nacht in een hotel naar keuze. Kies bijvoorbeeld voor een heerlijk verblijf in de natuur, aan de kust of in een sfeervolle stad. Bestel nu op pzc.nl/valk VAN DER VALK PC MAANDAG 11 OKTOBER 2021 - brief Vincent van Gogh De aardappeleters: misser of meesterwerk? Van Gogh Museum, t/m 13 februari 2022. l VOOR 2 PERS Hotelovernachting voor 2 personen Voucher voor 1 of 2 nachten verkrijgbaar Inclusief ontbijt Verblijf tussen 4 oktober 2021 en 31 maart 2022 Voucher is te verzilveren t/m 28 februari 2022 *ExcL. eventuele bijkomende kosten. stond hier stood here T Aan De aardappel eters van Van Gogh wordt een speciale tentoon stelling gewijd. Bezoekers kunnen zelf ook in het schilderij 'plaatsnemen'. FOTO'S ANP, VAN GOGH MUSEUM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17