Tijs van den Brink
'Liefde. Aandacht. Warmte. Het
zijn heel softe termen, maar ik
denk dat mensen altijd gevoelig
zijn voor mensen die om ze geven.
Het is ook fijner om lief te hebben
dan met het vingertje te zwaaien.'
Vanaf 11 oktober presenteer je
zes nieuwe afleveringen van
Adieu God? Dat is een thema waar
je zelf ook mee worstelt?
'Ik ben niet van de afdeling granie
ten zekerheden. Ik vind het van
belang daar eerlijk over te zijn. Ik
heb niet een pakketje van geloofs
waarheden van 'zo zit de wereld in
elkaar, zo is hij ontstaan, en God
heeft een plan met mijn leven'. Dat
dacht ik 25 jaar geleden nog wel.'
Wat was Zijn plan toen?
'Dat wist ik niet precies, maar ik
dacht wel dat er een plan was.
Maar als dat waar is, zijn er wel
heel veel slechte plannen gemaakt.
Ik geloof wel dat Hij mij gemaakt
heeft en mij talenten heeft gegeven,
maar het is aan mij om er iets van
te maken. Tegelijkertijd: ik ben
nog nooit weggereden bij een
Adieu God?-gesprek met het idee:
ik ben jaloers op de persoon die
het losgelaten heeft. Snap je? Er is
echt een overtuiging dat Hij bestaat,
dat Hij me ziet. En van mij houdt.
Dat zit heel diep. Zonder dat dat
nu leidt tot simpele zekerheden
als: er is een hemel, en die gaat
erheen en die gaat naar de hel.'
Je had een gesprek met Arjen
Lubach en Johan Derksen en
die zeiden: Tijs, je bent niet goed
wijs, je gelooft toch ook niet in
kabouters?
'Kijk, het is natuurlijk ook waar jij
jezelf mee voedt. Als ik me open
stel voor deze boodschap - je bent
gek want je gelooft in kabouters,
dan gaat dat me beïnvloeden. Ik
kan mijn geloof echt wel dood
laten gaan. Als ik er niks meer aan
doe, nooit meer naar de kerk ga,
nooit meer in de Bijbel lees - daar
wordt het dan niet beter van. Dus
ik ga een keer extra. Wat je aandacht
geeft, groeit. Zo simpel is het.'
Denkt na. 'Niet eng, want het maakt
dat ik verantwoordelijk ben voor
wie ik ben en wat ik denk. Dat vind
ik heel fijn. Ik vind het fijn dat ik
geen trekpop ben en dat ik zelf
moet nadenken en zelf een gewe
ten heb en hier mag leven op een
manier waarvan ik denk dat het
goed is.'
'Stel dat dit hele restaurant vol zit met mensen
die niet geloven en die blijven tegen me aan
praten. Ik denk niet dat ik daar onbewogen
uitkom. Dan is het: toch nog maar eens goed
over nadenken. Ik denk ook niet dat ik gelovig
zou zijn geworden als ik in een niet-gelovige
omgeving was opgegroeid. Stel dat jouw hele
vriendenkring gelovig zou zijn en dat op een
sympathieke manier zou uitleven. Zou dat je
niet aan het twijfelen brengen?'
'Ha, ja, eerst zien, dan geloven. Filemon Wes-
selink zei: als Hij nu één keertje zou verschijnen.
Maar Jezus is een keer gekomen, hè. Een tijd
geleden. Hij is een keer verschenen.'
'Dat kan ik niet bewijzen, maar dat Jezus heeft
bestaan lijdt ook wetenschappelijk weinig
twijfel. Het is een sterk verhaal, maar wel een
verhaal dat al héél lang meegaat en heel veel
mensen heeft geïnspireerd.'
'In de kerk wordt ervan uitgegaan dat God
bestaat. Dat is het uitgangspunt. Ik zou het
fijn vinden als dominees zich vaker realiseren
dat er ook gemeenteleden zijn die zich afvragen
of dat wel zo is. Dat ze meer hun best moeten
doen die kloof te overbruggen. Ik zit er soms
ook met dat gevoel... joh, help me effe, trek me
over de streep.'
Lange stilte. 'Lastig Er wordt vaak vanuit
een Bijbeltekst gepreekt en soms zou een
dominee een stap meer moeten zetten en
tegen mij zeggen: het is een raar verhaal, hier
was iemand ziek, die was blind en Jezus kwam
langs en hij kan weer zien. Er zijn mensen die
denken: dat kan niet, dominee. Jona drie
dagen in die walvis en dan levend er weer
uit. help me effe. Benoem dat je snapt dat
het voor mensen een raar verhaal is. Sla die
brug. Dan voel ik me serieus genomen.'
'Dat is die dominee Hendrikse in Zeeland.
Hij zei: God bestaat niet, althans niet op de
manier waarop een appeltaart bestaat.'
God is natuurlijk ook geen appeltaart.
'Nee, God is géén appeltaart.' Lacht.
'Ha, dat zou groot nieuws zijn. Ook voor Op1.'
Dan serieus: 'Maar het zou heel bloot voelen.
En leeg. Dat klinkt misschien als een beledi-
Hoe overtuig je mensen dan?
Vind je het een enge gedachte dat
je zou kunnen afdwalen?
Je zegt: ik ben geen trekpop, maar
als iemand de hele tijd tegen jou
zegt: je gelooft in kabouters, ga je
toch twijfelen.
GEBOREN Nijkerk, 5 augustus 1970
STUDEERDE aan de Evangelische
School voor Journalistiek in Amers
foort EERSTE BAAN Friesch Dagblad.
In 1996 in dienst van de EO als chef
van de politieke redactie PRESEN
TATOR van onder meer Twee Vandaag,
Netwerk, Uitgesproken, Knevel Van
den Brink RECENT God, Jesus, Trump!,
NieuwLicht, Op1 en Dit is de Dag
(radio). Adieu God? begint maandag
met Adriaan van Dis, daarna zijn onder
anderen Natacha Harlequin en Martijn
Koning te gast PRIVÉ gehuwd, vader
van drie kinderen van 22, 19 en 14 jaar
Ik zou zeggen: laat eens zien dan.
Hoe weet je dat?
Je zei in een interview dat je tijdens een kerk
dienst weleens probeert te luisteren met de
oren van iemand die niet gelooft.
Wat heb je nodig dan?
Er was die dominee die zelf zei dat hij niet meer
geloofde.
Stel dat morgen alle kranten openen met:
Hij bestaat niet.