Migrantengemeenschappen werken aan acceptatie van h 18 In veel migrantengemeenschappen is homoseksualiteit nog steeds een taboe. Alleen het hijsen van de regenboogvlag op Coming Out Day aanstaande maandag gaat dat niet veranderen. 'Bezoekers mochten alles aan ze vragen. Maar alleen vragen, niet schelden' V M ap, wat ga jij nou doen?", zei de zoon van Hasan Kaplan (58) verbijsterd, toen hij hoorde dat zijn vader een bijeenkomst voor Turkse jongeren organiseerde waarop gesproken zou worden over homoseksuali teit. „Straks gaan mensen denken dat dat allemaal maar normaal is.'' Kaplan: ,,Toen heb ik gezegd dat hij gewoon moest komen, zonder vooroordelen.'' Op de bijeenkomst zagen en hoorden de zoon van 'dialooglei- der' Kaplan en nog twintig andere Turks-Nederlandse jongeren de aangrijpende verhalen van een jonge Turkse homo, die vertelde dat hij 'echt had geprobeerd een vriendin te hebben', maar dat dat gewoon niet werkte. En het ver haal van een jonge Turkse lesbi enne, die vertelde over buitenge sloten worden, depressies en ge dwongen gesprekken met de imam. Van binnenuit Ruim 700 van dat soort confron terende gesprekken werden er de afgelopen drie jaar gevoerd. Niet alleen in de Turkse gemeenschap, maar ook in de Marokkaanse, de Irakese, de Somalische en de Erit- rese. Het project 'Verandering van Binnenuit' werd opgezet om de acceptatie van homoseksualiteit binnen migrantengemeenschap pen te verhogen. Dat is nodig, blijkt uit de cijfers. Uit onderzoek van het SCP (Soci aal en Cultureel Planbureau) uit 2014 bleek dat 9 van de 10 Neder landers geen problemen hebben met homoseksualiteit. Ook een ruime meerderheid in de Antilli aanse en Surinaamse gemeen schappen in Nederland heeft die mening. Maar onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders vond toen ongeveer de helft homosek sualiteit 'iets verkeerds'. Cijfers vanuit kleinere gemeen schappen zijn er niet. ,,Maar in sommige groepen is het onder werp echt nog een groot taboe'', weet Hanneke Felten van Movi- sie, het Kennisinstituut dat de ge sprekken samen met zeven mi grantenorganisaties opzette. ,,In Eritrea is homoseksualiteit straf baar, dus Eritreeërs die net in Ne derland zijn, denken dat je er de gevangenis voor in kunt gaan. Dan moet je van ver komen in het gesprek." Bij Turkse Nederlanders blijft homofobie vaak onder de opper vlakte, bij Marokkaanse jongeren uit het zich vaker in (straatge weld. „Marokkaanse jongens han gen vaker rond op straat, daar wil len ze hun mannelijkheid laten gelden", stelt Laurens Buijs, soci aal wetenschapper aan de Univer siteit van Amsterdam. „Het alge mene beeld is wel dat er een lichte vooruitgang is in de Turkse en Marokkaanse ge meenschap. Maar in die ge meenschappen speelt de is lam een grote rol en die staat op gespannen voet met ho moseksualiteit.'' Hasan Kaplan en Nevzat Cingöz - beiden getrouwd met een vrouw - voerden als dialoogleiders namens het IOT (Stichting In spraakorgaan Turken) ge sprekken in de Turkse ge meenschappen in Arnhem en Utrecht. „Er moet gepraat worden", zegt Cingöz, in het dagelijks leven docent commu- I" «5 rfi' nicatievaardigheden aan de Hoge school Arnhem Nijmegen (HAN). „Want er zijn nog zoveel vooroor delen." Het vooroordeel dat homo's best kunnen veranderen als ze dat 'maar gewoon willen'. Of dat ho moseksualiteit alleen iets van deze tijd of specifiek iets van het Westen is. Cingöz: „Het is een taboe. Veel Turkse mensen zijn decennia gele den naar Nederland geko men, maar hier binnen hun eigen cultuur van toen gebleven. Ze kij ken alleen Turks nieuws, hebben zich niet verder ontwik keld. Daardoor was homoseksualiteit een nieuw onderwerp voor ze, waar ze niet mee om wisten te gaan.'' Het levert veel pro blemen op. Een Turks-Nederlandse jongen die niet uit de kast durft te komen, omdat zijn vader dan zal moeten aanhoren 'dat zijn zoon een vrouw is ge worden'. Een Turks gezin dat hun kind niet bij een leraar in de klas wil, omdat die homoseksueel is. Een vrouw die in Turkije netjes haar bruiloft met een man vierde, maar eenmaal in Nederland direct bij haar vriendin introk, omdat ze nu eenmaal op vrouwen valt. ,,Ik wil dat mensen mij accepte ren zoals ik ben, dan moet je ook anderen accepteren zoals zij zijn'', zegt Cingöz (59), die op zijn 12de met zijn ouders naar Nederland kwam. Om die acceptatie te laten zien, voer hij in 2012 mee toen er voor het eerst een boot met Turkse homo's meedeed aan de Canal Parade tijdens de Gay Pride in Amsterdam. De opvarenden werden bedreigd 'vanuit religi euze en ultranationalistische hoek'. En Cingöz was nog niet van de boot af of zijn vader hing al aan de lijn, vanuit Turkije. ,,'Maak je niet druk, pap', zei ik, ,Ik ben nog steeds dezelfde'." ZATERDAG 9 OKTOBER 2021 GO 'Een Eritreër denkt dat hij hier als homo de cel in moet' CYRIL ROSMAN Hasan Kaplan, dialoog- leider

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 66