'Kun je nog krijgen wie je wilt?' 'Leiders moeten voortdurend een goed 14 'Als je een publieke functie wilt vervullen, kan dat alleen nog als je voorheen in een klooster hebt gezeten' ongeloofwaardig weggezet. ,,De politieke stijl is veranderd de afgelopen twintig jaar'', zegt parlementair historicus Anne Bos van de Radboud Universiteit. Zij deed onderzoek naar het vertrek van bewindspersonen door de ja ren heen. Waar in de jaren 80 een vertrekkende minister of staatsse cretaris een uitzondering was, is het zeker onder de kabinet- ten-Rutte sterk toegenomen. Coa litiepartijen hechten minder aan bewindslieden omdat ze electo rale schade vrezen als ze dat wel doen. Dat heeft meerdere oorzaken. De politiek is instabieler gewor den met het verdwijnen van de vanzelfsprekende grote partijen en de hele cultuur is verhard. Bos: ,,De politieke stijl is meer gericht op confrontatie en minder op compromis. Greep de oppositie in het verleden alleen bij heel hoge uitzondering naar een motie van wantrouwen, nu worden die bijna elke maand ingediend. Oppositie partijen gaan er vol in en proberen op alle manieren om de coalitie hard te raken.'' Dat alles kan niet los worden ge zien van de maatschappelijke ver harding. Politici worden uiterst kritisch en met wantrouwen beje gend. Zeker sinds de opkomst van sociale media, weet Bos: ,,Zij ver sterken negatieve geluiden waar door zaken eerder escaleren. We stellen echt hogere eisen aan onze ministers. Ze worden geacht overal van op de hoogte te zijn wat er op hun beleidsterrein gebeurt. De Kamer overspoelt hen met de tailvragen, waardoor ze over elke stoeptegel die scheef ligt, kunnen struikelen. Terwijl de Kamer zelf ook verantwoordelijk is voor het beleid.'' Oud-staatssecretaris van Asiel en ex-VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff weet ervan. Bij hem speelde de 'voortdurende druk' van Kamer, media en publiek ook mee bij zijn besluit vorig jaar om het Binnenhof voorlopig te verla ten. ,,Als bewindspersonen van Justitie en Veiligheid hadden we tienduizenden mensen in uitvoe- ringsdiensten onder ons. Die kun nen per dag allemaal zo'n drie fou ten maken waar je over op het matje geroepen kunt worden'', zegt hij. Ondertussen ligt de morele lat hoog, als logisch gevolg na missers als de toeslagenaffaire of campag- nekreten over 'nieuw leiderschap', zoals D66-leider Sigrid Kaag be looft. CDA-minister Hoekstra merkte het dinsdag tijdens het Vragenuurtje. Strikt genomen heeft hij geen regel overtreden en beleggen via belastingparadijzen was tot voor kort bon ton in de fi nanciële wereld, ook bij goede doelen. Maar tegenwoordig vindt iedereen het immoreel. Contrast De kritiek is dus messcherp, al heeft Hoekstra er geen cent aan verdiend. Een groot contrast met voorheen, zegt Bos. ,,In de jaren 70 bleek dat enkele politici, onder wie KVP-voorman Norbert Sch- melzer, duizenden guldens had den gekregen van oliebedrijf Gulf. Dat leidde destijds tot minder op hef dan deze belegging van Hoek stra nu.'' Het maakt het voor partijen las tig om kandidaten te vinden die nog in een kabinet willen treden. Terwijl Kamerleden om het hardst roepen dat het goed zou zijn als er mensen uit het bedrijfsleven of met veel maatschappelijke erva ring zouden toetreden tot een ka binet, bedanken die personen er vriendelijk voor. Elke partij heeft een lijstje nee-zeggers. ,,Wij hadden ook mensen die niet wilden'', zegt oud-CDA-leider Maxime Verha gen. ,,En dat zullen er nu nog meer zijn. Als bewindspersoon sta je veel meer onder druk. Er zijn 19 fracties in de Tweede Kamer, je hebt te maken met dreigementen, social media domineren de hypes. Natuurlijk krijg je heus nog altijd mensen voor een kabinet, maar de vraag is: krijg je de mensen die je wil?'' Het afbreukrisico is groot. Wie de bordesfoto's van de laatste vier kabinetten bekijkt, ziet dat er op de trappen veelal mensen staan die uit de politieke biotoop ko men. Ze zijn Kamerlid geweest, ambtenaar, politiek assistent van een eerdere minister of deden iets anders voor de partij. 'Beroepspo litici', zeggen critici met lange tan den. Verdachtmakingen Voor een komend kabinet zal dat niet anders zijn. Om de openge vallen plekken in het kabinet te vullen, moesten VVD, D66 en CDA de afgelopen maanden al een beroep doen op zittende Kamerle den of gepensioneerde partijgeno ten die niet meer bang hoeven te @RLOppenheimer ZATERDAG 9 OKTOBER 2021 GO VERVOLG VAN PAGINA 13 We hebben een overge- romantiseerd beeld van wat leiders betekenen voor een land, stelt Janka Stoker, hoogleraar Leiderschap en Organi satieverandering aan de Rijksuniversiteit Gronin gen. ,,Dat is niet alleen in de politiek zo, maar ook in het bedrijfsleven. Alles wat er misgaat in een be drijf is de schuld van de ceo en alles wat goed gaat, is aan hem te dan ken, althans: zo wordt vaak gedaan. Maar dat is natuurlijk onzin.'' Dat we veel belang hech ten aan leiders, is van alle tijden. We hebben be hoefte aan mensen die we vertrouwen, daarom hebben ze altijd al een voorbeeldfunctie gehad. Maar wat veranderd is in de loop der jaren, is dat leiders meer in de schijn- werpers worden gezet. Partijen draaien meer dan vroeger om de lijsttrek kers, bij bedrijven zijn ceo's een soort sterren geworden, waar we vroe ger vaak niet eens wisten wie de baas was van een groot concern. En die grotere aandacht voor de persoon heeft iets veranderd, vertelt Stoker. Ze haalt onder zoek aan dat is gedaan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 62