Eensgezindheid over inrichting boulevards is en blijft een utopie OBESITAS Alles geprobeerd, maar lukt het niet om af te vallen? 7 CLUBHUIS TAKELEN De Nummer 70, het clubhuis van De Watergeuzen, ligt op het droge en komt op de landtong achter de loods van Stichting Behoud Hoogaars in Vlissingen. Na 23 jaar in het water te hebben gelegen aan de Visserijkade in de Tweede Bin nenhaven verhuisde het clubhuis van Scouting De Watergeuzen gisteren naar een plek een paar honderd meter ver derop aan de oever van het Kanaal door Walcheren aan de Jachtha venweg. De Nummer 70 werd van zijn oude ligplaats naar het kanaal gesleept en daar met hulp van drie enorme hijskranen uit het water getakeld. Dieplader Het schip lag rond gisteren om twee uur op een dieplader en wordt vanochtend op zijn nieuwe plek getild. Tientallen toeschou wers die dachten dat de Nummer 70 in één keer uit het water kon worden getild om op de juiste an kerplaats op het vaste land aan te meren, hadden het mis. ,,De Nummer 70 weegt 175 ton. De drie hijskranen, twee 700-tons kranen en één van 450 ton, moe ten nadat het schip op de kant is getild op een andere plek op nieuw worden opgesteld en hijs- klaar worden gemaakt", legt voor zitter Richard van de Voorde van De Watergeuzen uit. Nieuwe levensfase Van de Voorde verwacht dat de Nummer 70 vandaag tegen de middag op zijn nieuwe stek ligt, achter de loods van Stichting Be houd Hoogaars en naast de voor malige gevechtsbunker (type R604) van Stichting Festung Walcheren. De voorzitter is bere- Een groot schip als clubhuis van een waterscoutinggroep is fantastisch trots dat de Nummer 70 in de ou derdom van 93 jaar weer aan een nieuwe levensfase begint. Num mer 70 is in 1928 gebouwd als bin nenvaartschip, type Kempenaar. Het vaartuig werd elf jaar later door het ministerie van Defensie gekocht en deed in de oorlog dienst als hospitaalschip, het werd in de begintijd vooral ge bruikt als operatieschip, weet de voorzitter. Het heeft later ook nog gefunctioneerd als cursus schip voor diverse defensie-oplei dingen. Het lijken geen taken die diepe geheimhouding vereisen, maar het schip hield aan dat ver leden de naam Nummer 70 over. De Vlissingse scoutinggroep kocht het schip in 1998. Richard van de Voorde: ,,Een groot schip als clubhuis van een waterscoutinggroep is natuurlijk fantastisch. Nummer 70 was, en is binnenkort weer, ook een prachtige uitvalsbasis voor onder meer zeil- en roeiles en allerlei andere activiteiten." Lieve duit De verhuizing van Nummer 70 kost een lieve duit, bevestigt Van de Voorde. De scouts spaarden al een jaar of twaalf om zo'n vijftig mille opzij te kunnen zetten. ,,En dan heeft kraanbedrijf Sarens nog minstens eenzelfde bedrag ge sponsord om de verhuizing mo gelijk te maken, lokale bedrijven hielpen ook een handje. Zonder sponsoring hadden we dit nooit kunnen doen." Nummer 70 kwam in het verle den om de vijf jaar uit het water voor groot onderhoud. ,,De laatste dokking hebben we al overgesla gen, dus we hebben nogal wat achterstallig onderhoud. Nu de boot definitief op de kant ligt, wordt het meer een bijzonder ge bouw. We willen onder meer en kele deuren uitzagen aan een zij kant. En de inrichting gaat hele maal op de schop." Om alle plannen te verwezen lijken, hopen De Watergeuzen op spontane aanmelding van veel vrijwilligers en sponsors. Die kunnen zich melden via de site wg3.nl ,,Over een week of zes wil len we ons clubhuis weer in ge bruik nemen." 'Unaniem draagvlak' voor parkeer en herinrichtingsmaatregelen op de boulevards verwachtten burge meester en wethouders van Vlis- singen niet. Dat liet het college al weten in beantwoording van vra gen van raadsfracties over de ver nieuwde boulevardvisie en een ge wijzigd 'verkeersregime'. Dat niet iedereen op één lijn te krijgen is voor afsluitingstijden, rijrichtingen en gebruik van de boulevards Evertsen, Bankert en De Ruyter bleek gisteravond nog eens tijdens de vergadering van de commissie ruimte. Twee insprekende bewoners zijn onder meer verbolgen over het ver anderen van de rijrichting op hun Boulevard De Ruyter. Als automo bilisten vanaf 2024 vanaf het Kei- zersbolwerk richting Coosje Bus- kenstraat moeten rijden, komen ze dichter bij woningen, waardoor be woners nog meer last van het, vaak te hard rijdend, verkeer hebben, stelde flatbewoner Pieter Neels. Inspreker Dita Daalmeijer baalde er vooral van dat Boulevard De Ruyter niet - net als de twee andere boulevards - van april tot oktober het grootste deel van de dag wordt afgesloten. Zij benadrukte dat ook de dichtst bij de stad liggende bou levard van belang is voor recrean ten. Een aantal commissieleden steunde de insprekers. Doorgaande weg Ook bleven er bij diverse fracties vragen over de meest gewenste herinrichting van de boulevards en het afsluiten van twee flaneerbou levards. Kris van Wezel (50Plus) vond het helemaal niets. ,,De bou levards zijn gewoon een door gaande weg naar het centrum." Voor vragen kunt u ons bereiken via 0115 - 74 57 45 of info-terneuzen@obesitaskliniek.nl vrijdag 8 oktober 2021 Watergeus Laura Spoor maakt vanaf een eigen scoutingbootje een foto als Nummer 70 uit het water wordt getakeld. foto dirk-jan gjeltema Watergeuzenschip van 175 ton krijgt nieuw leven aan wal René Hoonhorst Vlissingen - Richard van de Voorde, voorzitter De Watergeuzen René Hoonhorst Vlissingen Corona, thuiswerken of extra maken dat niet makkelijker! Juist nu is het belangrijk om fit door het leven te gaan. Zorgs- aam en de Nederlandse Obesitas Kliniek werken samen in Zeeland en geven voorlichting over de (operatieve) behandeling van obesitas (ernstig overgewicht) en over de verschillende operaties. Online, laagdrempelig en veilig. stress Persoonlijke voorlichting? U wilt liever een persoonlijke voorlichting? Dat kan natuurlijk ook, gewoon door te bellen met 0115 - 745745 voor het maken van een afspraak. De voorlich ting is bedoeld voor mensen met obesitas, hun naasten en andere belangstellenden. Kijk op obesitaskliniek.nl/ agenda voor onze gratis voor lichting. U kunt zich hier ook direct aanmelden. NEDERLANDSE I N I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 35