Eensgezindheid over
inrichting boulevards
is en blijft een utopie
OBESITAS
Alles geprobeerd,
maar lukt het niet
om af te vallen?
7
CLUBHUIS TAKELEN
De Nummer 70,
het clubhuis van
De Watergeuzen,
ligt op het droge
en komt op de
landtong achter de
loods van Stichting
Behoud Hoogaars
in Vlissingen.
Na 23 jaar in het water
te hebben gelegen
aan de Visserijkade
in de Tweede Bin
nenhaven verhuisde
het clubhuis van Scouting De
Watergeuzen gisteren naar een
plek een paar honderd meter ver
derop aan de oever van het Kanaal
door Walcheren aan de Jachtha
venweg. De Nummer 70 werd van
zijn oude ligplaats naar het kanaal
gesleept en daar met hulp van
drie enorme hijskranen uit het
water getakeld.
Dieplader
Het schip lag rond gisteren om
twee uur op een dieplader en
wordt vanochtend op zijn nieuwe
plek getild. Tientallen toeschou
wers die dachten dat de Nummer
70 in één keer uit het water kon
worden getild om op de juiste an
kerplaats op het vaste land aan te
meren, hadden het mis. ,,De
Nummer 70 weegt 175 ton. De
drie hijskranen, twee 700-tons
kranen en één van 450 ton, moe
ten nadat het schip op de kant is
getild op een andere plek op
nieuw worden opgesteld en hijs-
klaar worden gemaakt", legt voor
zitter Richard van de Voorde van
De Watergeuzen uit.
Nieuwe levensfase
Van de Voorde verwacht dat de
Nummer 70 vandaag tegen de
middag op zijn nieuwe stek ligt,
achter de loods van Stichting Be
houd Hoogaars en naast de voor
malige gevechtsbunker (type
R604) van Stichting Festung
Walcheren. De voorzitter is bere-
Een groot schip als
clubhuis van een
waterscoutinggroep
is fantastisch
trots dat de Nummer 70 in de ou
derdom van 93 jaar weer aan een
nieuwe levensfase begint. Num
mer 70 is in 1928 gebouwd als bin
nenvaartschip, type Kempenaar.
Het vaartuig werd elf jaar later
door het ministerie van Defensie
gekocht en deed in de oorlog
dienst als hospitaalschip, het
werd in de begintijd vooral ge
bruikt als operatieschip, weet de
voorzitter. Het heeft later ook
nog gefunctioneerd als cursus
schip voor diverse defensie-oplei
dingen. Het lijken geen taken die
diepe geheimhouding vereisen,
maar het schip hield aan dat ver
leden de naam Nummer 70 over.
De Vlissingse scoutinggroep
kocht het schip in 1998.
Richard van de Voorde: ,,Een
groot schip als clubhuis van een
waterscoutinggroep is natuurlijk
fantastisch. Nummer 70 was, en
is binnenkort weer, ook een
prachtige uitvalsbasis voor onder
meer zeil- en roeiles en allerlei
andere activiteiten."
Lieve duit
De verhuizing van Nummer 70
kost een lieve duit, bevestigt Van
de Voorde. De scouts spaarden al
een jaar of twaalf om zo'n vijftig
mille opzij te kunnen zetten. ,,En
dan heeft kraanbedrijf Sarens nog
minstens eenzelfde bedrag ge
sponsord om de verhuizing mo
gelijk te maken, lokale bedrijven
hielpen ook een handje. Zonder
sponsoring hadden we dit nooit
kunnen doen."
Nummer 70 kwam in het verle
den om de vijf jaar uit het water
voor groot onderhoud. ,,De laatste
dokking hebben we al overgesla
gen, dus we hebben nogal wat
achterstallig onderhoud. Nu de
boot definitief op de kant ligt,
wordt het meer een bijzonder ge
bouw. We willen onder meer en
kele deuren uitzagen aan een zij
kant. En de inrichting gaat hele
maal op de schop."
Om alle plannen te verwezen
lijken, hopen De Watergeuzen op
spontane aanmelding van veel
vrijwilligers en sponsors. Die
kunnen zich melden via de site
wg3.nl ,,Over een week of zes wil
len we ons clubhuis weer in ge
bruik nemen."
'Unaniem draagvlak' voor parkeer
en herinrichtingsmaatregelen op
de boulevards verwachtten burge
meester en wethouders van Vlis-
singen niet. Dat liet het college al
weten in beantwoording van vra
gen van raadsfracties over de ver
nieuwde boulevardvisie en een ge
wijzigd 'verkeersregime'. Dat niet
iedereen op één lijn te krijgen is
voor afsluitingstijden, rijrichtingen
en gebruik van de boulevards
Evertsen, Bankert en De Ruyter
bleek gisteravond nog eens tijdens
de vergadering van de commissie
ruimte.
Twee insprekende bewoners zijn
onder meer verbolgen over het ver
anderen van de rijrichting op hun
Boulevard De Ruyter. Als automo
bilisten vanaf 2024 vanaf het Kei-
zersbolwerk richting Coosje Bus-
kenstraat moeten rijden, komen ze
dichter bij woningen, waardoor be
woners nog meer last van het, vaak
te hard rijdend, verkeer hebben,
stelde flatbewoner Pieter Neels.
Inspreker Dita Daalmeijer baalde
er vooral van dat Boulevard De
Ruyter niet - net als de twee andere
boulevards - van april tot oktober
het grootste deel van de dag wordt
afgesloten. Zij benadrukte dat ook
de dichtst bij de stad liggende bou
levard van belang is voor recrean
ten. Een aantal commissieleden
steunde de insprekers.
Doorgaande weg
Ook bleven er bij diverse fracties
vragen over de meest gewenste
herinrichting van de boulevards en
het afsluiten van twee flaneerbou
levards. Kris van Wezel (50Plus)
vond het helemaal niets. ,,De bou
levards zijn gewoon een door
gaande weg naar het centrum."
Voor vragen kunt u ons bereiken via
0115 - 74 57 45 of info-terneuzen@obesitaskliniek.nl
vrijdag 8 oktober 2021
Watergeus Laura Spoor maakt vanaf een eigen scoutingbootje een foto als Nummer 70 uit het
water wordt getakeld. foto dirk-jan gjeltema
Watergeuzenschip
van 175 ton krijgt
nieuw leven aan wal
René Hoonhorst
Vlissingen
- Richard van de Voorde,
voorzitter De Watergeuzen
René Hoonhorst
Vlissingen
Corona, thuiswerken of extra
maken dat niet makkelijker!
Juist nu is het belangrijk om fit
door het leven te gaan. Zorgs-
aam en de Nederlandse Obesitas
Kliniek werken samen in Zeeland
en geven voorlichting over de
(operatieve) behandeling van
obesitas (ernstig overgewicht) en
over de verschillende operaties.
Online, laagdrempelig en veilig.
stress
Persoonlijke voorlichting?
U wilt liever een persoonlijke
voorlichting? Dat kan natuurlijk
ook, gewoon door te bellen met
0115 - 745745 voor het maken
van een afspraak. De voorlich
ting is bedoeld voor mensen
met obesitas, hun naasten en
andere belangstellenden.
Kijk op obesitaskliniek.nl/
agenda voor onze gratis voor
lichting. U kunt zich hier ook
direct aanmelden.
NEDERLANDSE
I N I