I ill 11IV IMMMBmB ■■111 HMt*™™*"* II HHH M HI 23 FORMULE 1 GP VAN TURKIJE Met de zeven laatste races in een tijdsbestek van negen weken nadert het opwindende Formule 1-jaar het kookpunt. De twee rivaliserende titelkandidaten, Max Verstappen en Lewis Hamilton, doen een wedstrijdje wie het meest relaxed is. II1 lil lil tl rl IS Mui Het meest verhitte raceseizoen in jaren begint dit weekeinde in Istan boel aan de eindsprint, die tegelij - kertijd aanvoelt als een slopende marathon. Met tussenstops in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika ligt de finish uiteindelijk in het Midden-Oosten. In negen weken tijd worden zeven races verreden, waarvan twee op nieuwe, totaal on bekende circuits (Doha en Jeddah). Zestien races liggen achter ons en het gat tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen is precies twee punten. De één kan zijn achtste we reldtitel winnen, Michael Schuma cher passeren en zich officieel kro nen tot de beste Formule 1-coureur aller tijden. De ander strijdt voor zijn eerste kampioenschap en een machtswisseling die al jaren in de sterren staat geschreven. En de hele wereld kijkt mee. De belangen zijn zo groot dat het amper voorstelbaar is dat op enig moment de druk of zenuwen niet IP lllllllilillllilllllif ill llllllli ill mm- lütr.i FORMULE 1 de overhand gaan krijgen. Maar in Turkije deden beide rivalen gister middag een wedstrijdje: wie is on der deze hoogspanning het meest relaxed? Of: wie kan zijn stress het best verbergen? Staredown Had ze tegenover elkaar gezet en het was een soort omgekeerde sta redown geworden, met twee la chende concurrenten. Verstappen kreeg er vragen over op de media- dag: hoe doe je dat in hemelsnaam, kalm blijven in zo'n nieuwe situa tie? ,,Er is niets om me zorgen over te maken", zei hij. ,,Of ik eerste of tweede word, dat weten we niet, en dat gaat uiteindelijk mijn leven ook niet veranderen. Want ik houd van wat ik doe. Stressen heeft geen zin, je kunt het toch niet forceren. Dus ik ben erg relaxed, maar ook erg ge focust. Het team doet er alles aan, ik doe er alles aan. Als dat uiteindelijk leidt naar een tweede plek, hebben we ook een goed seizoen gehad." Misschien had Hamilton meege luisterd, want een half uur later probeerde hij hem te overtroeven. ,,Wat gebeurt, gebeurt. Het is een geweldig jaar voor de fans, ik heb lol. Natuurlijk willen we winnen, maar dat mag niet je leven gaan be heersen." Ze gingen stoeiend over het asfalt. De één reed de ander van de baan bij 290 kilometer per uur, de ander be landde op het dak van de één. Er waren juridische steek spelletjes en verbale moddergevechten tus sen de coureurs en hun Er is niets om me zorgen over te maken. Ik houd van wat ik doe. Stressen heeft ook geen zin, je kunt het toch niet forceren - Max Verstappen teams. En nu de climax nadert, lijkt wie dit jaar die wereldtitel wint ineens bijzaak? Natuurlijk niet. Maar Verstappen en Hamilton hebben er nu eenmaal niets aan om de boel nog meer op te pompen, zo vlak voor de beslissende fase van het seizoen. Er zijn nog maximaal 185 punten te verdienen, ze weten dat het niet hier en nu wordt beslist, maar ook dat elk punt beslissend kan zijn. Daarom moet alle energie binnenboord blijven. Even geen oorlog, maar vrede, al kan die zondag bij de Grand Prix ook zomaar weer verdwenen zijn natuurlijk. Verstappen schat zijn ti- telkans op 50 procent. Ge voelsmatig had hij het kampioenschap kunnen aanvoeren als de zaken net wat anders waren gelopen, maar zo redeneert hij niet. ,,Als je niet in allebei de auto's hebt gere den, kun je geen favoriet aanwijzen. Het ziet er misschien uit of ik dat ben, omdat ik meer races hebben gewonnen (7 om 5, red.). Maar je kunt je ook afvragen waardoor dat komt. Ik moet die laatste paar wed strijden gewoon blijven presteren, favoriet of niet." Hamilton sloeg de eerste slag in de openingsrace in Bahrein. Zijn monumentale zege in Monaco bracht Verstappen aan de leiding in het WK. Na twee botsingen, buiten zijn schuld om, zag hij de Brit weer langszij komen, om in Zandvoort weer terug te slaan. En in Rusland nam Hamilton het stokje weer over, al was het gaatje dat hij sloeg veel kleiner dan gehoopt. Op Istanbul Park hoopt Verstappen weer stui vertje te wisselen. vrijdag 8 oktober 2021 GO RACE ZONDAG KWALIFICATIE MORGEN, 14.00 UUR LIVEBLOG SAMENVATTING OP ONZE SITE Wedstrijdje wie meest relaxed is voor climax Rik Spekenbrink Istanboel I I ff Hi t m tiAi t l Jlïs! 'i-yitöO'fiWih;.1 .i;;: t,,; ,1 liWIWIWfMWIWMWWMIII li B B S m"! GRAND PRIX VAN TURKIJE Op het podium na de laatste grand prix, in Rusland, was er even geen oorlog tussen de titelrivalen Verstappen (l) en GP-winnaar Hamilton. Dat kan dit weekend zomaar weer verdwenen zijn. foto afp WK-stand (na 15 van de 22 GP's) Coureurs Constructeurs 1. Hamilton 246,5 1. Mercedes 397,5 2. Verstappen 244,5 2. Red Bull 364,5 3. Bottas 151 3. McLaren 234 4. Norris 139 4. Ferrari 216,5 5. Pérez 120 5. Alpine 103 6. Sainz jr. 112,5 6. Alpha Tauri 84 7. Leclerc 104 7. Aston Martin 59 8. Ricciardo 95 8. Williams 23 9. Gasly 66 9. Alfa Romea 7 10. Alonso 58 10. Haas 0 Verstappen (l) en teamgenoot Pérez rijden dit weekend in een vrijwel witte RB16, een ode aan motorleverancier Honda. foto getty

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 23