I ill 11IV
IMMMBmB ■■111 HMt*™™*"*
II HHH M HI
23
FORMULE 1 GP VAN TURKIJE
Met de zeven
laatste races in een
tijdsbestek van
negen weken
nadert het
opwindende
Formule 1-jaar het
kookpunt. De twee
rivaliserende
titelkandidaten,
Max Verstappen en
Lewis Hamilton,
doen een
wedstrijdje wie het
meest relaxed is.
II1 lil lil tl
rl IS
Mui
Het meest verhitte raceseizoen in
jaren begint dit weekeinde in Istan
boel aan de eindsprint, die tegelij -
kertijd aanvoelt als een slopende
marathon. Met tussenstops in
Noord-, Midden- en Zuid-Amerika
ligt de finish uiteindelijk in het
Midden-Oosten. In negen weken
tijd worden zeven races verreden,
waarvan twee op nieuwe, totaal on
bekende circuits (Doha en Jeddah).
Zestien races liggen achter ons en
het gat tussen Lewis Hamilton en
Max Verstappen is precies twee
punten. De één kan zijn achtste we
reldtitel winnen, Michael Schuma
cher passeren en zich officieel kro
nen tot de beste Formule 1-coureur
aller tijden. De ander strijdt voor
zijn eerste kampioenschap en een
machtswisseling die al jaren in de
sterren staat geschreven. En de hele
wereld kijkt mee.
De belangen zijn zo groot dat het
amper voorstelbaar is dat op enig
moment de druk of zenuwen niet
IP lllllllilillllilllllif ill
llllllli ill
mm-
lütr.i
FORMULE 1
de overhand gaan krijgen. Maar in
Turkije deden beide rivalen gister
middag een wedstrijdje: wie is on
der deze hoogspanning het meest
relaxed? Of: wie kan zijn stress het
best verbergen?
Staredown
Had ze tegenover elkaar gezet en
het was een soort omgekeerde sta
redown geworden, met twee la
chende concurrenten. Verstappen
kreeg er vragen over op de media-
dag: hoe doe je dat in hemelsnaam,
kalm blijven in zo'n nieuwe situa
tie? ,,Er is niets om me zorgen over
te maken", zei hij. ,,Of ik eerste of
tweede word, dat weten we niet, en
dat gaat uiteindelijk mijn leven ook
niet veranderen. Want ik houd van
wat ik doe. Stressen heeft geen zin,
je kunt het toch niet forceren. Dus
ik ben erg relaxed, maar ook erg ge
focust. Het team doet er alles aan, ik
doe er alles aan. Als dat uiteindelijk
leidt naar een tweede plek, hebben
we ook een goed seizoen gehad."
Misschien had Hamilton meege
luisterd, want een half uur later
probeerde hij hem te overtroeven.
,,Wat gebeurt, gebeurt. Het is een
geweldig jaar voor de fans, ik heb
lol. Natuurlijk willen we winnen,
maar dat mag niet je leven gaan be
heersen."
Ze gingen stoeiend over het asfalt.
De één reed de ander van de baan bij
290 kilometer per uur, de ander be
landde op het dak van de één.
Er waren juridische steek
spelletjes en verbale
moddergevechten tus
sen de coureurs en hun
Er is niets om me
zorgen over te
maken. Ik houd van
wat ik doe. Stressen
heeft ook geen zin, je
kunt het toch niet
forceren
- Max Verstappen
teams. En nu de climax nadert, lijkt
wie dit jaar die wereldtitel wint
ineens bijzaak?
Natuurlijk niet. Maar Verstappen
en Hamilton hebben er nu eenmaal
niets aan om de boel nog meer op te
pompen, zo vlak voor de beslissende
fase van het seizoen. Er zijn nog
maximaal 185 punten te verdienen,
ze weten dat het niet hier en nu
wordt beslist, maar ook dat elk punt
beslissend kan zijn. Daarom moet
alle energie binnenboord blijven.
Even geen oorlog, maar vrede, al
kan die zondag bij de Grand Prix
ook zomaar weer verdwenen
zijn natuurlijk.
Verstappen schat zijn ti-
telkans op 50 procent. Ge
voelsmatig had hij het
kampioenschap kunnen
aanvoeren als de zaken net
wat anders waren gelopen,
maar zo redeneert hij niet. ,,Als je
niet in allebei de auto's hebt gere
den, kun je geen favoriet aanwijzen.
Het ziet er misschien uit of ik dat
ben, omdat ik meer races hebben
gewonnen (7 om 5, red.). Maar je
kunt je ook afvragen waardoor dat
komt. Ik moet die laatste paar wed
strijden gewoon blijven presteren,
favoriet of niet."
Hamilton sloeg de eerste slag in
de openingsrace in Bahrein. Zijn
monumentale zege in Monaco
bracht Verstappen aan de leiding in
het WK. Na twee botsingen, buiten
zijn schuld om, zag hij de Brit weer
langszij komen, om in Zandvoort
weer terug te slaan. En in Rusland
nam Hamilton het stokje weer over,
al was het gaatje dat hij sloeg veel
kleiner dan gehoopt. Op Istanbul
Park hoopt Verstappen weer stui
vertje te wisselen.
vrijdag 8 oktober 2021
GO
RACE ZONDAG KWALIFICATIE MORGEN, 14.00 UUR LIVEBLOG SAMENVATTING OP ONZE SITE
Wedstrijdje wie meest
relaxed is voor climax
Rik Spekenbrink
Istanboel
I I
ff
Hi t m
tiAi t l
Jlïs! 'i-yitöO'fiWih;.1
.i;;: t,,;
,1
liWIWIWfMWIWMWWMIII
li B B S m"!
GRAND PRIX VAN TURKIJE
Op het podium na de laatste grand prix, in Rusland, was er even geen oorlog tussen de titelrivalen
Verstappen (l) en GP-winnaar Hamilton. Dat kan dit weekend zomaar weer verdwenen zijn. foto afp
WK-stand (na 15 van de 22 GP's)
Coureurs Constructeurs
1. Hamilton
246,5
1.
Mercedes 397,5
2. Verstappen 244,5
2.
Red Bull 364,5
3. Bottas
151
3.
McLaren 234
4. Norris
139
4.
Ferrari 216,5
5. Pérez
120
5.
Alpine 103
6. Sainz jr.
112,5
6.
Alpha Tauri 84
7. Leclerc
104
7.
Aston Martin 59
8. Ricciardo
95
8.
Williams 23
9. Gasly
66
9.
Alfa Romea 7
10. Alonso
58
10. Haas 0
Verstappen (l) en teamgenoot Pérez rijden dit weekend in een
vrijwel witte RB16, een ode aan motorleverancier Honda. foto getty