AUTO Grote vraag drijft prijs van occasions op Gebruikte auto's zijn flink duurder dan een jaar geleden. Het is zelfs mogelijk dat je jouw huidige auto nu met winst kunt verkopen. Overwaarde, in navolging van de huizen markt: is het tijd om te handelen? 18 VRAAG ANTWOORD Waar zijn wissers en sproeiers voor de koplampen? Cuppen komt ook door versleten schokdempers Is elektrisch rijden gunstiger als je korte ritten maakt? Dat je nieuwe auto meteen een paar duizend euro minder waard is zodra je de showroom uit rijdt, is sinds jaar en dag een be kend gegeven. Een auto vermindert onherroepelijk en relatief snel in waarde, tenzij je te maken hebt met een extreem zeldzaam of bovenge middeld gewild model. Die zoge noemde afschrijving hoorde er altijd gewoon bij. Maar voor gebruikte auto's zijn de kaarten sinds kort anders geschud. De laatste maanden stabiliseren de 'Een Toyota Auris uit 2014 is nu duurder dan toen wij er 1,5 jaar geleden één kochten' prijzen niet alleen, ze stijgen zelfs be hoorlijk. Volgens Rico van der Vies van Automotive Mediaventions, het bedrijf dat onder meer de autokoop- websites Autotrack.nl en Gaspedaal. nl beheert, zijn sommige occasions tot wel tien procent duurder dan een jaar eerder. Dat heeft alles te maken met de ef fecten van de coronapandemie, ver klaart Van der Vies. „Daarbij spelen drie factoren een rol. Ten eerste gin gen consumenten minder op vakan tie en uit eten, dus was er meer geld beschikbaar voor een andere auto. Daarnaast kochten meer mensen een auto omdat zij vanwege het besmet tingsgevaar liever in een eigen 'bub bel' wilden reizen in plaats van met het openbaar vervoer. Daar komt bij dat de auto-industrie kampt met leveringsproblemen van nieuwe auto's als gevolg van een te kort aan computerchips. Daardoor wijken kopers uit naar een tweede- VRIJDAG 8 OKTOBER 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Vroeger zag je auto's met koplampwissers; Saab had ze, Volvo en zelfs de Simca 1308. Later zag je auto's met hoge- druk koplampsproeiers. Nu zie je die niet meer. Alsof de lampen tegenwoordig niet meer vuil kunnen worden. Wat is de reden van het ver dwijnen van die wissers en sproeiers? —René van Egmond Eind vorige eeuw hadden som mige merken, waaronder ook Mercedes, wissers om de kop lampen vrij van vuil of sneeuw te houden. Ze moesten bijdra gen aan optimaal zicht voor de bestuurder. Rolls-Royce plaatste op zijn Camargue zelfs borsteltjes in plaats van rubbe ren wissers. Volvo nam pas in 2004 afscheid van de kop lampwissers. De hogedruk- sproeiers hebben het langer volgehouden, omdat ze minder kwetsbaar en goedkoper zijn en in mindere mate leiden tot luchtweerstand. Bij de xenon-koplampen werden sproeiers zelfs verplicht om daarmee verblinding door strooilicht als gevolg van vuil op het koplampglas tegen te gaan. De nieuwste generatie koplampen is echter zo goed dat vuil doorgaans weinig in vloed heeft op hun werking. Laatst schreef u in deze ru briek over het cuppen van au tobanden. Ik wil graag even wijzen op een van de belang rijkste oorzaken daarvan: ver sleten schokdempers en de daarmee vaak gepaard gaande, gebroken spiraal veren. —Peter Leijtens Dank voor uw toevoeging. Dat cuppen (plaatselijke afvlakking van het loopvlak van de band) kent vele oorzaken, waaronder ook het te snel nemen van bochten en rotondes. En soms is het simpelweg aan de slechte kwaliteit van het ban denrubber te wijten. Mijn vrouw heeft een Kia Picanto om naar haar werk te rijden, maar die is binnenkort aan vervanging toe. Zij rijdt ongeveer 14 kilometer enkele reis en dat 3 tot 4 keer per week. Is het bij deze kleine af standen niet goedkoper en milieuvriendelijker om een elektrische auto te kopen? —Sander van der Zijden Milieuvriendelijker zeker, maar gezien het prijsverschil is het nog wel een grote stap van een Kia Picanto naar een volledig elektrische auto. Wie zo weinig kilometers rijdt, is waarschijnlijk beter uit met een hybride. Een hybride zonder stekker is het goedkoopste alternatief, die rijdt al zuiniger dan een benzi neauto. Bij een hybride mét stekker kan uw vrouw haar rit ten volledig elektrisch maken en profiteert zij van zeer lage energiekosten, want stroom is goedkoper dan benzine. Gebruikte auto is nu meer waard ROLAND TAMELING - TESSA (37)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18