AUTO
Grote vraag drijft prijs van occasions op
Gebruikte auto's zijn flink duurder dan een
jaar geleden. Het is zelfs mogelijk dat je jouw
huidige auto nu met winst kunt verkopen.
Overwaarde, in navolging van de huizen
markt: is het tijd om te handelen?
18
VRAAG ANTWOORD
Waar zijn wissers
en sproeiers voor
de koplampen?
Cuppen komt ook
door versleten
schokdempers
Is elektrisch rijden
gunstiger als je
korte ritten maakt?
Dat je nieuwe auto meteen
een paar duizend euro
minder waard is zodra je
de showroom uit rijdt, is
sinds jaar en dag een be
kend gegeven. Een auto vermindert
onherroepelijk en relatief snel in
waarde, tenzij je te maken hebt met
een extreem zeldzaam of bovenge
middeld gewild model. Die zoge
noemde afschrijving hoorde er altijd
gewoon bij.
Maar voor gebruikte auto's zijn de
kaarten sinds kort anders geschud.
De laatste maanden stabiliseren de
'Een Toyota Auris uit
2014 is nu duurder
dan toen wij er 1,5 jaar
geleden één kochten'
prijzen niet alleen, ze stijgen zelfs be
hoorlijk. Volgens Rico van der Vies
van Automotive Mediaventions, het
bedrijf dat onder meer de autokoop-
websites Autotrack.nl en Gaspedaal.
nl beheert, zijn sommige occasions
tot wel tien procent duurder dan een
jaar eerder.
Dat heeft alles te maken met de ef
fecten van de coronapandemie, ver
klaart Van der Vies. „Daarbij spelen
drie factoren een rol. Ten eerste gin
gen consumenten minder op vakan
tie en uit eten, dus was er meer geld
beschikbaar voor een andere auto.
Daarnaast kochten meer mensen een
auto omdat zij vanwege het besmet
tingsgevaar liever in een eigen 'bub
bel' wilden reizen in plaats van met
het openbaar vervoer.
Daar komt bij dat de auto-industrie
kampt met leveringsproblemen van
nieuwe auto's als gevolg van een te
kort aan computerchips. Daardoor
wijken kopers uit naar een tweede-
VRIJDAG 8 OKTOBER 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Vroeger zag je auto's met
koplampwissers; Saab had ze,
Volvo en zelfs de Simca 1308.
Later zag je auto's met hoge-
druk koplampsproeiers. Nu
zie je die niet meer. Alsof de
lampen tegenwoordig niet
meer vuil kunnen worden.
Wat is de reden van het ver
dwijnen van die wissers en
sproeiers?
—René van Egmond
Eind vorige eeuw hadden som
mige merken, waaronder ook
Mercedes, wissers om de kop
lampen vrij van vuil of sneeuw
te houden. Ze moesten bijdra
gen aan optimaal zicht voor
de bestuurder. Rolls-Royce
plaatste op zijn Camargue zelfs
borsteltjes in plaats van rubbe
ren wissers. Volvo nam pas in
2004 afscheid van de kop
lampwissers. De hogedruk-
sproeiers hebben het langer
volgehouden, omdat ze minder
kwetsbaar en goedkoper zijn
en in mindere mate leiden tot
luchtweerstand. Bij de
xenon-koplampen werden
sproeiers zelfs verplicht om
daarmee verblinding door
strooilicht als gevolg van vuil
op het koplampglas tegen te
gaan. De nieuwste generatie
koplampen is echter zo goed
dat vuil doorgaans weinig in
vloed heeft op hun werking.
Laatst schreef u in deze ru
briek over het cuppen van au
tobanden. Ik wil graag even
wijzen op een van de belang
rijkste oorzaken daarvan: ver
sleten schokdempers en de
daarmee vaak gepaard
gaande, gebroken spiraal
veren.
—Peter Leijtens
Dank voor uw toevoeging. Dat
cuppen (plaatselijke afvlakking
van het loopvlak van de band)
kent vele oorzaken, waaronder
ook het te snel nemen van
bochten en rotondes. En soms
is het simpelweg aan de
slechte kwaliteit van het ban
denrubber te wijten.
Mijn vrouw heeft een Kia
Picanto om naar haar werk te
rijden, maar die is binnenkort
aan vervanging toe. Zij rijdt
ongeveer 14 kilometer enkele
reis en dat 3 tot 4 keer per
week. Is het bij deze kleine af
standen niet goedkoper en
milieuvriendelijker om een
elektrische auto te kopen?
—Sander van der Zijden
Milieuvriendelijker zeker, maar
gezien het prijsverschil is het
nog wel een grote stap van een
Kia Picanto naar een volledig
elektrische auto. Wie zo weinig
kilometers rijdt, is waarschijnlijk
beter uit met een hybride. Een
hybride zonder stekker is het
goedkoopste alternatief, die
rijdt al zuiniger dan een benzi
neauto. Bij een hybride mét
stekker kan uw vrouw haar rit
ten volledig elektrisch maken
en profiteert zij van zeer lage
energiekosten, want stroom is
goedkoper dan benzine.
Gebruikte
auto is nu
meer waard
ROLAND TAMELING
- TESSA (37)