,u
ÊSV
O
Grote onrust onder glastuinders vanwege
de torenhoge gas- en elektriciteitsprijs
16
11
1
1
E'
Kort
Cyberaanval treft VDL,
autofabriek hele dag plat
Industrieconcern VDL is getroffen door een
cyberaanval. Een woordvoerder van het be
drijf zegt dat de computerkraak de algemene
bedrijfsvoering raakt. Op diverse locaties
kan niet of maar gedeeltelijk geproduceerd
worden. De autofabriek VDL NedCar in het
Limburgse Born lag gisteren grotendeels
plat. De onlinesystemen bij het bedrijf zijn
uitgeschakeld. Doordat veel processen verre
gaand zijn geautomatiseerd en gedigitali
seerd, raakt de aanval ook de productie. VDL
is actief in negentien landen. Alle onderde
len hebben 'in meer of mindere mate' te ma
ken met de cyberaanval.
wA
y
i
1
MÉÉ V
Bedrijven willen geen extra
regels over hybride werken
Het Nederlandse bedrijfsleven zit niet te
wachten op extra regels over hybride wer
ken na de coronapandemie. Dat benadruk
ken werkgeversorganisaties VNO-NCW en
MKB-Nederland. Veel bedrijven zouden in
middels zelf al afspraken hebben gemaakt
over mogelijkheden om deels vanuit huis te
blijven werken. Wel zou er bij ondernemers
behoefte zijn aan goede voorbeelden van
hoe andere bedrijven dit met succes organi
seren op de werkvloer. Uit onderzoek door
de werkgeversorganisaties bleek dat de
meeste bedrijven uitgaan van één of twee
dagen per week vanuit huis werken.
Belastingdienst gaat alle
formulieren digitaliseren
De Belastingdienst wil dat alle belastingza
ken in de toekomst online geregeld kunnen
worden. Om die reden worden de komende
jaren stapsgewijs formulieren die nu nog op
papier moeten worden ingevuld, digitaal ge
maakt. Volgens de fiscus gaat het om zo'n
vijfhonderd formulieren, de meestgebruikte
als eerste. De Belastingdienst benadrukt dat
de papieren versies beschikbaar blijven. Ver
der wil de fiscus de komende tijd door heel
Nederland een tiental nieuwe steunpunten
openen waar mensen fysiek langs kunnen
gaan. Ook wordt ingezet op het verbeteren
van de leesbaarheid van de brieven.
Prosus
Arcelor
Mittal
ASML
Signify
INFLATIE
ENERGIE, LEVENSMIDDELEN, BENZINE EN GROOT AANTAL
Er zijn grote zorgen over
de impact die de snel
stijgende energieprijzen
hebben op een deel van de
glastuinbouwbedrijven.
Begin dit jaar werden nog prij
zen van net onder de 20 cent per
kubieke meter gas betaald, nu is
dat meer dan een euro. Belan
genbehartiger Glastuinbouw
Nederland vreest dat er de ko
mende maanden bedrijven gaan
omvallen. De glastuinbouw
heeft deze week overleg over het
formeren van een crisisteam, dat
de impact van de hoge energie
prijzen gaat volgen en daar waar
mogelijk actie onderneemt. ,,De
huidige ontwikkelingen hebben
alles in zich om een bredere cri
sis voor de sector te worden'',
zegt Adri Bom-Lemstra, voorzit
ter van Glastuinbouw Neder
land. Met name de producenten
van bloemen, planten en groen
ten in de glastuinbouw worden
het hardst getroffen door de
enorme prijsstijging van gas en
ook elektriciteit. Door de grote
diversiteit in teeltbedrijven is
het lastig om snel in beeld te
krijgen om hoeveel bedrijven
het gaat en hoe groot hun lasten
verzwaring is, licht Bom-Lem-
stra toe. ,,Niet alleen is de ener
giebehoefte overal anders, on
dernemers hebben bovendien
individuele contracten lopen
met enerzijds afnemers in de re
tail en anderzijds de energiele
veranciers.'' Het is lastig te voor
spellen wat de effecten op de
langere termijn zullen zijn.
De inflatie loopt steeds
verder op. En het ziet
er naar uit dat de
prijsstijgingen nog wel
even aanhouden.
utomobilisten
die tankten
langs de snel
weg, voelden
de stijgende
inflatie aan den
lijve. Nog nooit
was benzine zo duur in Nederland
als afgelopen week. Voor een tank
beurt van 50 liter moest meer dan
100 euro worden afgerekend.
Het is niet alleen de benzine die
duurder wordt. Huishoudens met
een energiecontract met variabele
tarieven kunnen een prijsverho
ging van honderden euro's per jaar
tegemoet zien. Ook auto's en le
vensmiddelen worden duurder.
In de EU stegen de prijzen in
september met gemiddeld 3,4 pro
cent. Dat is het hoogste percentage
in dertien jaar tijd. Nederland
deed het nog 'goed' met een infla
tie van 2,7 procent.
Daar zijn verschillende redenen
voor. De meest in het oog sprin
gende zijn de stijgende energie
prijzen. Gas en elektra worden
met de dag duurder en dat tikt
flink door in de inflatiecijfers.
Maar ook andere producten wor
den duurder. Nu wereldwijd de
economie weer is opgestart na de
coronapandemie, neemt de vraag
naar producten enorm toe, bij
voorbeeld naar bouwmaterialen,
metalen en elektronische chips.
Maar fabrikanten hebben in de co-
ronapandemie de productiecapa
citeit juist verminderd. Daardoor
ontstaan er nu grote tekorten, wat
de prijzen flink opdrijft.
Daarnaast is het vervoer van
goederen en grondstoffen veel
duurder geworden. Door tekorten
aan zeecontainers is het vervoer
van een container van Shanghai in
China naar Rotterdam bijvoor
beeld zes keer duurder dan een
jaar geleden. Spullen en grond
stoffen worden niet op tijd gele-
Van 100 producten
en diensten
heeft de helft een
inflatiepercentage
van 2 procent of meer
verd, waardoor de productie stil
valt. Autofabrikanten hebben we
reldwijd al meerdere keren de lo
pende banden moeten stilleggen
omdat er een tekort aan chips is.
Lang namen fabrikanten de
prijsstijging voor eigen rekening.
Het idee was dat de hogere prijzen
maar tijdelijk zouden zijn. Nu het
er naar uit ziet dat ze langer hoog
zijn wordt de rekening doorge
schoven naar de consument.
Dat is de grote discussie. Zijn de
hoge prijzen een tijdelijk feno
meen of moeten we ons instellen
op een lange periode van hogere
prijzen. Monetaire autoriteiten en
VRIJDAG 8 OKTOBER 2021 GO
ONLINE
A
CORONA
TOEKOMST
De techinves-
teerder voerde
de lijst aan op
een louter
positieve AEX.
De staalgigant
verhoogt de prijs
van producten
door hoge
gasprijs.
KBC Securities
verhoogde het
koersdoel van
het chipbedrijf.
>2,1%
De lampenfabri
kant profiteerde
van de opluch
ting dat de VS
meer gaat lenen.
o
Consument 1
ZOETERMEER
krijgt de
rekening
Peet Vogels
Rotterdam
WAAROM STIJGT DE INFLATIE?
- Carsten Brzeski, hoofd
macro-economie bij ING
ZIJN DE PRIJSSTIJGINGEN
TIJDELIJK, OF MOETEN WE ONS
ZORGEN MAKEN?