5
PROJECT IN VLISSINGEN BINNENHAVEN IS IDEALE PROEFVIJVER
De Vlissingse
Binnenhaven ligt
bijna bij Damen
voor de deur en
in de achtertuin
van de HZ. Dat het
er ook nog lekker
druk is, maakt het
tot een ideale
proefvijver voor
een zelfvarend
schip. ,,Ik verwacht
dat we volgend
jaar zomer wel de
eerste testvaart
kunnen maken",
zegt projectleider
Jochem Nonhebel
van Damen Naval.
et idee is dat een zelf-
varende pont toeristen
en reizigers gaat ver
voeren tussen het sta
tion en de binnenstad
van Vlissingen, al zal het nog even
duren voor het zo ver is. Wel
wordt daarvoor de komende tijd
veel high tech-apparatuur geplaatst
in een boot die zelf al op leeftijd is.
,,We hebben twee weken geleden
een Stan Patrol 900 gekocht", ver
telt Nonhebel. ,,Die is in 1990 ge
bouwd, toevallig bij Damen in
Gorkum. We hoeven nu nog niet
een nieuw vaartuig te laten ma
ken. De focus ligt eerst op het au
tonoom varen."
Het schip krijgt in Vlissingen-
Oost een behoorlijke refit, zoals
Nonhebel dat noemt. Er komt veel
elektronica in: sensoren, radar,
gps-apparatuur, wind- en snel
heidsmeters. ,,Het schip moet
weer modern worden", legt Non
hebel uit. ,,In de Binnenhaven heb
je zwemmers, luxe jachten, bin
nenvaartschepen. Bij een zelfva-
rend schip moet je niet alleen je
eigen gedrag kunnen voorspellen,
maar ook dat van andere gebrui
kers. Die complexiteit hebben we
hier opgezocht. Dit is beter dan de
Noordzee, want hoeveel vaartui
gen kom je daar tegen? We maken
het ons in de Binnenhaven niet
gemakkelijk en dat is precies wat
we willen."
Simulator
Hoewel het voor de proef strikt ge
nomen niet noodzakelijk is, wor
den de twee dieselmotoren van de
Patrol 900 vervangen door elek
tromotoren. Dat was voor de Euro
pese Commissie een voorwaarde
om aan de test mee te betalen. ,,Er
komt ook een nieuwe laag verf op
de boot en we werken op dit mo
ment aan een simulator", vertelt
Nonhebel. ,,Nu doen we nog veel
vanuit de kantooromgeving.
Straks gaan we assembleren in
Vlissingen-Oost en uiteindelijk
wordt het resultaat zichtbaar voor
het grote publiek."
Slimme mobiliteit
Voor de provincie Zeeland, die
partner is in het project, is dit een
van de stappen op weg naar
slimme mobiliteit, een concept
waarbij reizigers in Zeeland ver
voer op maat krijgen aangeboden.
Voor de gemeente Vlissingen is
het vooral een toeristische voor-
ziening. De HZ University of App
lied Sciences werkt samen met de
TU Delft aan een platform auto
noom varen. Daarbij wordt onder
meer gekeken hoe havens en logis
tiek van de nieuwe techniek kun
nen profiteren. Damen Naval ziet
interessante mogelijkheden voor
We willen de boot
als een ferry laten
fungeren. Er is plek
voorzekeracht
personen
de Nederlandse marine.
,,Het begon met een klein clubje
van vier", aldus Nonhebel. ,,In-
middels hebben zich veel meer
partners aangesloten, onder wie
Kloosterboer, omdat dit in havens
kan bijdragen aan een veel effec
tievere en efficiëntere manier van
werken." De bescheiden proef
kan een inleiding zijn voor revolu
tionaire technische ontwikkelin
gen.
Nonhebel: ,,In de maritieme sec
tor is autonoom varen, zeg maar
digitalisering, een belangrijk topic.
Er zijn nu taken die worden uitge
voerd door mariniers, maar die be
hoorlijk gevaarlijk zijn. Met tech
niek kun je de veiligheid verbete
ren. Voor onze klant, de Neder
landse marine, is dat heel interes-
sant. De marine werkt bijvoor
beeld met de dipping sonar. Dat is
apparatuur die onder een helikop
ter in het water wordt gehangen.
Zo'n helikopter vliegt van a naar b.
Dat is duur. Hij is beperkt inzet
baar. Om op hoge snelheid met
bootjes rondom fregatten te varen
is eigenlijk geen optie. Tenzij het
een zelfvarende boot is. Daarvoor
moet de technologie wel op orde
zijn. Dat is ons belang in dit pro
ject. Net als drones zijn autonoom
varende boten de nieuwe ogen en
oren van een marineschip. Je kunt
ze vooruit sturen, ze sturen hun
informatie terug met de snelheid
van het licht. Zo kun je gevaren
eerder identificeren."
Beren op de weg
Als het gaat om het tijdpad, houdt
Nonhebel een slag om de arm. ,,Bij
dit soort projecten komen er altijd
beren op de weg. Ik kan dat nu nog
niet voorzien." Maar redelijkerwijs
moet de Patrol 900 komend voor
jaar wel zijn aangepast, zodat hij
de zomer daarop zijn eerste tocht
jes door de Binnenhaven kan ma
ken. ,,Of dat met een dienstrege
ling wordt, weet ik niet. We heb
ben bedacht dat het een goed idee
is om de boot als een ferry te laten
fungeren. Er is plek voor zeker acht
personen."
Hoewel computers het werk van
mensen overnemen, zullen ze nie
mand overbodig maken, verwacht
Nonhebel. Sterker nog, ze kunnen
helpen personeelstekorten op te
lossen. ,,Mensen moeten eten,
drinken, slapen, noem maar op.
Dat hoeft een computer allemaal
niet. Dat betekent dat de technolo
gie een aantal taken beter kan uit
voeren dan de mens. Die kun je
dan weer anders inzetten."
donderdag 7 oktober 2021
Projectleider Jochem Nonhebel van Damen Naval: ,,Bij een zelfvarend schip moet je niet alleen je eigen gedrag kunnen voorspellen,
maar ook dat van andere gebruikers. Die complexiteit hebben we hier opgezocht." foto dirkjan gjeltema
Damen werkt aan zelfvarend pontje
Ernst Jan Rozendaal
Vlissingen
- Jochem Nonhebel, Damen
Naval
De Stan
Patrol 900
die wordt om
gebouwd tot
zelfvarende
pont.
FOTO DAMEN NAVAL
H
:'SS'3'3fi'3'B'3"3S'2