5 PROJECT IN VLISSINGEN BINNENHAVEN IS IDEALE PROEFVIJVER De Vlissingse Binnenhaven ligt bijna bij Damen voor de deur en in de achtertuin van de HZ. Dat het er ook nog lekker druk is, maakt het tot een ideale proefvijver voor een zelfvarend schip. ,,Ik verwacht dat we volgend jaar zomer wel de eerste testvaart kunnen maken", zegt projectleider Jochem Nonhebel van Damen Naval. et idee is dat een zelf- varende pont toeristen en reizigers gaat ver voeren tussen het sta tion en de binnenstad van Vlissingen, al zal het nog even duren voor het zo ver is. Wel wordt daarvoor de komende tijd veel high tech-apparatuur geplaatst in een boot die zelf al op leeftijd is. ,,We hebben twee weken geleden een Stan Patrol 900 gekocht", ver telt Nonhebel. ,,Die is in 1990 ge bouwd, toevallig bij Damen in Gorkum. We hoeven nu nog niet een nieuw vaartuig te laten ma ken. De focus ligt eerst op het au tonoom varen." Het schip krijgt in Vlissingen- Oost een behoorlijke refit, zoals Nonhebel dat noemt. Er komt veel elektronica in: sensoren, radar, gps-apparatuur, wind- en snel heidsmeters. ,,Het schip moet weer modern worden", legt Non hebel uit. ,,In de Binnenhaven heb je zwemmers, luxe jachten, bin nenvaartschepen. Bij een zelfva- rend schip moet je niet alleen je eigen gedrag kunnen voorspellen, maar ook dat van andere gebrui kers. Die complexiteit hebben we hier opgezocht. Dit is beter dan de Noordzee, want hoeveel vaartui gen kom je daar tegen? We maken het ons in de Binnenhaven niet gemakkelijk en dat is precies wat we willen." Simulator Hoewel het voor de proef strikt ge nomen niet noodzakelijk is, wor den de twee dieselmotoren van de Patrol 900 vervangen door elek tromotoren. Dat was voor de Euro pese Commissie een voorwaarde om aan de test mee te betalen. ,,Er komt ook een nieuwe laag verf op de boot en we werken op dit mo ment aan een simulator", vertelt Nonhebel. ,,Nu doen we nog veel vanuit de kantooromgeving. Straks gaan we assembleren in Vlissingen-Oost en uiteindelijk wordt het resultaat zichtbaar voor het grote publiek." Slimme mobiliteit Voor de provincie Zeeland, die partner is in het project, is dit een van de stappen op weg naar slimme mobiliteit, een concept waarbij reizigers in Zeeland ver voer op maat krijgen aangeboden. Voor de gemeente Vlissingen is het vooral een toeristische voor- ziening. De HZ University of App lied Sciences werkt samen met de TU Delft aan een platform auto noom varen. Daarbij wordt onder meer gekeken hoe havens en logis tiek van de nieuwe techniek kun nen profiteren. Damen Naval ziet interessante mogelijkheden voor We willen de boot als een ferry laten fungeren. Er is plek voorzekeracht personen de Nederlandse marine. ,,Het begon met een klein clubje van vier", aldus Nonhebel. ,,In- middels hebben zich veel meer partners aangesloten, onder wie Kloosterboer, omdat dit in havens kan bijdragen aan een veel effec tievere en efficiëntere manier van werken." De bescheiden proef kan een inleiding zijn voor revolu tionaire technische ontwikkelin gen. Nonhebel: ,,In de maritieme sec tor is autonoom varen, zeg maar digitalisering, een belangrijk topic. Er zijn nu taken die worden uitge voerd door mariniers, maar die be hoorlijk gevaarlijk zijn. Met tech niek kun je de veiligheid verbete ren. Voor onze klant, de Neder landse marine, is dat heel interes- sant. De marine werkt bijvoor beeld met de dipping sonar. Dat is apparatuur die onder een helikop ter in het water wordt gehangen. Zo'n helikopter vliegt van a naar b. Dat is duur. Hij is beperkt inzet baar. Om op hoge snelheid met bootjes rondom fregatten te varen is eigenlijk geen optie. Tenzij het een zelfvarende boot is. Daarvoor moet de technologie wel op orde zijn. Dat is ons belang in dit pro ject. Net als drones zijn autonoom varende boten de nieuwe ogen en oren van een marineschip. Je kunt ze vooruit sturen, ze sturen hun informatie terug met de snelheid van het licht. Zo kun je gevaren eerder identificeren." Beren op de weg Als het gaat om het tijdpad, houdt Nonhebel een slag om de arm. ,,Bij dit soort projecten komen er altijd beren op de weg. Ik kan dat nu nog niet voorzien." Maar redelijkerwijs moet de Patrol 900 komend voor jaar wel zijn aangepast, zodat hij de zomer daarop zijn eerste tocht jes door de Binnenhaven kan ma ken. ,,Of dat met een dienstrege ling wordt, weet ik niet. We heb ben bedacht dat het een goed idee is om de boot als een ferry te laten fungeren. Er is plek voor zeker acht personen." Hoewel computers het werk van mensen overnemen, zullen ze nie mand overbodig maken, verwacht Nonhebel. Sterker nog, ze kunnen helpen personeelstekorten op te lossen. ,,Mensen moeten eten, drinken, slapen, noem maar op. Dat hoeft een computer allemaal niet. Dat betekent dat de technolo gie een aantal taken beter kan uit voeren dan de mens. Die kun je dan weer anders inzetten." donderdag 7 oktober 2021 Projectleider Jochem Nonhebel van Damen Naval: ,,Bij een zelfvarend schip moet je niet alleen je eigen gedrag kunnen voorspellen, maar ook dat van andere gebruikers. Die complexiteit hebben we hier opgezocht." foto dirkjan gjeltema Damen werkt aan zelfvarend pontje Ernst Jan Rozendaal Vlissingen - Jochem Nonhebel, Damen Naval De Stan Patrol 900 die wordt om gebouwd tot zelfvarende pont. FOTO DAMEN NAVAL H :'SS'3'3fi'3'B'3"3S'2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33