Vaccinatiegraad omhoog door acties in bibliotheek, bioscoop en theehuis Maar liefst drie aardbevingen op één dag Dolblij in Zeeland, dankzij de coronacrisis Walcheren Inwoners van het Groningse dorp Zeerijp voelen de machteloosheid Alma en Erik gooiden het roer om en verhuisden van de Randstad naar Oosterland p? Tijdens de campagne worden niet langer alle doelgroepen aangespro ken om een prik te gaan halen, maar wordt gericht ingezet op speciale doelgroepen, zoals jongeren, of in gebieden waar de vaccinatiegraad laag is. Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid benadrukt: ,,Na de grootschalige campagne gericht op alle doelgroepen, zetten we nu alles op alles om ook de laatste 14 procent te bereiken.'' Virtualrealitybril Gemeentelijke Gezondheidsdien sten (GGD's) ondernemen hier voor meerdere nieuwe initiatieven, blijkt uit een inventarisatie van deze krant. Zo loopt er tijdens het zogenoemde prikangstuur een hond rond om mensen rustig te maken en is er voor degenen met angst voor naalden een virtualrea- litybril ter afleiding. Ook nemen sleutelfiguren filmpjes op die via We zetten nu alles op alles om ook de laatste 14 procent te bereiken WhatsApp worden verspreid en zijn er pop-uplocaties waar je je meteen kunt laten vaccineren. Theehuizen, uitzendbureaus van arbeidsmigranten, moskeeën, bi bliotheken en taalmaatjes worden ingeschakeld om de vaccinatiegraad op te krikken. Rapnummer en filmpje In september stokte de vaccinatie graad in Nederland. In tegenstelling tot andere landen was er slechts een lichte opleving na de aankondi ging van de coronapas. De laatste weken stijgt de opkomst wekelijks mondjesmaat met zo'n 0,4 a 0,5 procent. Van alle 18-plussers heeft 86,7 procent minimaal één prik en is 82,9 procent volledig gevacci neerd. Het aantal volledig geprikte 18-plussers ligt in landen als Portu gal (90,2 procent), Ierland (91,5 pro cent) en Denemarken (94,9 pro- cent) stukken hoger. In Nederland ligt het aantal gevaccineerden on der 12- tot 18-jarigen nog een paar procent lager dan ons landelijk ge middelde. Het ministerie komt daarom nu met een rapnummer en een actiefilmpje waarin GGD-arts Ashis Brahma zich tot jongeren richt. Hij is positief over het initia tief om op een andere manier te in formeren. ,,Ik zou willen dat we dit eerder hadden gedaan. Ik ben blij dat we het nu doen.'' In de filmpjes krijgen de jongeren volgens De Jonge 'snelle antwoorden op hun belangrijkste vragen'. De video's worden getoond in de bioscoop. »P7 P8 De 83-jarige Lilly van Amstel slaakte al eens een hartenkreet in een filmpje op YouTube: zwaai eens wat vaker naar haar en de andere bewoners van 't Gasthuis in Middelburg. Veel gezwaaid is er niet. Dus probeert ze het opnieuw. Bij het verzorgingshuis legde zij gisteren met de 11-jarige Rutger Kater uit Nieuwerkerk een 'zwaaitegel'. Rutger legde in zijn woonplaats ook al op vijf plekken zwaaitegels en dat werkt. „Mensen die voorbij komen, weten niet dat je er zit en dat je smacht naar wat vriendelijkheid", zegt Lilly. Veel Zeeuwen (met name ouderen) voelen zich eenzaam. ZEELAND2 Prikcampagne op de schop De vaccinatiecampagne tegen het coronavirus gooit het over een andere boeg. Zo wordt voor afgaand aan de nieuwe James Bond-film in de bioscoop een voorlichtingsfilmpje vertoond, speciaal gericht op jongeren. Marcia Nieuwenhuis Den Haag - Hugo de Jonge, minister van Volksgezondheid donderdag 7 oktober 2021 Rustig en droog herfstweer 17°C Nieuw in de PZC app: Altijd op de hoogte van het ?r weer op jouw locatie Prijs €2,85 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/bezorging g 11688 55530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 1