WERK Werkgeluk in het onderwijs Waarom je het ergens warm van krijgt Levenseinde-doula voel je thuis. Je brein op het werk Basisschool De Vlashof in Tilburg is een van de 'Klassewerkplekken 2021'. Het predicaat is in het leven geroepen om iets te doen aan het lerarentekort. Bedenker Paul Baan legt uit waarom het werkt. Gaan we ooit weer allemaal handen schudden? Ik dacht eerst van wel, maar sinds iemand tegen me zei dat ze het altijd al een vieze ge woonte vond, gruwel ik ook een beetje bij de gedachte. Terwijl ik wel denk dat een handdruk veel over ons zegt. Ik had voorheen de gewoonte om voor een belangrijke ont moeting op mijn handen te gaan zitten om ze op te war men. Ik kon moeilijk zo'n ijs klompje in iemands hand drukken, dadelijk dacht die gene nog dat ik een koude per soonlijkheid heb. Waarom zou iemand denken dat ik een koud persoon ben omdat ik koude handen heb? Het is logisch volgens de theo rie van embodied cognition ('belichaamde kennis'). Vol gens deze theorie gebruiken we niet alleen onze hersenen, maar alle signalen in ons lichaam om te bepalen wat we ergens van denken. Geen wonder dat onze taal vol zit met metaforen over ons lichaam en hoe we iets waar nemen, bedacht cognitief-lin- guïst George Lakoff in de jaren 70. We kijken op iemand neer, iemand staat hoog op de lad der, we krijgen het ergens warm van, iets laat ons koud, we omarmen een idee of duwen het weg, we voelen ons op-timistisch en neer-slach- tig. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan met grappige uitkom sten. Krijgen we kort iemand te spreken en houden we een kop warme koffie in onze han den, dan vinden we die per soon meer te vertrouwen dan wanneer we een koude kop koffie vasthouden. Houden we een zware map vast, dan den ken we dat een Japanse yen meer waard is dan als we een lichte map vasthouden. En denken we aan een fijne herinnering, dan schatten we de temperatuur van die dag een paar graden warmer dan wanneer we denken aan een nare herinnering. Nadat Lakoff een boek uit bracht met dit soort metafo ren, volgden meer grappige vondsten. Motorische hande lingen zijn belangrijke onder delen van onze houding. Knikken, lachen. Als we pro beren te achterhalen wat we denken, dan gebruiken we alle signalen die we voorhanden hebben. Wat doet een org ervoor dat leraren geluk kig blijven met hun baan, zegt Paul Baan van Klasse werkplek, een platform dat elk jaar op zoek gaat naar de beste werkplek voor leerkrachten. Hij wilde zich inzetten voor werkgeluk onder leraren nadat hij zelf vertrok op een school. ,,Na ruim twintig jaar in de ICT koos ik voor een zijinstroomtra- ject in het basisonderwijs. Dat beviel niet helemaal. Ik vond het werk leuk, maar had moeite met de werkwijze van het schoolbestuur. De leraren op die school renden weg en na een jaar ben ook ik weggegaan.'' Baan besloot desondanks in gesprek te gaan met de schoolleiding en later met andere schoolbesturen die met hetzelfde probleem zaten. Wat doet leerkrachten zo afschrikken? ,,Ik ben met ze gaan praten over hoe het mis was gegaan. Hoe zouden zij een goede werkplek kunnen worden? Zo is Klas sewerkplek ontstaan.'' Klassewerkplek, dat onder andere samenwerkt met het ministerie van Onderwijs, is een keurmerk dat basis scholen na onderzoek kunnen krijgen en dat gebruikt kan worden voor het creëren van een betere arbeidsmarkt positie. Voor 2021 meldden 150 basis scholen zich aan om kans te maken op het predicaat. Na aanmelding doet de organisatie onderzoek bij de scholen en roept ze elk jaar een aantal win naars uit. Die worden in het zonnetje gezet, zodat alle deelnemers daar wat van kunnen leren. ,,Maar alle deelne mende scholen krijgen een uitge breide rapportage mee, zodat ze aan meer werkgeluk kunnen werken.'' Door de onderzoeken heeft Baan een goed beeld gekregen van wat wel en niet werkt voor meer werkgeluk. ,,In de media gaat het vaak over de hoge werkdruk en het tegenvallende salaris dat leerkrachten zou wegja gen, maar dat blijken in de praktijk minder voor spellende factoren. Een goede schoolleider en voldoende groeimogelijk heden zijn veel belangrijker. 'Groeimogelijk heden en een goede schoolleider zijn belangrijker dan salaris' Betrek het hele team bij de plannen Een school die laat zien dat deze facto ren inderdaad meer werkgeluk opleve ren, is basisschool De Vlashof in Til- DONDERDAG 7 OKTOBER 2021 GO Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedra gingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? JETTY OOSTERMAN (65) uit Terwolde is levenseinde-doula. Wat doe je precies? ,,Ik begeleid mensen die in de laatste fase van hun leven zitten met alles dat ze nodig hebben dat de medische zorg niet kan bieden.'' Wat vind je het mooiste aan je werk? ,,Dat je er steeds aan wordt herinnerd waar het om draait in het leven.'' In samenwerking met Nationale Vacaturebank Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt Op deze school zijn deleraren wel blij SANNE WOLTERS Schooldirecteur Fabiënne Smulders (links) van De Vlashof in Tilburg werkte aan een helder toekomstbeeld, waardoor Kimberley en Ben tevreden zijn over hun baan als leraar. FOTO KOEN VERHEIJDEN - PAUL BAAN vtwonen Kijk voor de actievoorwaarden op bladenhuis.nIM. Deze actie loopt tot en met 31 oktober 2021.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18