m I MM l il I 17 weer inlokken 5-daagse stedentrip naar Venetië incl. hotelovernachtingen een beautysalon geopend. Eind november heropent het vlaggenschip van de keten aan de Kalverstraat zijn gerenoveerde deuren. Daar komt onder meer een naaiatelier waar kledij versteld of gerepareerd kan worden en een balie voor kledingverhuur. Klan ten kunnen er straks ook kleding stukken laten personaliseren met exclusieve prints van bekend en lokaal talent en in een beautybar zijn cosmeticaproducten te testen. H&M opent daarnaast een afde ling met 'iconische items' van ont werpers waarmee de keten samen werkt en kledij van lokale mode ontwerpers. Het zijn allemaal za ken die op termijn terug zullen keren in andere vestigingen - in Nederland en daarbuiten. Wat waar komt, wordt in het vervolg nauwkeurig bepaald aan de hand van klantgegevens en ver koopdata. Nu al worden H&M ves tigingen op basis van zulke infor matie aangepast aan de doelgroep. ,,Onze winkels krijgen veel meer een buurtwinkelgevoel", zegt Vos. TikTokkers maken filmpjes in de pasgeopende Mall of The Netherlands in Leidschendam, waar een keur aan beleveniswin kels is te vinden. foto's robin utrecht Óe\ Het gaat erom of je als winkel nog wel interessant bent voor je publiek ,,We kunnen tot op het postcode- gebied kijken wat er verkocht wordt. Op basis van die gegevens kunnen we zien wat we moeten toevoegen of moeten weglaten.'' In de ene winkel voegt H&M een herencollectie toe, in de ander lingerie. ,,Voorheen deden we dat meer op gevoel. Het assortiment blijft uitgangspunt, maar we heb ben straks niet alle maten, kleuren en ontwerpen meer hangen. De klant kan kleding reserveren of bestellen en naar huis laten sturen. We verkopen geen nee meer." Er kan straks vooral veel meer gedaan worden. ,,Kern van onze strategie is het aanbieden van diensten", zegt Vos. ,,Een leuk sa menspel van activiteiten waarbij winkels en online één zijn." H&M bevindt zich in goed ge zelschap. In de onlangs geopende Mall of the Netherlands in Leidschendam huist naast een keur aan beleveniswinkels van on der meer Nike, Lego en Zara ook een Peppa Pig speelpark. En het Nederlandse Rituals opende hartje coronacrisis in Amsterdam een verzorgingspaleis waar de klant ook naar de spa of het restau rant kan, op tarotkaarten beauty- tips aflezen. Achtbanen en ijsbanen In buitenlanden zijn winkels, winkelcentra en steden al veel ver der, zegt Goof Lukken, lecturer vrijetijdsmanagement aan hoge school Breda. Kijk naar de Ameri kaanse mails, waarin naast winkels en foodcourts achtbanen en ijsba nen voor 'hangtijd' zorgen. Of naar Ikea, dat al decennia scoort met de ballenbak. ,,Wij denken dat we heel charmante binnensteden hebben, met winkelen als dé trek ker. Maar dat is heel snel aan het veranderen. Funshoppen al leen is niet meer genoeg." Winkels kunnen daarbij heel wat leren van de attractiewereld, zegt Lukken. ,,Van al die trucjes die de Eftelings of Merlin Enter tainments (de Britse eigenaar van onder meer Madame Tussauds, Peppa Pig World of Legoland Scheveningen, red.) bedenken, kan de retail heel wat opsteken. Vooral op het vlak van beleving en de gast 'raken'. Steeds meer win keliers denken na wat ze kunnen toevoegen dat online onmoge lijk is: dingen proberen, voelen, passen. Bij Decathlon kan je een racket testen op een gravelbaan." Dat moet dan wel mogen. Ge meentebesturen waken als een kloek over hun winkelstraten, waar winkelen, horeca en amuse ment strikt blijven gescheiden. Al les dat maar een beetje riekt naar 'blurren' - het toevoegen van ho reca of vermaak - wordt te vuur en te zwaard bestreden. ,,Overheden remmen die ont wikkelingen", zegt Lukken. ,,De gedachte dat alles in oude hokjes moet blijven, is een illusie. Strikt scheiden van functies werk niet meer. Die trend houd je niet tegen, dat levert verzet op. Dan zal de consument het wel elders bele ven. Als gemeentes willen voorko men dat hun centrum leegloopt, moeten ze meebewegen." GreenCityTrip Ga jij mee met de slaaptrein van GreenCityTrip? Met GreenCityTrip ga je met de slaaptrein op 5-daagse stedentrip, inclusief hotel. Vertrek vanuit Nederland naar het prachtige Venetië! Geniet van de Italiaanse sfeer en beleef de pracht in romantisch Venetië. Bestel nu op pzc.nl/stedentrip PC DONDERDAG 7 OKTOBER 2021 m s - Paul Rodenburg, winkeladviseur 5 DAGEN INCL. REIS VERBLIJF Inclusief: treinreis in economy bed heen en terug, verblijf in 3-sterrenhotel 2 nachten Reisperiode: 15 oktober 2021 - 26 maart 2022 Vertrek vanuit: Breda, Rotterdam C, Den Haag HS, Amsterdam C, Utrecht C, Arnhem C Reis milieubewust en bespaar gemiddeld 92% C02 ten opzichte van vliegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17