Daar is-ie: de filosoof M 11 c 'Kleine stap van McDonald's kan grote impact hebben' Nog 35 dagen Een fabrieksarbeider, een vracht wagenchauffeur, een bouwvak ker, een kleuterjuf of andere mensen die gewoon versleten zijn door werken. Velen van hen hadden nooit de keuze om eerder te stoppen, zoals ik. Ik kreeg al veel brieven van lezers die me daarop wijzen. Geen on aardige trouwens. Ze juichen mijn stap juist toe. Want veel van die harde werkers hadden ook nog eens de pech niet lang van hun welverdiende pen sioen te kunnen genieten. Ik weet het. Ik heb trouwens ook een vriend die het hele concept 'pen sioen' niet hanteert, maar gewoon rustiger is gaan werken vanaf zijn 6oste en zo tot zijn 70ste of later denkt door te gaan. Willem IJzereef is ook zo iemand. Ik citeerde hem giste ren al. Hij is loopbaanadviseur, gespe cialiseerd in mensen rond hun pensi oenleeftijd. We praatten een tijdje over het hoe-en-wat, do's en don'ts. De kunst van een goed pensioen? IJzereef: 'De meeste mensen plannen direct alles vol. Niet doen. De eerste twaalf maanden gewoon kijken wat op je pad komt.' We waren het snel eens dat los van alle vragen, kanttekeningen en mo tieven, het vooral draait om hoe je überhaupt in het leven staat. IJzereef vertelde toen dat we zuchten onder die trend van 'succesvol ouder wor den'. Dat we veroudering niet accep teren, 103 wil len worden en dan kernge zond patsboem sterven. Een tweede trend is dat we moeten 'leren omgaan met de achter uitgang.' Dat zou ik de tob- berige benadering willen noemen. Zwelgen in je ouderdom. U kent vast voorbeelden in uw omgeving. Is er een derde weg? Zeker. Dat is die van de milde wijsheid. IJzereef: 'Accepteren dat je ouder wordt, dat kunnen relativeren en vooral: je be zighouden met de volgende genera tie.' Nu wordt het even filosofisch. Ik beloofde het gisteren al: we gaan de filosoof Schopenhauer citeren. Staat niet bij mij in de boekenkast. Ik heb te weinig concentratie voor filosofische traktaten. IJzereef: 'Schopenhauer zei: 'De eerste dertig jaar leer je, de twee de dertig zijn voor werken. De derde dertig zijn er om iets terug te geven aan de samenleving.' Studie, werken, en iets proberen achter te laten voor de volgende generatie, zou ikzelf sa menvatten. Maar genoeg voor van daag. De volgende generatie wil eten, hoor ik van beneden roepen. En zoals Bertold Brecht al zei: 'Eerst komt het vreten en dan komt de moraal.' Die staat dan weer wel in m'n boekenkast. De derde is de weg van de milde wijsheid McDonald's experimenteert met een vleesloze burger op het menu, de McPlant. Beter voor het klimaat. Maar maakt dat nou het verschil? Nooit was het makkelijker iets tegen klimaatveran dering te doen: eet in plaats van je Big Mac een McPlant. Dat is geen slo gan van McDonald's, dat is wat drie minderjarige klanten zeggen in de vestiging in Scheveningen. Mond vol. ,,En het verschil proefje toch niet." Dat laatste is waar. De burgers sma ken zoals alles bij McDonald's: bij de eerste hap heerlijk, bij de laatste be kruipt je een schuldgevoel. Al is dat voor ieder persoonlijk. Maar is de Mc Plant 'goed' of 'greenwashing'? Dat woord gebruiken milieuorganisaties voor bedrijven die vooral bezig zijn hun imago op te poetsen. Klanten hebben er niet om ge vraagd hoor, zegt Eunice Koekkoek, woordvoerder van McDonald's. De groenteburger, die al sinds de negen tiger jaren op het menu stond, was slechts bij een kleine groep gasten populair. ,,Nu we ons op de flexitariër richten, kunnen we met veggiepro- ducten en de McPlant een bredere groep aanspreken", zegt Koekkoek. ,,Wij zien natuurlijk ook wel wat er met onze planeet gebeurt, en we wil len graag over dertig jaar ook nog be staan." De afgelopen vijf jaar is er heel wat gebeurd. Zo zijn de plastic deksels van de McFlurry-bekers vervangen door bekers met vouwbare randen: in Nederland 50.000 kilo minder plastic afval per jaar. De rietjes werden van papier: 22.000 kilo minder. De rietjes gaan er misschien wel helemaal uit: een milkshake kun je ook uit de be ker drinken tenslotte. En, ook leuk, vrijwel alle vrachtauto's die de vesti gingen bevoorraden rijden op her nieuwbare biodiesel, gemaakt van de plantaardige frituurolie van de Franse frietjes. Maar de McPlant, dat is andere koek. Die raakt aan de smaak van de klanten. En je komt niet per se naar de Mac om eens lekker klimaatneu traal te eten. Het is dan ook een expe riment: tot 1 november te koop in Nederland. Ook in enkele andere lan den wordt hij getest. In Schevenin- gen verkoopt-ie best goed. Nee nee, geen cijfers, zeggen de meiden achter de toonbank. McDonald's past de les sen toe die De Vegetarische Slager ook al jaren predikt: als mensen vlees En ja, dat maakt uit. ,,Je wordt nog steeds wel eens uitgemaakt voor ko nijn als je geen vlees wilt, zeker als je met je vrienden naar de Mac gaat. Nu eet je gewoon net als iedereen een burger." De impact van vlees, in hetbij- zonder rundvlees - vraag Ba- bette Porcelijn daarnaar en je zou je zo verslikken. De groei ende vraag naar veevoer leidt tot ontbossing, kijk naar het Amazonegebied. Het produceren van kunstmest die nodig is om de grond vruchtbaar te maken kost veel energie, kijk naar kunstmestfa- briek Yara in ons eigen Sluiskil waar ze net zoveel gas gebruiken als 1,3 miljoen huishoudens bij elkaar. Koeienscheten zijn sterke broeikas gassen. Ja, vleesproductie veroor zaakt zo'n 16 procent van onze CO2-uitstoot. ,,Dat is heel veel." Kijk vervolgens naar de schaal grootte van McDonald's, zegt Porce- lijn. En inderdaad: Het bedrijf heeft 39.000 restaurants in 120 landen. 69 miljoen gasten per dag. Of om de getallen behapbaar te maken: 254 vestigingen in Nederland, met meer dan 450.000 gasten per dag. ,,Een kleine stap van een bedrijf als dit heeft een reuze impact." Natuurlijk is ook voor de productie van een vleesloze burger land nodig, en water, en het ding moet vervoerd worden. ,,We kunnen nooit nul im pact hebben, want we léven nu een maal", zegt Porcelijn. ,,Maar nu leven we in Nederland alsof we drie aardes hebben. Zo groot is de impact van onze veehouderij, ons autoverkeer, onze industrie en ons consumptie patroon. Als we nou eens zouden le ven alsof we één planeet hebben, dan zijn we safe. En dan kun je nog best af en toe vlees eten hoor, maar waarom elke dag?" willen, laat het dan als vlees smaken. De McPlantburger die speciaal gemaakt wordt voor McDonald's door Beyond Meat, heeft een basis van erw teneiwit. Beyond Meat begon in 2009 in Californië als start-up, maar exporteert inmid dels naar tachtig landen. Vleesloze variant Als de McPlant aanslaat, is het dan een blijvertje? Nou, dat is nog maar de vraag. Want als je écht effectief wilt zijn, zegt Koekkoek, dan voeg je niet een nieuw product toe, maar kijk je ofje van je meest succesvolle producten een vleesloze variant kunt maken. ,,Zo is het bij de McChicken ook gegaan, die is ook permanent in veggievariant verkrijgbaar." Maar die beslissing is voor later. Genoeg reclame. Snel naar Babette Porcelijn. Deze Delftse ingenieur boekte in 2016 succes met De verbor gen impact, een kritisch maar tegelij kertijd heel praktisch boek waarvoor zij met behulp van wetenschappers onderzocht wat nu echt de gevolgen voor onze planeet zijn van bijvoor beeld verkeer, voeding en spullen. Er zijn inmiddels meer boeken en een beweging: Think Big Act Now. Doel: de maatschappij op effectieve wijze te verduurzamen. Kom bij Babette Porcelijn niet aan met kletspraatjes. Niet sceptisch Dus? ,,Het is gewoon ontzettend goed wat McDonald's doet", zegt Porcelijn. ,,Je moet hier niet sceptisch over doen." Het is niet alleen de im pact van minder vlees, waarover zo meer. Het is ook dat McDonald's niet-vlees-eten onder haar publiek normaal maakt. Nu leven we in Nederland alsof we drie aardes hebben GO DONDERDAG 7 OKTOBER 2021 Red het land, eet een McPlant. Of toch niet? Frank Poorthuis Frank Poorthuis beschrijft hoe het leven verandert als je stopt met werken. Reageren: frankpoorthuis@dpgmedia.nl Hans Nijenhuis Den Haag McDonald's heeft in Nederland 254 vestigingen. In totaal komen er dagelijks meer dan 450.000 mensen langs. likt - Babette Porcelijn, auteur van De Verborgen impact

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11