Pessimist heeft ook voordelen L Milieuorganisaties starten burgerinitiatief 15 AAN HET WERK Thijs Launspach euk idee hoor, maar dat gaat natuur lijk niet werken, want..." ,,Weet je I dan niet wat er allemaal mis kan gaan?" ,,Ja hallo, dit hebben we vijfjaar gele den al geprobeerd en toen werkte het ook niet!" Het kan knap lastig zijn als je er eentje in je team hebt of in de vaste vergadering: een pessimist, die vooral de negatieve kant van de zaak ziet. deze plek over hoe je het beste kunt omgaan met een zuurpruim op kantoor. Tussen de zuurpruim en de pessimist bestaat echter wel een verschil. De pessimist is niet zozeer onge lukkig of boos op de wereld, maar vooral: kri tisch. En achter die kritiek zit over het alge meen een positieve intentie. De pessimist wil de vergadering, het team of het bedrijf behoe den voor blamages en catastrofale vergissin gen. Want dat is uitein delijk de reden voor het pessimisme van de pes simist: hij of zij wil niet dat er een fout gemaakt Achter de wordt wanneer dat kan kritiek zit worden voorkomen. Tesla boekt toch record j - KLM Grote deals beurs Azië vaak een Dat neemt niet weg positieve dat het best lastig kan zijn om zo'n zwartkij- intentie ker in je team te heb ben, vooral wanneer het een nogal mondige is. De pessimist kan namelijk zorgen dat niemand meer ideeën deelt, uit angst dat die dan meteen genadeloos worden neergeschoten. Heb je een zeer uitge sproken pessimist in de groep dan kan dat wel eens ten koste gaan van de psychologische veiligheid in het team (,,Alles wat ik zeg wordt altijd afgebrand dus ik zeg wel niets meer"). Zonde natuurlijk, want menig goed idee begint als slecht idee. Hier komt nog bij dat dit soort pessimisme besmettelijk is: voor je het weet zit de hele vergadering te moppe ren wanneer er een plan ter tafel komt dat nog niet tot in de puntjes is uitgewerkt. maar de pessimist is in een team juist heel goed in te zetten. Tijdens een brainstorm kan een opmerking van de pessimist de ideeën stroom blokkeren, dus dient hij of zij mis schien een beetje te worden afgeremd (,,Er zijn vast allerlei tegenargumenten te beden ken, maar laten we eerst kijken naar de voor delen van dit idee"). Is het plan eenmaal uitgewerkt en moet de vergadering zich buigen over de uitvoerbaarheid van het plan, laat dan de pessimist ge rust doen waar hij of zij zo goed in is: bedenken wat er allemaal verkeerd kan gaan, en zorgen dat het team niet in zeven sloten tegelijk loopt. Greenpeace en nog twintig organisaties beginnen een actie om reclame 'fossielvrij' te krijgen: geen advertenties meer voor goedkope tickets en vervuilende auto's. Het is nogal wat: geen tv-reclames meer voor benzineauto's, geen ban ners op nieuwssites met goedkope vliegreizen naar Londen, geen Gaz prom meer bij de Champions Lea gue, en zeker geen advertenties meer waarin 'fossiele' bedrijven vertellen wat ze allemaal aan duur zaamheid doen. Weg ermee, als het aan Greenpeace en andere milieu organisaties ligt. Ze beginnen van daag een burgerinitiatief, en dat be tekent dat als ze binnen één jaar een miljoen steunbetuigingen verza melen, het onderwerp automatisch op de agenda komt van het Euro pees Parlement. ,,We vinden het allemaal heel normaal dat voor roken geen re clame meer gemaakt mag worden. Kwestie van leven en dood'', zegt Faiza Oulahsen, campagneleider bij Greenpeace. ,,Maar de klimaatcrisis, de luchtvervuiling, dat is óók een kwestie van leven ofdood. Waarom dulden we eigenlijk nog reclame van de bedrijven die hiervoor ver antwoordelijk zijn?'' Opwarming Het burgerinitiatiefis gericht tegen bedrijven die fossiele energie pro duceren, zoals oliemaatschappijen, of producten verkopen die daarop draaien, zoals autofabrikanten en reisorganisaties. Alles met in het achterhoofd dat minder fossiele brandstoffen leidt tot minder CO2-uitstoot en dus tot minder op warming van de aarde. Om klimaatverandering een halt toe te roepen, zegt Oulahsen, moet je niet alleen kijken naar technische oplossingen, maar ook naar de in vloed van vervuilende bedrijven. ,,Reclamemaken is invloed kopen. Vertrouwen kopen bij de consu ment. Sponsoring, zoals die van musea en sport, is ingangen kopen bij beleidsmakers. Wij willen die invloed verkleinen.'' De nemers van dit burgerinitia tief staan niet alleen. Zes politieke partijen, waaronder de Christen Unie, GroenLinks en de PvdA had den in hun verkiezingsprogram ma's al een verbod op fossiele re clame opgenomen. Amsterdam weert sinds mei van dit jaar die re clames uit de metrostations. Frank- De klimaatcrisis, de luchtvervuiling, dat is óók een kwestie van leven of dood rijk heeft een wet aangenomen voor het hele land die volgende zo mer ingaat. En dan is er nog de Britse krant The Guardian, die sinds vorig jaar de advertenties gewoon weigert. Twee Zweedse kranten zijn inmiddels gevolgd. Toch is de directeur van de Ster, Frank Volmer, niet onder de in druk. ,,Zolang een product legaal verkrijgbaar is, moet de maker er van ook de mogelijkheid hebben om aan het publiek uit te leggen wat het onderscheid is tussen zijn product en dat van de concurrent'', zegt hij. ,,We gaan toch ook niet re clame verbieden voor alle produc ten waar suiker in zit? Die zijn ook niet gezond.'' Natuurlijk ziet hij dat beperkin gen nodig kunnen zijn, zegt Vol- mer. „Reclame voor alcohol mag niet op plekken waar kinderen ko men, en niet op tv voor 21.00 uur Maar dat is logisch: alcohol verko pen aan jongeren onder de 18 is na melijk verboden.'' Dus als je van vervuilende auto's af wilt, wil hij maar zeggen, verbied dan die au to's, niet alleen de reclame. Zo'n verbod komt er ook aan. Vanaf 2030 mogen geen nieuwe benzine- en dieselauto's worden verkocht. Tot die tijd hebben auto fabrikanten de tijd om zich aan te passen. ,,Dat is precies wat ik bedoel met die invloed'', zegt Faiza Oulah- sen. ,,Autofabrikanten bepalen dat ze nog negen jaar nodig hebben en blijven intussen vervuilende wa gens produceren. Terwijl weten schappers zeggen dat actie tegen klimaatverandering nü nodig is.'' Niet te geloven Hoe zit het, ten slotte, met de recla mes waarin bedrijven ons informe ren hoe ze juist hun best doen om duurzamer te worden? Die zijn mooi, maar als je de uitspraken van de Reclame Code Commissie erop naslaat, misschien niet altijd te ge loven. Shell werd deze zomer op de vingers getikt over de belofte om voor een cent extra per liter de CO2-uitstoot van een tankbeurt volledig te compenseren door bo menaanplant en bosbehoud. CO2-neutraal rijden op benzine be staat niet, oordeelde de Reclame Code Commissie. Eerder al kreeg de KLM van de reclamewaakhond te horen dat ze te veel reclame maakte over vliegen op biobrand stoffen. Minder dan 2 procent van de vloot vliegt daar echt op. GO MAANDAG 4 OKTOBER 2021 Psycholoog Thijs Launspach is stress expert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het mo derne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: de pessimist. Enige weken geleden hadden we het op PALO ALTO Tesla heeft in het derde kwar taal een record aantal nieuwe wagens afgele verd, ondanks het wereldwijde chiptekort. Er rolden er bijna een kwart mil joen van de band. Dat waren voor verreweg het grootste deel modellen 3 en Y. Lont i •mij P"SM KC* W» Schiphol DELTA KLM kreeg een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie. Het bedrijf zou te veel reclame maken voor vliegen op biobrandstof, terwijl niet eens 2 procent van de vloot dat doet. foto anp PEKING Afgelopen zo mer zorgden beursgangen in Azië voor een recordbedrag. De teller kwam uit op omgere kend bijna 50 miljard euro. Het komt onder meer door grote deals die wer den gesloten op de markten van Zuid-Korea en India. Het vereist een beetje strategisch inzicht, Thijs Launspach is psycho loog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020). 'Verbied reclame vervuilend bedrijf' Hans Nijenhuis Den Haag - Faiza Oulahsen, campagneleider Greenpeace

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15