Pessimist heeft
ook voordelen
L
Milieuorganisaties starten burgerinitiatief
15
AAN HET WERK
Thijs Launspach
euk idee hoor, maar dat gaat natuur
lijk niet werken, want..." ,,Weet je
I dan niet wat er allemaal mis kan
gaan?" ,,Ja hallo, dit hebben we vijfjaar gele
den al geprobeerd en toen werkte het ook
niet!" Het kan knap lastig zijn als je er eentje
in je team hebt of in de vaste vergadering: een
pessimist, die vooral de negatieve kant van de
zaak ziet.
deze plek over hoe je het beste kunt omgaan
met een zuurpruim op kantoor. Tussen de
zuurpruim en de pessimist bestaat echter wel
een verschil. De pessimist is niet zozeer onge
lukkig of boos op de wereld, maar vooral: kri
tisch. En achter die kritiek zit over het alge
meen een positieve intentie. De pessimist wil
de vergadering, het team of het bedrijf behoe
den voor blamages en catastrofale vergissin
gen. Want dat is uitein
delijk de reden voor het
pessimisme van de pes
simist: hij of zij wil niet
dat er een fout gemaakt
Achter de wordt wanneer dat kan
kritiek zit worden voorkomen.
Tesla boekt
toch record
j - KLM
Grote deals
beurs Azië
vaak een Dat neemt niet weg
positieve dat het best lastig kan
zijn om zo'n zwartkij-
intentie ker in je team te heb
ben, vooral wanneer
het een nogal mondige is. De pessimist kan
namelijk zorgen dat niemand meer ideeën
deelt, uit angst dat die dan meteen genadeloos
worden neergeschoten. Heb je een zeer uitge
sproken pessimist in de groep dan kan dat wel
eens ten koste gaan van de psychologische
veiligheid in het team (,,Alles wat ik zeg
wordt altijd afgebrand dus ik zeg wel niets
meer"). Zonde natuurlijk, want menig goed
idee begint als slecht idee. Hier komt nog bij
dat dit soort pessimisme besmettelijk is: voor
je het weet zit de hele vergadering te moppe
ren wanneer er een plan ter tafel komt dat nog
niet tot in de puntjes is uitgewerkt.
maar de pessimist is in een team juist heel
goed in te zetten. Tijdens een brainstorm kan
een opmerking van de pessimist de ideeën
stroom blokkeren, dus dient hij of zij mis
schien een beetje te worden afgeremd (,,Er
zijn vast allerlei tegenargumenten te beden
ken, maar laten we eerst kijken naar de voor
delen van dit idee"). Is het plan
eenmaal uitgewerkt en moet de
vergadering zich buigen over
de uitvoerbaarheid van het
plan, laat dan de pessimist ge
rust doen waar hij of zij zo goed
in is: bedenken wat er allemaal
verkeerd kan gaan, en zorgen
dat het team niet in zeven sloten
tegelijk loopt.
Greenpeace en nog twintig
organisaties beginnen een
actie om reclame 'fossielvrij' te
krijgen: geen advertenties
meer voor goedkope tickets
en vervuilende auto's.
Het is nogal wat: geen tv-reclames
meer voor benzineauto's, geen ban
ners op nieuwssites met goedkope
vliegreizen naar Londen, geen Gaz
prom meer bij de Champions Lea
gue, en zeker geen advertenties
meer waarin 'fossiele' bedrijven
vertellen wat ze allemaal aan duur
zaamheid doen. Weg ermee, als het
aan Greenpeace en andere milieu
organisaties ligt. Ze beginnen van
daag een burgerinitiatief, en dat be
tekent dat als ze binnen één jaar een
miljoen steunbetuigingen verza
melen, het onderwerp automatisch
op de agenda komt van het Euro
pees Parlement.
,,We vinden het allemaal heel
normaal dat voor roken geen re
clame meer gemaakt mag worden.
Kwestie van leven en dood'', zegt
Faiza Oulahsen, campagneleider bij
Greenpeace. ,,Maar de klimaatcrisis,
de luchtvervuiling, dat is óók een
kwestie van leven ofdood. Waarom
dulden we eigenlijk nog reclame
van de bedrijven die hiervoor ver
antwoordelijk zijn?''
Opwarming
Het burgerinitiatiefis gericht tegen
bedrijven die fossiele energie pro
duceren, zoals oliemaatschappijen,
of producten verkopen die daarop
draaien, zoals autofabrikanten en
reisorganisaties. Alles met in het
achterhoofd dat minder fossiele
brandstoffen leidt tot minder
CO2-uitstoot en dus tot minder op
warming van de aarde.
Om klimaatverandering een halt
toe te roepen, zegt Oulahsen, moet
je niet alleen kijken naar technische
oplossingen, maar ook naar de in
vloed van vervuilende bedrijven.
,,Reclamemaken is invloed kopen.
Vertrouwen kopen bij de consu
ment. Sponsoring, zoals die van
musea en sport, is ingangen kopen
bij beleidsmakers. Wij willen die
invloed verkleinen.''
De nemers van dit burgerinitia
tief staan niet alleen. Zes politieke
partijen, waaronder de Christen
Unie, GroenLinks en de PvdA had
den in hun verkiezingsprogram
ma's al een verbod op fossiele re
clame opgenomen. Amsterdam
weert sinds mei van dit jaar die re
clames uit de metrostations. Frank-
De klimaatcrisis, de
luchtvervuiling, dat
is óók een kwestie
van leven of dood
rijk heeft een wet aangenomen
voor het hele land die volgende zo
mer ingaat. En dan is er nog de
Britse krant The Guardian, die sinds
vorig jaar de advertenties gewoon
weigert. Twee Zweedse kranten
zijn inmiddels gevolgd.
Toch is de directeur van de Ster,
Frank Volmer, niet onder de in
druk. ,,Zolang een product legaal
verkrijgbaar is, moet de maker er
van ook de mogelijkheid hebben
om aan het publiek uit te leggen
wat het onderscheid is tussen zijn
product en dat van de concurrent'',
zegt hij. ,,We gaan toch ook niet re
clame verbieden voor alle produc
ten waar suiker in zit? Die zijn ook
niet gezond.''
Natuurlijk ziet hij dat beperkin
gen nodig kunnen zijn, zegt Vol-
mer. „Reclame voor alcohol mag
niet op plekken waar kinderen ko
men, en niet op tv voor 21.00 uur
Maar dat is logisch: alcohol verko
pen aan jongeren onder de 18 is na
melijk verboden.'' Dus als je van
vervuilende auto's af wilt, wil hij
maar zeggen, verbied dan die au
to's, niet alleen de reclame.
Zo'n verbod komt er ook aan.
Vanaf 2030 mogen geen nieuwe
benzine- en dieselauto's worden
verkocht. Tot die tijd hebben auto
fabrikanten de tijd om zich aan te
passen. ,,Dat is precies wat ik bedoel
met die invloed'', zegt Faiza Oulah-
sen. ,,Autofabrikanten bepalen dat
ze nog negen jaar nodig hebben en
blijven intussen vervuilende wa
gens produceren. Terwijl weten
schappers zeggen dat actie tegen
klimaatverandering nü nodig is.''
Niet te geloven
Hoe zit het, ten slotte, met de recla
mes waarin bedrijven ons informe
ren hoe ze juist hun best doen om
duurzamer te worden? Die zijn
mooi, maar als je de uitspraken van
de Reclame Code Commissie erop
naslaat, misschien niet altijd te ge
loven. Shell werd deze zomer op de
vingers getikt over de belofte om
voor een cent extra per liter de
CO2-uitstoot van een tankbeurt
volledig te compenseren door bo
menaanplant en bosbehoud.
CO2-neutraal rijden op benzine be
staat niet, oordeelde de Reclame
Code Commissie. Eerder al kreeg
de KLM van de reclamewaakhond
te horen dat ze te veel reclame
maakte over vliegen op biobrand
stoffen. Minder dan 2 procent van
de vloot vliegt daar echt op.
GO MAANDAG 4 OKTOBER 2021
Psycholoog Thijs Launspach is stress
expert en auteur van het boek Fokking
druk. Hij verwondert zich over het mo
derne werken en geeft elke week tips
voor meer geluk en minder stress op je
werk. Vandaag: de pessimist.
Enige weken geleden hadden we het op
PALO ALTO
Tesla heeft in
het derde kwar
taal een record
aantal nieuwe
wagens afgele
verd, ondanks
het wereldwijde
chiptekort. Er
rolden er bijna
een kwart mil
joen van de
band. Dat waren
voor verreweg
het grootste
deel modellen
3 en Y.
Lont i •mij
P"SM KC* W»
Schiphol DELTA
KLM kreeg een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie. Het bedrijf zou te veel reclame
maken voor vliegen op biobrandstof, terwijl niet eens 2 procent van de vloot dat doet. foto anp
PEKING
Afgelopen zo
mer zorgden
beursgangen in
Azië voor een
recordbedrag.
De teller kwam
uit op omgere
kend bijna 50
miljard euro.
Het komt onder
meer door grote
deals die wer
den gesloten op
de markten van
Zuid-Korea en
India.
Het vereist een beetje strategisch inzicht,
Thijs Launspach is psycho
loog en stressexpert. Hij
schreef hierover de boeken
Fokking druk (2018),
Werken met millennials
(2019) en Werk kan ook
uit (2020).
'Verbied reclame
vervuilend bedrijf'
Hans Nijenhuis
Den Haag
- Faiza Oulahsen,
campagneleider Greenpeace