Compromisloze baas van Elon Musk zet met Tesla de auto industrie, een traditioneel bolwerk, op zijn kop. Nog nooit heeft iemand met zo veel vaart en lef eigen auto's op de markt gebracht. Technologie-expert Tim Higgins schetst hiervan een fascinerend beeld in Power Play. Dankzij Musk is Tesla uitgegroeid tot een van de toonaangevende autofabrikanten HANS VAN ZON ij accepteert geen nee. Als iemand zegt dat iets niet kan, is er het risico van een woede aanval. Of hij kan zijn biezen pakken. Elon Musk gaat over grenzen als hij zijn visie, zijn ideëen ontvouwt en eisen stelt. Het is zijn zwakte en zijn kracht, concludeert Tim Higgins, auto- en technologieverslaggever van The Wall Street Journal in zijn boek Po wer Play met de veelzeggende on dertitel Tesla, Elon Musk en de gok van de eeuw. Het is een boeiend re laas over vallen en opstaan, over een turbulente zoektocht naar het uiterste. ,,Geloof creëerde een vi sie, de visie creëerde een markt, de markt creëerde geld en geld creëerde auto's'', zegt Higgins. Dat alles onder leiding van Elon Musk die geen ruimte laat voor compro missen, van zichzelf en van ande ren het uiterste vergt, zich met elk detail bemoeit, anderen de schuld geeft als hij overvraagt en het fout gaat, en daarmee ook zelf zijn grootste gevaar is. Tegenover zijn visie en geestdrift staat een ex treem groot ego, bekrompenheid, een opvliegend karakter, paranoia en buitensporig twittergedrag. Eigenschappen die hem in aanva ring brachten met ondermeer naaste vertrouwelingen, de Ame rikaanse beurswaakhond SEC en de publieke opinie. Traditionele autofabrikanten beginnen pas met de productie van een auto als alles tot het laatste boutje is uitgetest. Elon Musk wacht daar niet op. Hij wil zo snel mogelijk producerenen de auto's zonder dealernet direct aan de klant verkopen. Daarbij gaat hij soms zo snel dat hij al au to's bouwt terwijl ze nog worden ontwikkeld. Met alle gevaren van dien. Dat gebeurt bij de allereerste Roadster en alle modellen daarna. Neem de introductie van model X (met de vleugeldeuren). Grote gaten De eerste auto's hadden aan het einde van de assemblagelijn grote gaten tussen de delen. Ze werden naar een achterkamer gebracht, gedemonteerd en met de hand herbouwd. Soms moesten onder delen opnieuw worden gemaakt. Bij de officiële presentatie hield ie dereen bij Tesla zijn hart vast, om dat het de vraag was of de vleugel deuren voor het oog van de wereld goed zouden werken. Dat lukte, waardoor een dreigend faillisse ment weer was afgewend, want er werd pas geld verdiend als genoeg klanten geïnteresseerd waren en vooruit wilden betalen. Met dat geld werd tijd gekocht. Achter de visie van Elon Musk - een wereld met elektrische auto's - zit een duidelijk strategie. ,,Het Secret Tesla Motors Master Plan is bijna lachwekkend simpel'', aldus Tim Higgins. Het bestaat uit drie stappen. Bouw eerst een dure sportwagen met de basisprijs van ongeveer 89.000 dollar waarmee je de aandacht trekt. De tweede stap is de bouw van een luxe sedan die kan concurreren met Duitse luxe wagens, voor de helft van de prijs van de sportwagen. Stap drie moet de 'grote klapper' worden: een derde generatie auto die veel be taalbaarder is en het grote publiek aanspreekt. Kortom, van Roadster, via Model S naar Model 3. In 2003 lijkt het een absurd idee, een wereld met auto's die hun energie halen uit oplaadbare lithi um-ion batterijen. Het idee wordt extra gevoed door een minachting van Musk voor de traditionele au to-industrie. Hij stoort zich mate loos aan de inefficiëntie, de bu reaucratie, het oeverloze testen en de verkoop via dealers. Dankzij Musk is Tesla ontegen zeggelijk uitgegroeid tot een van 's werelds toonaangevende autofa brikanten en is de concurrentie wakker geschud voor elektrische auto's. Nu trekken alle fabrikanten miljarden uit voor de productie van eigen elektrische modellen. Maar deze wake-up-call is niet al leen het werk van Musk. Hij had het geluk te kunnen leunen op slimme ingenieurs en technici die net zo bevlogen waren als hij. Tim Higgins zoomt in Power Play in op enkele hoofdrolspelers. Neem Martin Eberhard, de oprichter van Tesla die de potentie zag van een sportauto aangedreven door accu technologie. Eberhard was blij met de financiële impulsen van Musk. Maar in 2007 lag hij eruit toen hij de controle over Tesla en de finan ciën had verloren en 'een blok aan het been was geworden'. Tesla was ook nooit zover geko men zonder J.B. Straubel, het 'ac cu-wonderkind' en de grondleg ger van Tesla's eigen accufabriek. Hij kwam met een oplossing om lithium-ionaccu's veilig in een auto te gebruiken. Het was George Blankenship die de verkoop van Model S een enorme impuls gaf met het uitrollen van eigen ver kooppunten, voor de verkoop di- Beurskoers en ontwikkeling Tesla Tesla werd in 2003 opgericht met Elon Musk als mede-oprichter. ZATERDAG 2 OKTOBER 2021 GO WETENSCHA Elon Musk tart altij d elke grens Oktober 2008 Musk wordt CEO Juni 2012 Model S in productie September 2014 Eerste gigafabriek Juni 2016 Aankoop SolarCity (zonnepanelen en accu's) Februari 2018 Een Roadstar wordt de ruimte in geschoten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 66