Compromisloze baas van
Elon Musk zet met Tesla de auto
industrie, een traditioneel bolwerk, op
zijn kop. Nog nooit heeft iemand met zo
veel vaart en lef eigen auto's op de
markt gebracht. Technologie-expert
Tim Higgins schetst hiervan een
fascinerend beeld in Power Play.
Dankzij Musk is
Tesla uitgegroeid
tot een van de
toonaangevende
autofabrikanten
HANS VAN ZON
ij accepteert geen nee.
Als iemand zegt dat
iets niet kan, is er het
risico van een woede
aanval. Of hij kan zijn
biezen pakken. Elon Musk gaat
over grenzen als hij zijn visie, zijn
ideëen ontvouwt en eisen stelt.
Het is zijn zwakte en zijn kracht,
concludeert Tim Higgins, auto- en
technologieverslaggever van The
Wall Street Journal in zijn boek Po
wer Play met de veelzeggende on
dertitel Tesla, Elon Musk en de gok
van de eeuw. Het is een boeiend re
laas over vallen en opstaan, over
een turbulente zoektocht naar het
uiterste. ,,Geloof creëerde een vi
sie, de visie creëerde een markt,
de markt creëerde geld en geld
creëerde auto's'', zegt Higgins. Dat
alles onder leiding van Elon Musk
die geen ruimte laat voor compro
missen, van zichzelf en van ande
ren het uiterste vergt, zich met elk
detail bemoeit, anderen de schuld
geeft als hij overvraagt en het fout
gaat, en daarmee ook zelf zijn
grootste gevaar is. Tegenover zijn
visie en geestdrift staat een ex
treem groot ego, bekrompenheid,
een opvliegend karakter, paranoia
en buitensporig twittergedrag.
Eigenschappen die hem in aanva
ring brachten met ondermeer
naaste vertrouwelingen, de Ame
rikaanse beurswaakhond SEC en
de publieke opinie. Traditionele
autofabrikanten beginnen pas met
de productie van een auto als alles
tot het laatste boutje is uitgetest.
Elon Musk wacht daar niet op. Hij
wil zo snel mogelijk producerenen
de auto's zonder dealernet direct
aan de klant verkopen. Daarbij
gaat hij soms zo snel dat hij al au
to's bouwt terwijl ze nog worden
ontwikkeld. Met alle gevaren van
dien. Dat gebeurt bij de allereerste
Roadster en alle modellen daarna.
Neem de introductie van model X
(met de vleugeldeuren).
Grote gaten
De eerste auto's hadden aan het
einde van de assemblagelijn grote
gaten tussen de delen. Ze werden
naar een achterkamer gebracht,
gedemonteerd en met de hand
herbouwd. Soms moesten onder
delen opnieuw worden gemaakt.
Bij de officiële presentatie hield ie
dereen bij Tesla zijn hart vast, om
dat het de vraag was of de vleugel
deuren voor het oog van de wereld
goed zouden werken. Dat lukte,
waardoor een dreigend faillisse
ment weer was afgewend, want er
werd pas geld verdiend als genoeg
klanten geïnteresseerd waren en
vooruit wilden betalen. Met dat
geld werd tijd gekocht.
Achter de visie van Elon Musk -
een wereld met elektrische auto's
- zit een duidelijk strategie. ,,Het
Secret Tesla Motors Master Plan is
bijna lachwekkend simpel'', aldus
Tim Higgins. Het bestaat uit drie
stappen. Bouw eerst een dure
sportwagen met de basisprijs van
ongeveer 89.000 dollar waarmee je
de aandacht trekt. De tweede stap
is de bouw van een luxe sedan die
kan concurreren met Duitse luxe
wagens, voor de helft van de prijs
van de sportwagen. Stap drie moet
de 'grote klapper' worden: een
derde generatie auto die veel be
taalbaarder is en het grote publiek
aanspreekt. Kortom, van Roadster,
via Model S naar Model 3.
In 2003 lijkt het een absurd idee,
een wereld met auto's die hun
energie halen uit oplaadbare lithi
um-ion batterijen. Het idee wordt
extra gevoed door een minachting
van Musk voor de traditionele au
to-industrie. Hij stoort zich mate
loos aan de inefficiëntie, de bu
reaucratie, het oeverloze testen en
de verkoop via dealers.
Dankzij Musk is Tesla ontegen
zeggelijk uitgegroeid tot een van
's werelds toonaangevende autofa
brikanten en is de concurrentie
wakker geschud voor elektrische
auto's. Nu trekken alle fabrikanten
miljarden uit voor de productie
van eigen elektrische modellen.
Maar deze wake-up-call is niet al
leen het werk van Musk. Hij had
het geluk te kunnen leunen op
slimme ingenieurs en technici die
net zo bevlogen waren als hij. Tim
Higgins zoomt in Power Play in op
enkele hoofdrolspelers. Neem
Martin Eberhard, de oprichter van
Tesla die de potentie zag van een
sportauto aangedreven door accu
technologie. Eberhard was blij met
de financiële impulsen van Musk.
Maar in 2007 lag hij eruit toen hij
de controle over Tesla en de finan
ciën had verloren en 'een blok aan
het been was geworden'.
Tesla was ook nooit zover geko
men zonder J.B. Straubel, het 'ac
cu-wonderkind' en de grondleg
ger van Tesla's eigen accufabriek.
Hij kwam met een oplossing om
lithium-ionaccu's veilig in een
auto te gebruiken. Het was George
Blankenship die de verkoop van
Model S een enorme impuls gaf
met het uitrollen van eigen ver
kooppunten, voor de verkoop di-
Beurskoers en ontwikkeling Tesla Tesla werd in 2003 opgericht met Elon Musk als mede-oprichter.
ZATERDAG 2 OKTOBER 2021 GO
WETENSCHA
Elon Musk
tart altij d
elke grens
Oktober 2008
Musk wordt CEO
Juni 2012
Model S in productie
September 2014
Eerste gigafabriek
Juni 2016
Aankoop SolarCity
(zonnepanelen en accu's)
Februari 2018
Een Roadstar wordt de ruimte
in geschoten