Ode aan de verliezer: Op de barricaden voor Abel 10 ZEELAND Monnikenwerk De Egyptenaren kenden het al, net ak de Kelten en later de Romeinen: emaille, een fijn gemalen glassoort, gebrand op koper, zilver of goud. Gemengd met kleurstoffen levert dat intense kleuren op. tuur en het ritmische patroon van dunne zwarte stukjes metaal ge ven de vormen een magische uit straling. Dit object appelleert aan mijn fantasie en dat is wat veel an dere werken missen. Dat geldt niet voor de Vlinders van Corry van de Velde. Die hebben in al hun een voud iets geheimzinnigs, door de combinatie van tere, lichte vor men op een rijk geschakeerde donkere ondergrond. Emaille is fraai in marmerach tige texturen op te brengen, zoals Tini Muller in haar compositie Nimfl aat zien en Annemarie Tim mer toont in haar perfect uitge voerde schalen. Aardetinten Het meest oorspronkelijk zijn de Kiemkistjes van Marlies van der Spek. Op een asymmetrisch geo metrisch object bracht zij een tex tuur aan van diffuse organische vormen in aardetinten. Vanaf de bovenkant van het 'kistje' zoeken dunne draden met kleine kopjes hun weg in de ruimte. Van der Spek verbeeldt zo subtiel de oor sprong en de kwetsbaarheid van beginnende groei. Hier begint kunde kunst te worden. Ook Jan de Valk komt verder dan knap vak werk. Zijn Zon is een oranje cirkel op een onregelmatig gevouwen vlak, waarin het zwart van de nacht en het wit van het licht el kaar afwisselen. De tentoonstelling biedt tevens de gelegenheid om opnieuw ken nis te maken met de fantasierijke assemblages van Anne Mannaerts en de sfeervolle schilderijen van Roeland van der Kley. Dit boek is een prangend te gengeluid, tegen het 'tijd perk van de sterke man' waarin we leven. Waarin succes mensen succesvoller worden, po pulaire mensen hun podium mak kelijk opeisen, en de buitenbeen tjes en minder fortuinlijke men sen steeds onzichtbaarder worden en op zichzelf zijn aangewezen." Alain Verheij, theoloog en lid van het theologisch elftal van Trouw, was 28 september te gast bij de Ko peren Tuin in Goes om te spreken over zijn boek Ode aan de verliezer. Verheij: ,,Kaïn en Abel zijn de eerste mensenkinderen in de Bij bel. Die moeten wel wat te zeggen hebben over wat het is om mens te zijn op aarde, dacht ik. Er zijn mensen die de strategie van Kaïn kiezen: productief zijn, steeds meer verwerven, altijd uitstralen dat je geslaagd bent. En er zijn de Abels, zij die het tempo van de we reld allemaal niet kunnen bijbe nen. Beide groepen zijn ongeluk kig als ze elkaar uit het oog verlie zen. Kaïn zit eenzaam op z'n gou den bergen, Abel bijt miskend op een houtje." In Ode aan de verliezer laat Ver- heij zien dat het een verhaal is van alle tijden. ,,Dat het zo eenvoudig zou lukken om op bijna elke blad zijde van de Bijbel andere Kaïns en Abels te vinden, verraste me." Hal verwege het boek stuit ik op een soort intermezzo: 'Ik schrijf dit in een tijd dat er wereldwijd nog steeds leiders zijn die liever geen kritiek horen. Ook onze regering zou gebaat zijn met meer tegen stemmen die haar herinneren aan waarden die geen bestuurlijk wa ter bij de wijn dulden. Als christen zie ik de kerk graag als criticaster van de regering Waar de Bij belse schrijvers en profeten onver moeibaar in de oppositie gingen en compromisloos, vaak met ge vaar voor eigen leven, de waarheid durfden zeggen, moet dat vandaag ook blijven gebeuren. Daarvoor hoef je natuurlijk niet gelovig te zijn, er moet altijd een coalitie zijn van kunstenaars, columnisten, de monstranten, geestelijken, filoso fen, schrijvers, iedereen die de machthebber eraan herinnert dat die macht krijgt om andermans recht te beschermen.' Politiek pamflet Ik denk aan Remkes die mensen die maar niet over hun schaduw heen springen, over inhoud wil la ten praten. Is Ode aan de verliezer niet juist voor hen geschreven? Verheij reageert: ,,Ik snap goed dat je het als politiek pamflet leest, misschien hoop ik dat zelfs wel." Hoe hij zelf oppositie handjes en voetjes geeft, wil ik weten. ,,Daar- voor gebruik ik m'n tweets, artike- len en boeken. Zo nu en dan leidt het tot een uitnodiging en drink ik koffie met een politicus. Ik heb weleens geroepen dat alle 150 Ka merleden mijn boek gratis mogen aanvragen." Koffiedrinken, een boek mogen aanvragen. Strekken zijn mogelijk heden niet verder? Zou hij de po tentiële machthebbers niet geest driftiger kunnen overtuigen van de waarde zich te verbinden met de Abels uit deze wereld? Hij heeft goede argumenten. Voor mijn geestesoog ontwikkelt zich al een sociale beweging, maar in Goes? Verheij verhaalt, de avond kabbelt, het publiek koopt zijn boek. Mis schien komt het nog, nadat zij het gelezen hebben, spreek ik mijzelf op de terugweg naar Middelburg moed in EXPOSITIE EMAILLEURS IN LOKAAL 54 den hebben. Dorine van Ravensberg weet de mogelijkheden van materialen goed uit te buiten. De vormgeving van haar slapende kindjes of kin deren die zakken thee sjouwen is echter nogal houterig. Heel anders is haar object Hardanger Vida, een onregelmatig gevormd stuk wit al bast, aan één kant vlak gemaakt, met daarop drie rechthoeken en een cirkel. De craqueléachtige tex- iddeleeuwse makers gebruikten de tech niek voor het versie ren van reliekschrij nen. In de vroege 20ste eeuw benutte men de eigen schappen van emaille voor de pro ductie van duurzame gebruiks voorwerpen zoals broodtrommels en koffiepotten. Emaille recla meborden wa ren lang popu lair, vooral door de heldere kleuren die niet verbleekten. In Lokaal 54 in Terneuzen is een rijke verza meling artistieke toepassingen van het emailleren te zien. De makers zijn gegrepen door de liefde voor de techniek die in allerlei variaties wordt toegepast: in tweedimensi onale composities, ruimtelijke ob jecten, reliëfs en sieraden. Het formaat is beperkt: de me taalplaat moet tenslotte in een oven worden verhit en die is vaak Van der Spek verbeeldt subtiel de oorsprong en de kwetsbaarheid van beginnende groei niet al te groot. Er is veel werk van in de orde van grootte van 20 bij 30 centimeter. Het grootst, 50 bij 70 centimeter, is de knappe composi tie Reizen in de Nacht van Gré Dub beldam. Technische inventiviteit en ma teriaalbeheersing kan geen van de makers worden ontzegd. Verbeel dingskracht komt minder uit te verf. En een deel van de exposan ten komt niet verder dan verdien stelijk illustre ren. Jan van der Velde bijvoor beeld, maakt in een karikatu rale stijl aardige portretten van dieren, zoals een aap en een giraffe. Hij ge bruikt de uit drukkingsmogelijkheden van de techniek prima, maar het blijven leuke plaatjes. Hannah Loeks kiest ook dieren als onderwerp, zoals een witte vogel op een grijsblauw fond met nog een aantal vogelach tige vormen. Een compositie die decoratief had kunnen zijn, als de contouren van de vogel in de hoofdrol tenminste spanning zou- zaterdag 2 oktober 2021 GO Marlies van der Spek: Kiem- kistje. T/m 17/10: Vereniging van Ne derlandse Emailleurs, Lokaal 54, Nieuwstraat 54, Terneuzen, wo. t/m zo. 13.00-18.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Corrie van der Velden: Vlinders. fotos nico out Jan de Valk: Zon. Vakwerk wordt soms kunst Nico Out Recensie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38