Logopedist 5 JUBILEUM POORTVLIETS INPAKBEDRIJF BESTAAT 50 JAAR Budelpack in Poortvliet pakt al 50 jaar van alles in. Van hagelslag tot kattenvoer en vitaminepillen. Nu stapt het bedrijf ook in het printen van voedsel. Wat dat met in pakken (waar Budelpack groot mee is ge worden) te ma ken heeft? Niet zoveel. ,,In deze branche moet je innovatief blij ven, je nek uitsteken", zegt direc teur Peter Nieuwkerk. Hij wijst naar een document op zijn bu reautafel. Op de kaft prijkt een VOC-schip. ,,Dat schip, dat zijn wij. Net als de Verenigde Oost-In dische Compagnie altijd op zoek naar nieuwe specerijen. Zo kwam het 3d-printen van voedsel per toeval op ons pad." Halverwege volgend jaar perst een 3d-printer de eerste geprinte bloemkool of broccoli. Met twee kilo per minuut kan Budelpack straks heel wat mondjes voorzien van geprint voedsel. Wie daar op zit te wachten? Zorginstellingen, zegt Nieuwkerk. ,,Het is dé oplos sing voor mensen met dysfagie, kauw- en slikproblemen. Vaak gaat hun maaltijd door de blender. Daar zit geen beleving meer aan. Ziet er alles behalve smakelijk uit." Ouderen in tranen Groenten uit de 3d-printer zijn zacht als boter. ,,Die kun je met een lepel eten. En het ziet er toch uit als een echte bloemkool." Be woners van zorginstellingen Groenhuysen in Roosendaal en tanteLouise in Bergen op Zoom hebben inmiddels ervaring met de nieuwe manier van eten. ,,We hebben ouderen in tranen zien uitbarsten. Zo fijn vonden ze het." Het is slechts een van de manie ren waarop Budelpack een omslag maakt van louter inpakbedrijf, naar voedselverwerker. ,,De crisis van 2008, die hier aanhield tot 2014, heeft ons geleerd dat je het vizier helemaal open moet zet ten." Daar rolden meer 'mooie' dingen uit, die wel meer in de lijn van het inpakken liggen. Zo pakt Budelpack sinds 2017 in op locatie, het zogenaamde Budelpack On Site. Voorheen gebeurde dat in Poortvliet. Daar verpakken zo'n 130 mede werkers inmiddels sinds begin ja ren 70 diverse voedingsmiddelen. Denk aan koffie, kant-en-klaar- maaltijden, hagelslag, kauwgom, gedroogd fruit, kattenvoer en te genwoordig ook rijst en zout. Pro- ducten die in grote hoeveelheden naar een van de fabrieken worden gebracht en daar ingepakt. Om slachtig in sommige gevallen. ,,We zetten nu inpaklijnen op in opslaghuizen van waaruit super markten bevoorraad worden", zegt Nieuwkerk. ,,Dat is vele ma len efficiënter. Spaart behoorlijk wat transportkosten uit." Zo heeft Budelpack inmiddels inpaklijnen opgezet in Polen en Frankrijk. Het vermarkten van die kennis en kunde werpt zijn vruchten af. ,,In drie jaar tijd komt daar 75 procent van ons rendement vandaan." Geen droomstart Rendement dat Budelpack keihard nodig had. Want het familiebedrijf (zie kader onderaan) had het niet breed gedurende de crisisjaren. Toen Nieuwkerk in 2010 het stokje van vader André overnam, werd Het is dé oplossing voor mensen met dysfagie, kauw- en slikproblemen hij meteen in het diepe geworpen. ,,Mijn eerste taak was reorganise ren. Nee, alles behalve een droom- start." In die periode ontstond het VOC-document. Maar van uitvoe ring komt het niet door gebrek aan geld. Die geldstroom komt pas goed en wel zes jaar geleden weer op gang door een samenwerking met de Franse logistieke reus FM-lo- gistic, dat op honderd locaties ver- spreid over Europa zit. Zo komt Nieuwkerk op het idee voor het opzetten van verpakkingslijnen op locatie. ,,Daar zijn we inmiddels aardig in bedreven. Binnen drie tot vier maanden hebben we zo'n lijn in bedrijf." Door dat succes neemt Budel pack twee concullega's over, waar onder Interpak in Tholen. Een kleine speler op de markt. ,,Zo- doende pakken wij nu vriesge- droogd fruit in en vitaminepillen", zegt Nieuwkerk. Met als resultaat dat Budelpack op jaarbasis is ge groeid tot een inpakproductie van 350 miljoen producten. Waarvan zeker een derde jaarlijks wisselt. ,,We doen heel veel productintro ducties." ,,Ken je deze nog", zegt Nieuw- kerk terwijl hij een doosje kauw gom laat zien. ,,Die heeft de schap pen nooit gehaald. Het is een luchtdichte verpakking van kar ton. Maar geen producent die er op zat te wachten." Het is een van de lessen die Nieuwkerk uit het ver leden heeft getrokken. Dat tijd, geld en energie steken in het zelf ontwikkelen van verpakkingen niet lonend is. ,,Producenten wil len het niet." Snel schakelen Volgens Nieuwkerk kan zijn be drijf juist daarin een rol spelen. ,,Wij kunnen heel snel schakelen. Hebben verschillende verpak kingsproducten op de plank lig gen. Zegt een merk dat wil ik, dan kunnen wij vrijwel direct produ ceren." Dat blijkt wel uit het enorme arsenaal aan productver pakkingen dat Nieuwkerk op zijn kantoor heeft staan. GESCHIEDENIS Het is het resultaat van vijftig jaar samenwerking met tientallen bekende en minder bekende mer ken uit de voedingsindustrie. Nu corona min of meer achter de rug is, blikken ze bij Budelpack terug op een turbulente periode. ,,We mogen best een beetje trots zijn op wat we hier hebben neergezet." Wij zoeken een: zaterdag 2 oktober 2021 GO Budelpack gaat voedsel printen Timo van de Kasteele Poortvliet Voedsel komt straks uit de printer bij Budelpack. foto pix4profs/tonny presser -Peter Nieuwkerk, directeur Peter Nieuwkerk (links) en Marcel Baljeu voor het onthulde kunst werk ter gelegenheid van 50 jarig bestaan Budelpack. foto PIX4PROFS/TONNY PRESSER Budelpack werd opgericht in 1971 in het Brabantse Budel door André Nieuwkerk, de vader van Peter. Het bedrijf start met het ver pakken van Mars-repen. Twee jaar later, in 1973, verhuist Bu delpack naar Poortvliet, waar Andrés vader, Evert Nieuw- kerk, een banketfabriek runt. Tot half jaren tachtig verpakt het bedrijf voorverpakte pro ducten als speelgoed, voe dingsmiddelen en schoon maakmiddelen. Later, in 2004, neemt Peter Nieuwkerk, de huidige directeur, het bedrijf van zijn vader over. m/v www.specialescholenkapelle.nl/ vacatures

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33