'Datje van
boeken en
theater houdt
en toch slaven
hebt'
oen corona vorig jaar
de Boekenweek torpe
deerde, dacht ik: wat
een mislukking, wat
een pech. Heb ik zo
intensief research gedaan voor
zo'n indrukwekkend verhaal en
dan gaan lezingen en presentaties
niet door. Maar ik heb nog nooit
zoveel reacties van lezers gehad
als na het verschijnen van Leon
Juliette. Het verhaal raakte men
sen diep.
Zelf was ik erop gestuit door een
mailtje van een ambtenaar uit de
gemeente Westland die me schreef
hoe een Nederlandse jongen in
1818 in Charleston slavin Juliette
vrijkocht en haar en hun kinderen
later naar Nederland smokkelde. Dat
was natuurlijk levensgevaarlijk.
Na Leon Juliette merkte ik dat
het verhaal nog niet klaar was met
mij. Ik wilde ook de rest van de
familiegeschiedenis opschrijven.
Door mijn reizen naar Charleston
en San Francisco had ik nog een
koffer vol informatie; in beide
steden was ik acht dagen voor
onderzoek. Tijdens de lock-
down heb ik me op de
inhoud gestort en echt
waar: ik had me geen betere
metgezellen kunnen
wensen. Het waren zulke
inspirerende en avontuur
lijke hoofdpersonen!
Ik wilde laten zien hoe het
Leons en Juliettes oudste
dochter Virginie en haar
Hollandse man James
verging tijdens de Goldrush in
Californië. Hoeveel ondernemings
lust en moed ze hadden om met
gevaar voor eigen leven nieuwe
werelden te verkennen. Met welke
tegenslagen ze te maken kregen:
geweld, brand, kinderen en andere
familieleden die bij bosjes stierven.
Door hen heb ik wel afgeleerd om
te zeuren tijdens corona. Het is net
Hoe een Nederlandse jongen
in 1818 een slavin vrijkocht en naar
Nederland smokkelde. ANNEJET
VAN DER ZIJL (59) verwerkte Leon
Juliette, het boekenweekgeschenk
van vorig jaar, in haar familiekroniek
Fortuna's kinderen.
alsof moed en optimisme besmet
telijk zijn.
Virginie was gedoopt als slavin
maar groeide uit tot een van de
rijkste vrouwen aan de Westcoast.
Haar huidskleur speelde uiteinde
lijk geen rol meer. En daarmee
werd Fortuna's kinderen
ook een kleine geschiede
nis van zwart Amerika.
Want mijn boek laat de
mooiste kant van de
Verenigde Staten zien,
maar ook de lelijkste.
Ik was echt ontsteld over
de barbaarsheid van de
slavernij in het Zuiden.
Over het feit dat schijnbaar
beschaafde mensen die
van boeken, theater en
mode hielden, zo lang aan
dat systeem vasthielden.
Ik wilde inzichtelijk maken
hoe zij daartoe kwamen.
Om meer te begrijpen van
de achtergrond van al dat
onrecht. De honger naar
informatie is enorm. Tege
lijkertijd laat het verhaal
van Virginie zien dat er
ook daar vooruitgang was.
En dat is hoopvol en mooi.
Ik ben ook de felheid van
de Amerikaanse Black
Lives Matter-beweging
beter gaan begrijpen.
Daarom is Fortuna's kinde
ren voor mijn gevoel het meest
relevante boek dat ik geschreven
heb. Ik hoop dat er een verzoenende
werking van uitgaat. Hoewel ik bij
het schrijven fictietechnieken heb
gebruikt, heb ik me strikt gehouden
aan gebeurtenissen die ik kon chec
ken. Het zou doodzonde zijn als
lezers zouden denken dat dit verhaal
verzonnen was. Tegen deze werke
lijkheid valt niet op te verzinnen.'
MEZZA39
MIJN
BOEK
Annejet van
Fortuna's kinderen verschijnt bij
Hollands Diep 24,99.