'Datje van boeken en theater houdt en toch slaven hebt' oen corona vorig jaar de Boekenweek torpe deerde, dacht ik: wat een mislukking, wat een pech. Heb ik zo intensief research gedaan voor zo'n indrukwekkend verhaal en dan gaan lezingen en presentaties niet door. Maar ik heb nog nooit zoveel reacties van lezers gehad als na het verschijnen van Leon Juliette. Het verhaal raakte men sen diep. Zelf was ik erop gestuit door een mailtje van een ambtenaar uit de gemeente Westland die me schreef hoe een Nederlandse jongen in 1818 in Charleston slavin Juliette vrijkocht en haar en hun kinderen later naar Nederland smokkelde. Dat was natuurlijk levensgevaarlijk. Na Leon Juliette merkte ik dat het verhaal nog niet klaar was met mij. Ik wilde ook de rest van de familiegeschiedenis opschrijven. Door mijn reizen naar Charleston en San Francisco had ik nog een koffer vol informatie; in beide steden was ik acht dagen voor onderzoek. Tijdens de lock- down heb ik me op de inhoud gestort en echt waar: ik had me geen betere metgezellen kunnen wensen. Het waren zulke inspirerende en avontuur lijke hoofdpersonen! Ik wilde laten zien hoe het Leons en Juliettes oudste dochter Virginie en haar Hollandse man James verging tijdens de Goldrush in Californië. Hoeveel ondernemings lust en moed ze hadden om met gevaar voor eigen leven nieuwe werelden te verkennen. Met welke tegenslagen ze te maken kregen: geweld, brand, kinderen en andere familieleden die bij bosjes stierven. Door hen heb ik wel afgeleerd om te zeuren tijdens corona. Het is net Hoe een Nederlandse jongen in 1818 een slavin vrijkocht en naar Nederland smokkelde. ANNEJET VAN DER ZIJL (59) verwerkte Leon Juliette, het boekenweekgeschenk van vorig jaar, in haar familiekroniek Fortuna's kinderen. alsof moed en optimisme besmet telijk zijn. Virginie was gedoopt als slavin maar groeide uit tot een van de rijkste vrouwen aan de Westcoast. Haar huidskleur speelde uiteinde lijk geen rol meer. En daarmee werd Fortuna's kinderen ook een kleine geschiede nis van zwart Amerika. Want mijn boek laat de mooiste kant van de Verenigde Staten zien, maar ook de lelijkste. Ik was echt ontsteld over de barbaarsheid van de slavernij in het Zuiden. Over het feit dat schijnbaar beschaafde mensen die van boeken, theater en mode hielden, zo lang aan dat systeem vasthielden. Ik wilde inzichtelijk maken hoe zij daartoe kwamen. Om meer te begrijpen van de achtergrond van al dat onrecht. De honger naar informatie is enorm. Tege lijkertijd laat het verhaal van Virginie zien dat er ook daar vooruitgang was. En dat is hoopvol en mooi. Ik ben ook de felheid van de Amerikaanse Black Lives Matter-beweging beter gaan begrijpen. Daarom is Fortuna's kinde ren voor mijn gevoel het meest relevante boek dat ik geschreven heb. Ik hoop dat er een verzoenende werking van uitgaat. Hoewel ik bij het schrijven fictietechnieken heb gebruikt, heb ik me strikt gehouden aan gebeurtenissen die ik kon chec ken. Het zou doodzonde zijn als lezers zouden denken dat dit verhaal verzonnen was. Tegen deze werke lijkheid valt niet op te verzinnen.' MEZZA39 MIJN BOEK Annejet van Fortuna's kinderen verschijnt bij Hollands Diep 24,99.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 119