H geef je vacature het bereik die het verdient. PostNL steekt 80 miljoen in vergroenen rond krapte op de arbeidsmarkt 17 ©nationale vacaturebank De onderneming zegt tegen 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux in de zogeheten 'laat ste kilometer' uitstootvrij te wil len bezorgen. Daarvoor zet het bedrijf onder andere in op meer elektrische bestelauto's. Ook steekt het geld in het vervangen van diesel door alternatieve brandstoffen, zoals biogas en hernieuwbare diesel. Daarnaast investeert PostNL in het aanleg gen van laadinfrastructuur en het plaatsen van zonnepanelen. Volgens PostNL wordt mo menteel 20 procent van de brie ven en pakketten bij de mensen in de straat uitstootvrij bezorgd. De groene cijfers komen vooral op het conto van postbodes, die op de fiets of lopend brieven be zorgen. Bij de post is 90 procent van de bezorging in de laatste ki lometer duurzaam. Nu al heeft PostNL 1300 elek trische voertuigen, die post en pakketten tot aan de voordeuren kunnen bezorgen. Dit aantal zal de komende jaren fors groeien, aldus het bedrijf. Verder zet het in op slimmere verpakkingen, zodat er minder lucht wordt ver voerd. Ook streeft het naar betere afstemming van het bezorgen en retourneren van pakketten, om het aantal gereden kilometers te rug te dringen. Ruim 30 procent van het groot transport van PostNL rijdt op al ternatieve brandstoffen. Dat moet in 2030 zeker 90 procent zijn. Totdat het wagenpark volle dig CO2-neutraal is, belooft PostNL de CO2-uitstoot te com penseren. PostNL had in augustus al be kendgemaakt dat het de ko mende jaren 450 miljoen euro zou investeren. De nu genoemde 80 miljoen euro maakt deel uit van dat bedrag. heeft aan personeel, dan komt er wel een beter loonaanbod. Uit breiden van de arbeidstijd moet je toch op vrijwillige basis doen. Burn-outs en werknemers die zorg thuis en werk niet gecombi neerd krijgen, wil je ook niet als werkgever. Als werkgevers willen dat er meer gewerkt wordt, dan moet er ook meer loon betaald worden. Vraag of mensen willen overwerken voor een redelijk overwerktarief. Dan hoef je niet iedereen loonsverhoging te geven. Zo bezien, staan de standpunten van werkgevers en werknemers niet zo haaks op elkaar.'' Van Ours begrijpt de huivering van de werkgevers om hogere lo nen te betalen. ,,Dat helpt mis schien in de sectoren waar krapte is, maar dan moet in elke sector ie dere werkgever mee.'' Er zou een oncontroleerbare loongolf kunnen ontstaan, waarbij werkgevers te gen elkaar opbieden om personeel te krijgen, zoals in de jaren 60 van de vorige eeuw. De huidige krapte op de arbeidsmarkt lijkt op de si tuatie van zestig jaar geleden. Ook toen waren er meer vacatures dan geregistreerde werkzoekenden. De lonen schoten omhoog, niet alleen Vraag of mensen willen overwerken voor een redelijk overwerktarief in de sectoren met schaarste, maar overal. Daar voelen de werkgevers niet voor, of zoals ANWV-voorman Raymond Puts het zei: ,,Het klinkt misschien aantrekkelijk als ieder een 10 procent meer verdient, maar daarmee heb je in Nederland niet opeens 10 procent meer men sen op de werkvloer.'' Waar werkgevers en werkne mers elkaar wél vinden, is bij het idee om mensen die nu aan de kant staan, aan het werk te krijgen. Naar schatting zijn er zo'n 1 mil joen mensen die nu niet werken, maar wel zouden kunnen werken. Kapitaalvernietiging CNV-voorman Piet Fortuin: ,,De bal ligt ook hier bij werkgevers. Mensen met een migratieachter grond worden vaak niet uitgeno digd voor een gesprek. Ook oudere werknemers staan nog te vaak aan de kant, blijkt uit ons vorige week verschenen onderzoek. Dat is ka pitaalvernietiging. Het is goed als werkgevers breder kijken en deze groep meer kansen bieden." Ook arbeidseconoom Van Ours vindt het 'prachtig om te horen' dat werkgevers hiervan werk wil- len maken. Hij stelt dat werkge vers flexibeler moeten worden als zij mensen willen aantrekken. Wie echt personeel erbij wil, zal moeten bewegen met geld en ar beidsvoorwaarden, stelt hij. ,,Dit zijn eigenlijk heel mooie tijden op de arbeidsmarkt, want je ziet dat werkgevers heel creatief worden om personeel te vinden.'' Puts roept de AWVN-leden op om soepeler te zijn door mensen met een deeltijdbaan langer te la ten werken en door te variëren met werktijden, thuiswerken en betere ouderschapsverlofregelin gen. Om de aansluiting op de ar beidsmarkt voor de niet-actieven te vergemakkelijken pleitte AWVN eerder al voor een zoge noemd competentiepaspoort. Werkgevers zouden niet louter naar de juiste diploma's moeten kijken, maar vooral naar vaardig heden en ervaring om te bepalen of een sollicitant geschikt is. Vind sneller en relevante kandidaten op nationalevacaturebank.nl/boost PC VRIJDAG 1 OKTOBER 2021 G Raymond Puts, algemeen directeur van AWVM. foto studio masha DEN HAAG Post- en pakket- bedrijf PostNL steekt in de komende twee jaar zo'n 80 miljoen euro in het verder verduurzamen van zijn activiteiten. - Jan van Ours, arbeidseconoom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17