H
geef je vacature het
bereik die het verdient.
PostNL
steekt 80
miljoen in
vergroenen
rond krapte op de arbeidsmarkt
17
©nationale
vacaturebank
De onderneming zegt tegen
2030 alle pakketten en brieven in
de Benelux in de zogeheten 'laat
ste kilometer' uitstootvrij te wil
len bezorgen. Daarvoor zet het
bedrijf onder andere in op meer
elektrische bestelauto's. Ook
steekt het geld in het vervangen
van diesel door alternatieve
brandstoffen, zoals biogas en
hernieuwbare diesel. Daarnaast
investeert PostNL in het aanleg
gen van laadinfrastructuur en
het plaatsen van zonnepanelen.
Volgens PostNL wordt mo
menteel 20 procent van de brie
ven en pakketten bij de mensen
in de straat uitstootvrij bezorgd.
De groene cijfers komen vooral
op het conto van postbodes, die
op de fiets of lopend brieven be
zorgen. Bij de post is 90 procent
van de bezorging in de laatste ki
lometer duurzaam.
Nu al heeft PostNL 1300 elek
trische voertuigen, die post en
pakketten tot aan de voordeuren
kunnen bezorgen. Dit aantal zal
de komende jaren fors groeien,
aldus het bedrijf. Verder zet het
in op slimmere verpakkingen,
zodat er minder lucht wordt ver
voerd. Ook streeft het naar betere
afstemming van het bezorgen en
retourneren van pakketten, om
het aantal gereden kilometers te
rug te dringen.
Ruim 30 procent van het groot
transport van PostNL rijdt op al
ternatieve brandstoffen. Dat
moet in 2030 zeker 90 procent
zijn. Totdat het wagenpark volle
dig CO2-neutraal is, belooft
PostNL de CO2-uitstoot te com
penseren.
PostNL had in augustus al be
kendgemaakt dat het de ko
mende jaren 450 miljoen euro
zou investeren. De nu genoemde
80 miljoen euro maakt deel uit
van dat bedrag.
heeft aan personeel, dan komt er
wel een beter loonaanbod. Uit
breiden van de arbeidstijd moet je
toch op vrijwillige basis doen.
Burn-outs en werknemers die
zorg thuis en werk niet gecombi
neerd krijgen, wil je ook niet als
werkgever. Als werkgevers willen
dat er meer gewerkt wordt, dan
moet er ook meer loon betaald
worden. Vraag of mensen willen
overwerken voor een redelijk
overwerktarief. Dan hoef je niet
iedereen loonsverhoging te geven.
Zo bezien, staan de standpunten
van werkgevers en werknemers
niet zo haaks op elkaar.''
Van Ours begrijpt de huivering
van de werkgevers om hogere lo
nen te betalen. ,,Dat helpt mis
schien in de sectoren waar krapte
is, maar dan moet in elke sector ie
dere werkgever mee.'' Er zou een
oncontroleerbare loongolf kunnen
ontstaan, waarbij werkgevers te
gen elkaar opbieden om personeel
te krijgen, zoals in de jaren 60 van
de vorige eeuw. De huidige krapte
op de arbeidsmarkt lijkt op de si
tuatie van zestig jaar geleden. Ook
toen waren er meer vacatures dan
geregistreerde werkzoekenden. De
lonen schoten omhoog, niet alleen
Vraag of mensen
willen overwerken
voor een redelijk
overwerktarief
in de sectoren met schaarste, maar
overal.
Daar voelen de werkgevers niet
voor, of zoals ANWV-voorman
Raymond Puts het zei: ,,Het klinkt
misschien aantrekkelijk als ieder
een 10 procent meer verdient,
maar daarmee heb je in Nederland
niet opeens 10 procent meer men
sen op de werkvloer.''
Waar werkgevers en werkne
mers elkaar wél vinden, is bij het
idee om mensen die nu aan de
kant staan, aan het werk te krijgen.
Naar schatting zijn er zo'n 1 mil
joen mensen die nu niet werken,
maar wel zouden kunnen werken.
Kapitaalvernietiging
CNV-voorman Piet Fortuin: ,,De
bal ligt ook hier bij werkgevers.
Mensen met een migratieachter
grond worden vaak niet uitgeno
digd voor een gesprek. Ook oudere
werknemers staan nog te vaak aan
de kant, blijkt uit ons vorige week
verschenen onderzoek. Dat is ka
pitaalvernietiging. Het is goed als
werkgevers breder kijken en deze
groep meer kansen bieden."
Ook arbeidseconoom Van Ours
vindt het 'prachtig om te horen'
dat werkgevers hiervan werk wil-
len maken. Hij stelt dat werkge
vers flexibeler moeten worden als
zij mensen willen aantrekken.
Wie echt personeel erbij wil, zal
moeten bewegen met geld en ar
beidsvoorwaarden, stelt hij. ,,Dit
zijn eigenlijk heel mooie tijden op
de arbeidsmarkt, want je ziet dat
werkgevers heel creatief worden
om personeel te vinden.''
Puts roept de AWVN-leden op
om soepeler te zijn door mensen
met een deeltijdbaan langer te la
ten werken en door te variëren
met werktijden, thuiswerken en
betere ouderschapsverlofregelin
gen. Om de aansluiting op de ar
beidsmarkt voor de niet-actieven
te vergemakkelijken pleitte
AWVN eerder al voor een zoge
noemd competentiepaspoort.
Werkgevers zouden niet louter
naar de juiste diploma's moeten
kijken, maar vooral naar vaardig
heden en ervaring om te bepalen
of een sollicitant geschikt is.
Vind sneller en relevante kandidaten op
nationalevacaturebank.nl/boost
PC VRIJDAG 1 OKTOBER 2021
G Raymond Puts, algemeen directeur van AWVM. foto studio masha
DEN HAAG Post- en pakket-
bedrijf PostNL steekt in de
komende twee jaar zo'n 80
miljoen euro in het verder
verduurzamen van zijn
activiteiten.
- Jan van Ours, arbeidseconoom