FRISSE BLIK WONEN INTERIEUR 3 'Bij iedereen lijken dezelfde spullen in huis te staan' Voorwoord 'Speels omgaan met interieur vind je in al onze collecties terug' 'Wij gaan voor een knalgele keuken' Doel: een band tussen klant en uniek object. 'We willen mensen buiten de box laten denken' Stefan ten Teije is redacteur Wonen bij deze krant Mijn vriendin en ik staan in de badkamerzaak om meubels en tegels uit te zoeken voor ons nog te bouwen huis. ,,Dit zijn de kleuren waar u uit kunt kiezen voor het wastafelmeubel", zegt de verkoper. We kijken elkaar lachend aan. ,,Welke kleuren?!'' Alles is wit, grijs, zwart en dan nog wat tinten beige. Geen geel, groen of blauw, waar we op hadden gehoopt na het maken van een Pinte- rest-moodboard. Naturelle kleuren voeren de boventoon in magazines, showrooms en woonprogramma's op tv. Ietwat veilig en saai, als je het ons vraagt. Wij gaan voor een knalgeel kookeiland. Niet dat u bang hoeft te zijn voor een kakofonie aan kleuren - als ik dat woord een keer in een visu ele context mag gebruiken. Interieur kan toch echt schreeuwerig zijn. Of juist stilte uitstralen. Wat dat betreft is het verhaal van Vincent Bijlo in deze bijlage interessant. Hoe ziet zijn interieur eruit? En boeit het hem eigenlijk, aan gezien hij al zijn hele leven blind is? Spoiler alert: ja. Want kleuren drukken iets uit en dat kan Bijlo wél begrijpen. Bovendien is interieur ook met andere zintuigen waar te nemen. Van salontafels moet hij om voor de hand liggende redenen niets weten. Vaak genoeg ver beeldt het interi eur met name de tijdgeest, veel meer nog dan onze persoonlijke smaak. Keukens horen mo menteel zwart te zijn. De vraag dringt zich op wie nou eigenlijk de dominante aanblik van onze vers opgeleverde woonkamers bepaalt. Ik dacht: misschien zijn het de social media-influ- encers, maar heb inmiddels ook de architect in het vizier. In hoeverre boetseert hij niet alleen een huis, maar dwingt hij bewoners ook te kie zen voor de inrichting die vooral hij mooi vindt? Op pagina 11 en 13 vertellen twee architecten waar hun inmenging begint en ophoudt. Vanzelfsprekend gunnen ze de bewoners hun smaak, maar voor iedere goede ontwerper, stylist, kunstenaar én architect geldt natuurlijk dat ze je uitdagen iets anders te kiezen dan wat je zelf zou kunnen bedenken. COLOFON mineren de markt: bij iedereen lijken dezelfde spullen in huis te staan. Wij hebben een groot netwerk van kun stenaars en ontwerpers die geen goed podium hadden voor hun werk. Daaruit ontstond The Dirt: een gale rie waarin je een kleurrijke collectie van unieke stukken en een kleine presentatie vindt met vintage objec ten van 10 tot 1000 euro. Alles is handgemaakt ergens in Europa, dus met je aankoop steun je ook nog eens de lokale maaksector.'' De collectie van The Dirt is opval lend praktisch te gebruiken. Een be wuste keuze, zegt Van Rees. ,,Een ob ject zonder letterlijke functie vindt minder aansluiting bij een groot pu bliek. Met de galerie willen we men sen buiten de box laten denken. Dat is gemakkelijker als een object al een functie heeft.'' Dijkstra: ,,Wat leuk is aan bijvoor beeld een wijnglas van kunstenaar Bernard Heesen: het is wat kostbaar der, maar ook een enorme blikvan ger. Je kunt eruit drinken, hem als fruitschaal gebruiken of gewoon neerzetten als kunstobject. Speels omgaan met je interieur, het vie ren.dat vind je in al onze collecties terug. Wij willen laten zien dat het ie dacht dat unieke voorwerpen en kunst onbetaalbaar zijn en slechts te koop in ste riele galeries, doet er goed aan om binnenkort eens af te reizen naar Schiedam. Designgalerie The Dirt (thedirt.nl) is kleurrijk, de objecten die je er vindt zijn uniek én toegankelijk, hoe klein of groot je budget ook is. The Dirt ontstond uit een gemis, misschien zelfs wel uit een ergernis. Oprichters Florine van Rees en Jeroen Dijkstra: ,,Je ziet steeds min der winkels waar nog bijzondere en betaalbare ontwerpen te koop zijn. Grote merken als HAY en IkEa do- The Dirt in Schiedam 'Speels om gaan met met je interieur, het vieren... dat vind je in al onze collecties terug.' Heropening op 1 oktober met een nieuwe collectie unica. O thedirt.nl Instagram: @thedirt.nl bij jou thuis ook bijzonder mag zijn.'' ,,We posten op ons Instagramaccount regelmatig filmpjes van het vaak am bachtelijke maakproces'', zegt Van Rees. ,,Dat maakt het object compleet. Door het verhaal erachter te vertellen, merken we dat mensen zich een stuk echt eigen kunnen ma ken. Je ziet bijna letterlijk de band tussen klant en object ontstaan. Een unieke ervaring in een tijd waarin je vrijwel alles met een muisklik kunt bestellen.'' -Marlous Snijder GO WOENSDAG 29 SEPTEMBER 2021 FOTO'S FLORINE VAN REES, THE DIRT Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia. Aan deze bijlage werkten o.a. mee: Vincent Bijlo, Elbrich Fennema, Annet de Groot, Mariska Schotman (vormgeving), Marlous Snijder, Stefan ten Teije en Koos de Wilt (coördinatie en samenstelling). Directie: Erik van Gruijthuijsen en Bart Verkade. DPG Media en lieden 1 aan naars. Van 10 tot 1000euro The Dirt opent elke zaterdag van 10-17 uur en op afspraak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 51