Gasthoofdredacteur
17
LOSSEBLADEN.NL/MARCRIET
goede auto's maken, misschien
zelfs beter dan Europa zelf kan,
tegen een lagere prijs.
Daarbij kijken ze goed naar
Tesla, dat de automarkt ook over
hoop gooide. Verkoop gaat net als
bij de Amerikanen via internet
met sporadisch een servicecen
trum. Elektrische auto's hebben
immers veel minder onderhoud
nodig, is de gedachte. ,,De Chine
zen ruiken bloed'', zegt autojour
nalist Roland Tameling. ,,Ze heb
ben een bravoure die Europese fa
brikanten missen én enorm veel
geld.''
Tandje erbij
Rijke investeerders en de Chinese
overheid proberen de Chinese au
to-industrie ook in Europa groot te
krijgen. ,,Ze doen als Tesla en dan
nog een tandje erbij. Nio bijvoor-
beeld bouwt accuwisselstations,
iets dat Tesla al heeft opgegeven.
Door scherp te prijzen gaan ze ze
ker marktaandeel veroveren.''
Traditionele automerken doen
hun best om elektrische auto's op
de markt te zetten, maar het gaat
moeizaam. Ze zijn ook druk met
reorganiseren; de brandstofauto's
moeten dit decennium uit pro
ductie maar er wordt nog wél veel
geld mee verdiend.
Zo bouwde de Volkswagen
Groep (VW, Seat, Skoda, Audi,
Porsche) vorig jaar 9,3 miljoen
auto's waarvan 9 miljoen exem
plaren met een benzine- of diesel
motor.
Onder de nieuwkomers op de
Europese markt zitten start-ups
die maar één of twee modellen
voeren, maar ook giganten zoals
BYD, Build Your Dreams, komt er
aan. Het Chinese merk is nu in
Nederland vooral bekend van de
elektrische bussen. Maar de elek
trische BYD auto's zijn een succes
op de thuismarkt. In de eerste acht
Ze hebben een
bravoure die de
Europese fabrikanten
missen én veel geld
maanden van dit jaar verkocht
BYD al 150.000 exemplaren en de
verwachtingen zijn hoog. Niet
voor niets heeft de Amerikaanse
superinvesteerder Warren Buffett
een flink pakket aandelen BYD.
De auto van morgen wordt dus
mogelijk een Chinees. Dan doemt
de vraag op: een Chinese auto, is
dat kwalitatief wat? Het Chinese
Landwind probeerde het ruim
10 jaar geleden in Europa, maar
kwam zo belabberd uit de bots-
proeven dat het merk weer snel
vertrok. Andere Chinezen die het
probeerden met brandstofauto's
beten zich stuk op de milieueisen.
Kwalitatief zijn de Chinese au
to's sterk verbeterd. Er worden
doorgaans keurig 5 sterren behaald
bij de botstest. Sterker: de Chine
zen beloven dat ze beter zijn dan
Tesla, qua veiligheid, qua software
en actieradius per euro. Nio bij
voorbeeld heeft de ET7, een van de
modellen die naar Europa komt,
zo volgehangen met camera's, ra
dar en lidar-scanners dat ie nage
noeg zelfrijdend wordt.
Huyskens: ,,We zien al jaren Chi
nese auto's op internationale auto
beurzen, maar ze kwamen maar
niet. Nu zien ze blijkbaar wel
kans.'' Sterker: ze hebben haast.
Volgens Schmidt komen er in 2025
zo veel elektrische auto's op de
markt van traditionele bedrijven
dat nieuwkomers tegen die tijd al
marktaandeel moeten hebben wil
len ze een kans maken.
Dan is er nog de grote olifant in
de kamer: Apple. Ook de iPhone-
maker werkt al jaren aan een elek
trische auto die deels autonoom
kan rijden. Het bedrijf koopt gere
geld topmensen weg bij firma's als
Tesla en Porsche. In de auto-in
dustrie wordt niet lacherig gedaan
over de ambities. Iedereen weet
wat er met de telecomsector ge
beurde nadat de iPhone op de
markt kwam.
In dit extra dikke bijzondere nummer vertelt de Prinses o.a. over haar werk,
haar gezin, haar lievelingsrecepten, maar ook over wat haar raakt en geeft ze
een uniek kijkje in haar privé-fotoalbum.
NU IN DE WINKEL OF BESTEL OP
Gratis
verzending
GO WOENSDAG 29 SEPTEMBER 2021
NIO opgericht in 2014. Hoofkantoor
Shanghai. Wil met de ES8 - een suv - de
Europese markt op. De auto ging vorige
week in de verkoop in Noorwegen, Duits
land volgt.
MG. Het roemruchte Britse merk (1924)
is al jaren in in handen van Shanghai Au
tomobile Industry Corporation. De elek
trische auto's worden in China gemaakt.
BYTON Opgericht in 2016. Hoofdkan
toor in Nanjing. Zou al op de Europese
markt moeten zijn met de M-Byte, een
SUV, maar financiële problemen spelen
het bedrijf parten. Het wordt misschien
volgend jaar zomer.
AIWAYS. Opgericht in 2017. Hoofdkan
toor Shanghai. De U5, een SUV, is in Ne
derland te koop.
POLESTAR. 1990. Hoofdkantoor in het
Zweedse Gothenburg maar de spin-off
van Volvo is meer Chinees dan Zweeds.
De Polestar 2 is sinds 2019 te koop. Ook
zustermerk Lynk Co (2016) is al actief
in Nederland met een elektrisch model.
LIGHTYEAR. Opgericht in 2016. Hoofd
kantoor Helmond. De Lightyear One rijdt
op zonne-energie waardoor bijladen bijna
niet meer nodig is. Volgend jaar zomer le
verbaar voor 150.000 euro, exclusief be
lasting.
de stekkerauto uit China
- Roland Tameling, autojournalist
XPENG Opgericht in 2015. Hoofdkantoor
in Guangzhou. Vorig jaar op de markt
gekomen in Noorwegen met een SUV. De
rest van Europa volgt.
Prinses Margriet
BYD (Build Your Dreams), opgericht in
2003. Hoofdkantoor in Xi'an. BYD is
marktleider in China. In Nederland vooral
bekend van de elektrische bussen. Noor
wegen krijgt dit jaar de eerste Tang-
SUV's van het bedrijf.