Gasthoofdredacteur 17 LOSSEBLADEN.NL/MARCRIET goede auto's maken, misschien zelfs beter dan Europa zelf kan, tegen een lagere prijs. Daarbij kijken ze goed naar Tesla, dat de automarkt ook over hoop gooide. Verkoop gaat net als bij de Amerikanen via internet met sporadisch een servicecen trum. Elektrische auto's hebben immers veel minder onderhoud nodig, is de gedachte. ,,De Chine zen ruiken bloed'', zegt autojour nalist Roland Tameling. ,,Ze heb ben een bravoure die Europese fa brikanten missen én enorm veel geld.'' Tandje erbij Rijke investeerders en de Chinese overheid proberen de Chinese au to-industrie ook in Europa groot te krijgen. ,,Ze doen als Tesla en dan nog een tandje erbij. Nio bijvoor- beeld bouwt accuwisselstations, iets dat Tesla al heeft opgegeven. Door scherp te prijzen gaan ze ze ker marktaandeel veroveren.'' Traditionele automerken doen hun best om elektrische auto's op de markt te zetten, maar het gaat moeizaam. Ze zijn ook druk met reorganiseren; de brandstofauto's moeten dit decennium uit pro ductie maar er wordt nog wél veel geld mee verdiend. Zo bouwde de Volkswagen Groep (VW, Seat, Skoda, Audi, Porsche) vorig jaar 9,3 miljoen auto's waarvan 9 miljoen exem plaren met een benzine- of diesel motor. Onder de nieuwkomers op de Europese markt zitten start-ups die maar één of twee modellen voeren, maar ook giganten zoals BYD, Build Your Dreams, komt er aan. Het Chinese merk is nu in Nederland vooral bekend van de elektrische bussen. Maar de elek trische BYD auto's zijn een succes op de thuismarkt. In de eerste acht Ze hebben een bravoure die de Europese fabrikanten missen én veel geld maanden van dit jaar verkocht BYD al 150.000 exemplaren en de verwachtingen zijn hoog. Niet voor niets heeft de Amerikaanse superinvesteerder Warren Buffett een flink pakket aandelen BYD. De auto van morgen wordt dus mogelijk een Chinees. Dan doemt de vraag op: een Chinese auto, is dat kwalitatief wat? Het Chinese Landwind probeerde het ruim 10 jaar geleden in Europa, maar kwam zo belabberd uit de bots- proeven dat het merk weer snel vertrok. Andere Chinezen die het probeerden met brandstofauto's beten zich stuk op de milieueisen. Kwalitatief zijn de Chinese au to's sterk verbeterd. Er worden doorgaans keurig 5 sterren behaald bij de botstest. Sterker: de Chine zen beloven dat ze beter zijn dan Tesla, qua veiligheid, qua software en actieradius per euro. Nio bij voorbeeld heeft de ET7, een van de modellen die naar Europa komt, zo volgehangen met camera's, ra dar en lidar-scanners dat ie nage noeg zelfrijdend wordt. Huyskens: ,,We zien al jaren Chi nese auto's op internationale auto beurzen, maar ze kwamen maar niet. Nu zien ze blijkbaar wel kans.'' Sterker: ze hebben haast. Volgens Schmidt komen er in 2025 zo veel elektrische auto's op de markt van traditionele bedrijven dat nieuwkomers tegen die tijd al marktaandeel moeten hebben wil len ze een kans maken. Dan is er nog de grote olifant in de kamer: Apple. Ook de iPhone- maker werkt al jaren aan een elek trische auto die deels autonoom kan rijden. Het bedrijf koopt gere geld topmensen weg bij firma's als Tesla en Porsche. In de auto-in dustrie wordt niet lacherig gedaan over de ambities. Iedereen weet wat er met de telecomsector ge beurde nadat de iPhone op de markt kwam. In dit extra dikke bijzondere nummer vertelt de Prinses o.a. over haar werk, haar gezin, haar lievelingsrecepten, maar ook over wat haar raakt en geeft ze een uniek kijkje in haar privé-fotoalbum. NU IN DE WINKEL OF BESTEL OP Gratis verzending GO WOENSDAG 29 SEPTEMBER 2021 NIO opgericht in 2014. Hoofkantoor Shanghai. Wil met de ES8 - een suv - de Europese markt op. De auto ging vorige week in de verkoop in Noorwegen, Duits land volgt. MG. Het roemruchte Britse merk (1924) is al jaren in in handen van Shanghai Au tomobile Industry Corporation. De elek trische auto's worden in China gemaakt. BYTON Opgericht in 2016. Hoofdkan toor in Nanjing. Zou al op de Europese markt moeten zijn met de M-Byte, een SUV, maar financiële problemen spelen het bedrijf parten. Het wordt misschien volgend jaar zomer. AIWAYS. Opgericht in 2017. Hoofdkan toor Shanghai. De U5, een SUV, is in Ne derland te koop. POLESTAR. 1990. Hoofdkantoor in het Zweedse Gothenburg maar de spin-off van Volvo is meer Chinees dan Zweeds. De Polestar 2 is sinds 2019 te koop. Ook zustermerk Lynk Co (2016) is al actief in Nederland met een elektrisch model. LIGHTYEAR. Opgericht in 2016. Hoofd kantoor Helmond. De Lightyear One rijdt op zonne-energie waardoor bijladen bijna niet meer nodig is. Volgend jaar zomer le verbaar voor 150.000 euro, exclusief be lasting. de stekkerauto uit China - Roland Tameling, autojournalist XPENG Opgericht in 2015. Hoofdkantoor in Guangzhou. Vorig jaar op de markt gekomen in Noorwegen met een SUV. De rest van Europa volgt. Prinses Margriet BYD (Build Your Dreams), opgericht in 2003. Hoofdkantoor in Xi'an. BYD is marktleider in China. In Nederland vooral bekend van de elektrische bussen. Noor wegen krijgt dit jaar de eerste Tang- SUV's van het bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17