'Het publiek mag niks merken
van mijn shit. Mensen hebben
hun eigen problemen'
Huub van der Lubbe
'Natuurlijk was er weleens een dag
waarop iets mij uit het lood had
geslagen. Maar het publiek mag
dat niet merken, nergens aan. We
hadden en hebben altijd zin om op
te treden. Omdat dat mij ook hielp
bij het kwijtraken van frustraties
of verdriet. Bovendien komen de
mensen niet naar een concert voor
mijn shit. Ze hebben hun eigen
problemen.'
'Dat we dit al zo lang volhouden.
Tot genoegen van onszelf, maar
ook van de mensen. Ik denk:
hebben jullie het niet allemaal
inmiddels gezien en gehoord?
Maar nee, we vieren ons jubileum
in de Ziggo Dome. Twee avonden.
Daar kan ik me wel over verbazen,
blijkbaar doe je dan toch iets goed. Veertig
jaar, wie kan dat zeggen? Golden Earring,
Normaal, maar verder...'
Aarzelend: 'Dat weet ik niet. Het is om te
beginnen werk. Wij zijn misschien niet zo
hecht als Golden Earring. Zijn we collega's of
vrienden? Dat loopt voor mij in elkaar over.
Op elkaars verjaardagen komen we niet; we
zien elkaar al zo vaak dat dat voor mij ook
niet hoeft. Ik heb sowieso alleen vrienden met
wie ik iets onderneem, zomaar wat zwetsen
aan een bar is niets voor mij. Van mijn beste
vrienden is er één technicus, hij doet het
geluid bij mijn solotours, de ander is huis
fotograaf voor De Dijk. En met Jan Robijns,
pianist, treed ik op in theaters. Dingen doen
met vrienden, heerlijk. Met mijn bandleden
ben ik drie, vier keer per week
onderweg naar optredens en vaak
midden in de nacht pas weer
thuis. Ik denk dat je in die zin wel
van vriendschap kan spreken.'
Is er nooit ruzie?
'Natuurlijk wel, wat wil je in veertig
jaar. Muziek maken is emotioneel.
We speelden het echter niet op
de man, maakten het nooit per
soonlijk. Discussies gingen om
de volgorde van de liedjes die
we zouden spelen of hoe we een
bepaald nummer zouden opnemen.
Als je die andere jongens vraagt
wat het belangrijkste is in hun
leven, zeggen ze net als ik eerst
"vrouw en kinderen" en meteen
daarna "muziek". Alles wat daar
mee te maken heeft ligt gevoelig.'
Je dochter Mira is nu 34. Ging haar
opvoeden samen met een rockers-
bestaan?
'Jawel, het scheelt dat mijn vrouw
als toneelregisseur ook gewend
was aan 's avonds en in het week
end werken. Ik heb Mira weleens
gevraagd hoe zij dat heeft ervaren.
Ze had zich geen gelukkiger jeugd
kunnen voorstellen, zei ze. In de
weekends kon ik minder vader zijn
dan doordeweeks. Ik deed wel
mijn best. Als ik de nacht voor
haar verjaardag om drie uur thuis
kwam van een optreden, ging ik
om half vier de slingers ophangen.
Om zeven uur stond ze dan klaar
wakker naast mijn bed. Dan was
het zingen en een cadeautje uit
pakken. Al dook ik daarna dan
nog wel even terug in bed.
Kwamen we er thuis echt niet uit
met onze schema's, dan ging Mira
met mij mee. Dan arriveerden we
bij pakweg Nighttown in Rotterdam
Nooit een baaldag?
Waar ben je het trotst op?
Golden Earring stopte dit jaar omdat George
Kooymans ziek werd en de anderen zonder
hem niet verder wilden. Zou dat bij De Dijk ook
zo gaan?
GEBOREN Amsterdam, 3 april 1953
STUDEERDE Nederlands aan de
Universiteit van Amsterdam, volgde
opleiding tot theaterregisseur aan de
Amsterdamse Theaterschool BEROEP
zanger, acteur, tekstschrijver BAND
De Dijk SPEELDE in de films Brandende
liefde, De aanslag, De bunker, Niemand
in de stad GETROUWD met regisseur
en coach Teuntje Klinkenberg VADER
van Mira (34) LAATSTE BOEK Vlooien
marktdandy, een bundel van liedteksten
en gedichten (Nijgh Van Ditmar
€22,50)
16