'Het publiek mag niks merken van mijn shit. Mensen hebben hun eigen problemen' Huub van der Lubbe 'Natuurlijk was er weleens een dag waarop iets mij uit het lood had geslagen. Maar het publiek mag dat niet merken, nergens aan. We hadden en hebben altijd zin om op te treden. Omdat dat mij ook hielp bij het kwijtraken van frustraties of verdriet. Bovendien komen de mensen niet naar een concert voor mijn shit. Ze hebben hun eigen problemen.' 'Dat we dit al zo lang volhouden. Tot genoegen van onszelf, maar ook van de mensen. Ik denk: hebben jullie het niet allemaal inmiddels gezien en gehoord? Maar nee, we vieren ons jubileum in de Ziggo Dome. Twee avonden. Daar kan ik me wel over verbazen, blijkbaar doe je dan toch iets goed. Veertig jaar, wie kan dat zeggen? Golden Earring, Normaal, maar verder...' Aarzelend: 'Dat weet ik niet. Het is om te beginnen werk. Wij zijn misschien niet zo hecht als Golden Earring. Zijn we collega's of vrienden? Dat loopt voor mij in elkaar over. Op elkaars verjaardagen komen we niet; we zien elkaar al zo vaak dat dat voor mij ook niet hoeft. Ik heb sowieso alleen vrienden met wie ik iets onderneem, zomaar wat zwetsen aan een bar is niets voor mij. Van mijn beste vrienden is er één technicus, hij doet het geluid bij mijn solotours, de ander is huis fotograaf voor De Dijk. En met Jan Robijns, pianist, treed ik op in theaters. Dingen doen met vrienden, heerlijk. Met mijn bandleden ben ik drie, vier keer per week onderweg naar optredens en vaak midden in de nacht pas weer thuis. Ik denk dat je in die zin wel van vriendschap kan spreken.' Is er nooit ruzie? 'Natuurlijk wel, wat wil je in veertig jaar. Muziek maken is emotioneel. We speelden het echter niet op de man, maakten het nooit per soonlijk. Discussies gingen om de volgorde van de liedjes die we zouden spelen of hoe we een bepaald nummer zouden opnemen. Als je die andere jongens vraagt wat het belangrijkste is in hun leven, zeggen ze net als ik eerst "vrouw en kinderen" en meteen daarna "muziek". Alles wat daar mee te maken heeft ligt gevoelig.' Je dochter Mira is nu 34. Ging haar opvoeden samen met een rockers- bestaan? 'Jawel, het scheelt dat mijn vrouw als toneelregisseur ook gewend was aan 's avonds en in het week end werken. Ik heb Mira weleens gevraagd hoe zij dat heeft ervaren. Ze had zich geen gelukkiger jeugd kunnen voorstellen, zei ze. In de weekends kon ik minder vader zijn dan doordeweeks. Ik deed wel mijn best. Als ik de nacht voor haar verjaardag om drie uur thuis kwam van een optreden, ging ik om half vier de slingers ophangen. Om zeven uur stond ze dan klaar wakker naast mijn bed. Dan was het zingen en een cadeautje uit pakken. Al dook ik daarna dan nog wel even terug in bed. Kwamen we er thuis echt niet uit met onze schema's, dan ging Mira met mij mee. Dan arriveerden we bij pakweg Nighttown in Rotterdam Nooit een baaldag? Waar ben je het trotst op? Golden Earring stopte dit jaar omdat George Kooymans ziek werd en de anderen zonder hem niet verder wilden. Zou dat bij De Dijk ook zo gaan? GEBOREN Amsterdam, 3 april 1953 STUDEERDE Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, volgde opleiding tot theaterregisseur aan de Amsterdamse Theaterschool BEROEP zanger, acteur, tekstschrijver BAND De Dijk SPEELDE in de films Brandende liefde, De aanslag, De bunker, Niemand in de stad GETROUWD met regisseur en coach Teuntje Klinkenberg VADER van Mira (34) LAATSTE BOEK Vlooien marktdandy, een bundel van liedteksten en gedichten (Nijgh Van Ditmar €22,50) 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 96