Transport James Webb I 18 Ooit gedacht dat Nasa en ESA bang zouden zijn voor piraten? Zij vormen een gevaar bij het transport van de James Webb-telescoop naar Frans- Guyana, voor de lancering eind dit jaar. Een doorsneedek is te klein voor het technologische gevaarte dat twee verdiepingen hoog is HANS VAN ZON ls Nasa en ESA wor stelen met proble men, dwaalt de blik al snel richting heelal. Daar ligt ten slotte het immense werkterrein van beide ruimtevaartorganisaties. Met spectaculaire missies naar de maan, de zon en Venus, naar Mars, Saturnus, tot buiten ons eigen zonnestelsel. Maar soms wachten zware klussen veel dichterbij, op onze eigen aarde: het transport overzee van de James Webb-tele- scoop van Californië waar het in strument in elkaar werd gezet, naar de lanceerbasis Kourou in Frans-Guyana, aan de noordoost kust van Latijns-Amerika, is daar een sprekend voorbeeld van. Aan de telescoop is ruim dertig jaar gewerkt. Het is een technolo gisch hoogstandje, een kroonju weel van de astronomie, dat meer dan tien miljard euro heeft gekost. De verwachtingen zijn hoogge spannen. Met deze opvolger van de Hubble-telescoop kan de mens heid verder dan ooit in het heelal kijken, en daarmee ook in de ge schiedenis van het heelal. De ontwikkeling van de James Webb-telescoop was verre van ideaal. De bouw ging gepaard met stapels problemen, van technische fouten, rammelend management, budgetoverschrijdingen, uitge stelde lanceringen (de eerste was voorzien in 2007) en een pande- mie. Ook voor de lancering en het in werking stellen van de tele scoop wordt van de ruimtevaartor ganisaties veel gevraagd. Maar eerst wacht er nog een klus met aardse obstakels, de reis naar Kourou. Oorspronkelijk wilde Nasa de telescoop naar Cayenne Airport vliegen, de dichtstbij zijnde luchthaven bij de ELA-3 lanceerinstallatie van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Het laden van het Lockheed C5 Ga- laxy-vrachtvliegtuig en de vlucht naar Kourou zouden niet zo'n pro bleem zijn, maar het transport naar de lanceerbasis wel. De brug gen ernaartoe kunnen het gewicht van de vracht niet dragen en ook de wegen voor de meer dan 90 ki lometer lange reis zijn ongeschikt. Er moest dus een alternatief wor den gezocht. Het werd een trans port via zee. Een dezer weken is het zover, dan wordt de James Webb-telescoop aan boord van een schip gebracht. Dat zet van de Californische kust koers naar het Panamakanaal, dat met zijn majes tueuze Mirafloressluizen de Stille Oceaan verbindt met de Atlanti sche Oceaan. Na het Panamaka naal vervolgt het schip zijn reis naar de rivier Kourou om de bij zondere lading af te leveren op een uurtje rijden van de lanceerinstal- latie. De James Webb-telescoop, de toekomst van het ruimteonder zoek, is voor haar vertrek afhanke lijk van een in 1914 gebouwd, 82 kilometer lang kanaal, een door tocht die elf uur in beslag zal ne men. Containerschip Voordat de scheepsmotoren kun nen worden gestart, moest er nog een ander probleem worden opge lost: hoe zorg je ervoor dat een zo fijngevoelig instrument heelhuids op de plaats van bestemming komt? Op het dek van een contai nerschip is uitgesloten. Zo'n plekje is veel te ruw, te gevaarlijk. Boven dien is een doorsneedek te klein voor het technologische gevaarte dat twee verdiepingen hoog is. Nasa heeft daarom voor het trans port een eigen, speciale container ontwikkeld die de telescoop be schermt tegen alle invloeden van buiten: de 'Observatory Space Te lescope Transporter for Air, Road and Sea'. ,,Zij bevat apparatuur om alle instrumenten droog te hou den, om te zorgen voor de juiste temperatuur en luchtvochtig heid'', aldus Mark Voyton, de Na sa-manager die verantwoordelijk is voor het instrumentarium. Alles opgelost? Nee. Er is ook nog v\ V r f— js fiï iJi— een veiligheidsprobleem, een on derwerp dat onlangs ter sprake kwam tijdens een vergadering over de stand van zaken. Het woord 'piraten' viel. Nasa houdt er rekening mee dat de peperdure la ding met onder meer spiegels van 18 karaats goud, onderweg moge lijk het doelwit kan zijn van pira ten die beslag leggen op de tele scoop om er vervolgens een mega- bedrag aan losgeld voor te vragen. Dat gevaar is ook de reden dat al leen ingewijden weten wanneer de lading vertrekt. Of misschien al is vertrokken. Nasa zwijgt ook over de veiligheidsmaatregelen. ,,Met alles wordt rekening gehou den'', aldus Voyton. ,,Mogelijk krijgt het transportschip een es corte van de Amerikaanse marine. Maar ik weet niet welke maatrege len zijn getroffen.'' Piraten of niet, iedereen die betrokken is bij de Ja mes Webb ziet na de aankomst in Kourou nog andere, grotere geva ren voor de telescoop. Als het schip de telescoop onge schonden aflevert, wordt de James Webb vervolgens met een speciaal daarvoor ontworpen lader naar de lanceerinstallatie gebracht. Na de ZATERDAG 25 SEPTEMBER 2021 GO A Ruige reis voor de telescoop A 1 f.j Nasa-complex Los Angeles 250921

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 66