de minister is daar niet mee bezig 1. 17 3. 5. Gemakkelijk te kraken wachtwoorden? Grote kans dat je voor de bijl gaat Hoe gaan ransomware-aanvallers te werk? wie het al te laat is. Wie een beter slot op zijn voordeur zet, zal mer ken dat de criminelen liever naar de buren gaan. Zo werkt het in de cyberwereld ook. In Nederland staan nog veel te veel voor- en achterdeuren open. De zoektocht naar openstaande deurtjes verloopt vandaag de dag volledig geautomatiseerd. Staat er gens een slecht beveiligde server? Dan wordt dat feilloos gedetec teerd. Zijn er ergens gemakkelijk te kraken wachtwoorden in ge bruik? Grote kans dat je voor de bijl gaat. Daar kun je iets tegen doen. Wachtwoordenhacks kun je voorkomen met 2 factor-autorisa tie; dat wil zeggen dat je naast een wachtwoord bijvoorbeeld nog een toegangscode nodig hebt die je via sms ontvangt. Maar veel bedrijven vinden dat maar gedoe. Ook het maken van regelmatige back-ups is natuurlijk een ver eiste. En die moeten niet online toegankelijk zijn. Grote bedrijven hebben inmiddels behoorlijk in cybersecurity geïnvesteerd. Mkb'ers laten nog veel liggen. Hun systemen zijn soms zo lek als een mandje, omdat ze denken dat ze geen doel wit zijn. ,,Een paar jaar gele den kon ik daar nog in mee gaan, maar inmiddels over komt hen wat grotere be drijven jaren geleden over kwam", zegt Michael Wa terman, cybersecurity con sultant van ict-specialist ACA IT-Solutions. Hij komt bedrijven tegen waar nog extreem verouderde Windows-versies draaien, die allang geen updates meer krijgen. In de top tien van meest misbruikte gaten in de beveiliging staan nog kwetsbaarheden uit 2006 en 2018. Software die niet up-to- date is, is als een voordeur die wagenwijd openstaat. Cyberse- curitygoeroe Ronald Prins, van Hunt Hackett, ontvangt ons in zijn woonplaats Scheveningen. Bijna achteloos lepelt hij op hoe gehaaid de cyberdieven te werk gaan: ,,Elke tweede dinsdag van de maand maakt Microsoft bekend welke beveiligingslekken gedicht worden met een update. Dan zit ten de criminelen al klaar om van die lekken nog vlug gebruik te ma ken." Wie de update te laat instal leert, is het haasje. Maar voortdurend updates in stalleren is voor sommige organi saties nog een hele klus. We be zoeken een ziekenhuis in het zui den van het land waar het hoofd van de ict-afdeling vertelt dat er zo'n 800 applicaties gebruikt wor den, die allemaal updates nodig hebben. De afdeling ict telt 140 medewerkers van wie er zo'n 45 verantwoordelijk zijn voor de in frastructuur van hard- en soft ware en daarmee direct met vei ligheid bezig zijn. ,,,Om eerder dit jaar het netwerk vier uur plat te kunnen leggen, voor het vervan gen van hardware en up- daten van bijbehorende software, was een half jaar voorbereiding nodig. Sommige patiënten moes ten naar andere ziekenhuizen en in de gangen werd met extra per soneel fysiek gepatrouilleerd, want de alarmknopjes voor de pa tiënten werkten tijdelijk niet.'' Het netwerk van het ziekenhuis wordt continu gemonitord. ,,Als er iets opvalt, komt de piketdienst meteen in actie.'' Er zijn meer grote bedrijven die hun netwer ken laten monitoren. Wordt er vanuit Rusland ingelogd of op een ongebruikelijk tijdstip? Dan gaan de alarmbellen rinkelen. Maar advocaat en hoogleraar ict- recht Lokke Moerel beklemtoont dat je niet van alle bedrijven kunt verwachten dat ze zelf zo'n trits maatregelen nemen. Moerel is lid van de Cyber Security Raad, het belangrijkste adviesorgaan dat het kabinet op dit gebied heeft. Dat de beveiliging van computersyste men het pakkie-an is van bedrij ven zelf, is haar veel te gemakke lijk. ,,Dit stijgt zo ver uit boven wat je van het mkb kunt verwach ten. Die moet je ontzorgen met standaard beveiligingsdiensten en een 'helpdesk' als een hack heeft plaatsgevonden." Voor een verbod op het betalen van losgeld is Moerel niet. Wel pleit ze, zoals meer Nederlandse experts, voor een meldplicht. Wie door ransomware getroffen wordt, moet zich bij de autoriteiten mel den. Niet om een boete te krij gen voor gebrekkige beveili ging, maar simpelweg om nieuwe slachtof fers te voorkomen. Nu ransomwa- re-aanvallen nog massaal in de doof pot gaan, ontbreekt het instanties vaak aan infor matie om andere bedrijven te waarschuwen. Een mooi voorbeeld is de Uni versiteit Maastricht die wél infor matie deelde over een ransomwa- reaanval. Met die gegevens werden aanvallen op vermoedelijk twee andere universiteiten voorkomen. In Amerika wordt al gewerkt aan een meldplicht, maar in Neder land laat justitieminister Grapper- haus via zijn woordvoerster weten nog niet met een voorstel tot in voering bezig te zijn. Voor Rogier maakt het niet meer uit. Hij kreeg na de betaling van het losgeld binnen een uur de sleutel terug. Hij bedacht een slim excuus om veel minder dan het geëiste bedrag te betalen. ,,Ik zei dat ik onder bijzonder beheer van de bank stond en dus alleen iets kon betalen met toestemming van de bank. Daar schrokken ze al van terug. Ik zei dat ik een klein be dragje had waarover ik zelf kon be schikken. Daarmee namen ze ge noegen. Het was 90 procent min der dan ze gevraagd hadden. Het blijft een drama, maar dat voelde toch als een kleine morele over winning." Voor dit verhaal voerde deze krant gedurende drie maanden enkele tien tallen gesprekken met onder anderen vooraanstaande cybersecuritybedrij- ven, slachtoffers, onafhankelijke des kundigen, politie, justitie, ziekenhui zen, overheidsinstellingen en be drijfsleven. Verder deden we onder zoek via het dark web en een reeks rapporten en (overheids)documenten die inmiddels over ransomware ver schenen zijn. GO ZATERDAG 25 SEPTEMBER 2021 Gespeciali seerde hackers proberen toegang te krijgen tot een computersys teem, bijvoor beeld via phishingmails of gekraakte wachtwoorden. II Dc pc De volgende crimineel in de aanvalsketen gaat binnen het netwerk op zoek naar de hoogste rechten, die van de systeembe heerder, om de gijzelsoftware te kunnen verspreiden. Belangrijke data worden gestolen. Back-ups worden onklaar gemaakt. De uiteindelij ke aanval vindt plaats met een druk op de knop. Het moment wordt door de criminelen zorgvuldig getimed. De aanvallers hebben zelfs een 'klantenservice' waarmee het slachtoffer kan onderhandelen over losgeld of hulp kan krijgen bij de aanschaf van de vereiste cryptomunten. O VOLGENDE WEEK DEEL 2: Het is wachten op een nationale ramp als ziekenhuizen en over heidsinstanties aan de beurt zijn. 'De overheid heeft geen cyberop perhoofd en ook geen plan'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 65