Saskia Noort Gezonde borsten in plaats van moordtieten Dierenmens Zeehonden krijgen een filmrol I We horen ze blaffen, grommen en snurken 12 n alle ophef over het coronapaspoort, Prinsjesdag en de Algemene Be schouwingen, Thierry Baudet die full blown mental gaat en niet ver ver wijderd is van het statement dat de aarde eigenlijk plat is en Elvis nog leeft, sneeuwde het nieuws onder dat alle borstimplantaten potentieel gevaarlijk zijn. En met alle wordt bedoeld: de oude, omstreden vloeibare, de nieuwe vaste, en óok de met water gevulde siliconen implantaten. siliconen. Elfduizend vrouwen waarvan bij 87 procent de siliconen gaan lekken en deeltjes ervan tot in de hersenen gevonden worden. Bij 92,5 pro cent worden ontstekingsreacties aangetoond. De vaste siliconen 'zweten' en dat kan in veel gevallen leiden tot chronische vermoeidheid, hoofdpijn, auto-immuunziektes, geheugenverlies, gewrichtspijnen, en een verhoogd risico op een zeldzame vorm van lymfeklierkanker. Voor wie wil weten wat dit alles in de praktijk voor vrouwen betekent, kijk vooral de documentaire Moordtieten van Dionne Slagter. De reactie uit de politiek is dat 'vrouwen beter geïnformeerd moeten worden over de risico's,' maar wat hebben we daaraan? Voor vrouwen met borstkanker of transvrouwen is er geen andere mogelijkheid om borsten te krijgen, voor vrouwen met een negatief zelf beeld en twee erwten op een plank zijn risico's er om in de wind te slaan omwille van de zo gewenste cup C. Twee erwten op een plank, ja dat mag ik zeg gen, want dat is precies mijn eigen cupmaat. Vooral toen ik jong was vond ik het verschrik kelijk, want een beetje vrouw heeft een goed gevuld decolleté en dus heb ik ook een lade vol extreme push-upbeha's, boobtape en kipfilets. Vanaf het moment dat Google bestond heb ik ze opgezocht - de borstvergrotingen - en ik droom geregeld dat ik ze plots heb, die twee felbegeerde ronde bollen waar omheen ieder strapless jurkje geil wordt Dat ik de stap nooit gewaagd heb, is te danken aan twee vrouwen: Kate Moss, het wereldberoemde model die kleine tieten mode maakte, en mijn oma. Ik zag mijn oma's borsten pas toen ze op 83-jarige leeftijd op een brancard op de eerste hulp lag, en ze ontroerden me hevig. Ze waren pre cies als de mijne, en die van mijn dochter. Klein, rond, zo lief en kwetsbaar. Zo menselijk en uniek. Het idee daar messen in te zetten en op te vullen met kunststof ten einde beter te voldoen aan een of ander porno ideaal beeld, werd in een klap belachelijk. Natuurlijk, ik weet ook wel dat vrouwen deze ingreep wensen te onder gaan voor zichzelf, en dat iedereen het ook vooral zelf moet weten. Borsten zijn het symbool van vrouwelijkheid, vruchtbaarheid, seksualiteit. Het is vreselijk wanneer je ze kwijtraakt door borstkanker, en vreselijk als je ze vurig wenst, maar helaas in een jongenslijf bent geboren. Ik gun al deze mensen gezonde borsten in plaats van moordtieten. In Nederland lopen 200.000 vrouwen met implantaten, bij 99 procent van hen zwerft silico- nenzweet door het lichaam. Verzekeraars moeten het verwijderen van deze gifbommen vergoeden, en de overheid zou moeten besluiten tot een ver bod op het gebruik van siliconen implantaten, in plaats van op de risico's te wijzen. Ban de gifbom! Het is acht uur in de och tend als op het strandje voor Heijmans' kantoor zes robben liggen te luieren. ,,Het is niet druk vandaag", constateert hij. Soms lig gen er zestig. Vorige maand schreef ik in deze rubriek dat de zee honden die altijd op het 'robbeneiland' (ook wel Beereiland) op de Maas vlakte lagen, verdwenen waren. Volgens medewer kers van de fast ferry tus sen Hoek van Holland en de Maasvlakte waren de dieren dit seizoen nog maar een enkel keertje ge zien. Jammer voor de toe risten die zich speciaal voor de robben door dit uitgestrekte industriege bied lieten varen. De ham vraag was: waar waren de dieren? Het antwoord belandde de dagen daarna in veel voud in mijn mail. De zee honden hadden de haven niet verlaten, ze waren neergestreken - uit het zicht van mensen - op het strandje bij het bedrijf Gate Terminal. Schippers en havenmedewerkers stuurden me foto's van grote groepen zeehonden. Een beveiliger van Gate Terminal mailde zelfs een luchtfoto waarop hij de dieren had ingetekend. De zeehonden, de trots van de Rotterdamse haven, waren iets opgeschoven naar een rustiger plek. Ik was wel kom om te komen kijken. ,,In deze afgesloten vaar geul mogen alleen schepen komen die bij ons gas los- sen", vertelt Heijmans. ,,Het is hier dus veel stiller dan op het eilandje waar al het scheepsverkeer langs vaart. De zeehonden wor den door niemand ge stoord.'' Het terrein van Gate Terminal ligt op het uiterste puntje van de Maasvlakte, een enorm in dustriegebied in de mon ding van de Maas, en is ver boden voor onbevoegden. Na alle controles kun je nog niet bij het smalle zandstrand komen: een hek scheidt de parkeer plaats van het water. ,,Je ziet dat de zeehonden ons in de gaten houden", zegt Heijmans als we ze door de tralies heen observeren. ,,Ze zijn heel schuchter en blijven veilig langs de wa terlijn liggen, zodat ze me teen weg kunnen zwem men als ze het niet ver trouwen.'' We gaan het kantoor binnen. Vanaf de eerste verdieping is het uitzicht op het zeehondenstrandje fenomenaal. Nu ze geen mensenstemmen meer ho ren, hupsen de dieren on gestoord over het zand of draaien hun dikke buiken naar de opkomende zon. Twee rollebollen samen door het water. Door het open raam horen we ze blaffen, grommen en snur ken. Alsof je bureau mid den in een natuurdocu- mentaire is neergezet. Die natuurdocumentaire is binnenkort trouwens voor een veel groter pu bliek te zien, want op deze plek worden nu opnames gemaakt voor de bioscoop film Wild Port of Europe. Productieleider Melanie Kutzke volgt de zeehonden al meer dan twee jaar. Ze vindt het bijzonder om vast te leggen hoe wilde dieren juist een industrie terrein tot hun leefgebied hebben gemaakt. ,,In het dichtbevolkte Nederland zijn ecologische zones aan gelegd voor de natuur, maar dieren trekken zich daar niets van aan. De na tuur stopt niet waar men sen een grens trekken." Kutzke en haar team zijn kind aan huis bij Gate Ter minal en andere bedrijven op de Maasvlakte. Ze fil men niet alleen de zeehon den, maar ook vossen, reeën, vogels en insecten. ,,De zeehonden zijn na tuurlijk het meest opmer kelijk'', vindt ze. ,,Er zijn zoveel plekken waar ze kunnen liggen, en dan kie zen ze voor de drukste ha ven van Europa.'' Van het havenbedrijf kreeg ze toestemming om - bij hoge uitzondering - opnames te maken op het onbewoonde Beereiland waar de zeehonden met name de voorgaande twee jaar vaak lagen te zonnen. Haar team mocht er zelfs een stormvaste schuiltent opzetten. Bij Gate Termi nal bleven ook de filmers achter het hek, ze gebruik ten een telelens. ,,De zee honden zijn echt heel schuchter. We willen geen gedrag in beeld brengen dat door onze aanwezig heid veroorzaakt wordt.'' Vanaf april draait Wild Port of Europe in de filmtheaters. Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt 11.000 vrouwen kiezen er jaarlijks voor hun borsten te vergroten met ZATERDAG 25 SEPTEMBER 2021 GO Meestal gaat de krant over mensen. Annemarie Haverkamp schrijft over dieren met een verhaal. FOTO WILD PORT OF EUROPE Als Dolf Heijmans 's och tends op zijn werk komt, groet hij eerst de zeehon den. Niet dat hij dieren verzorger is, nee, hij werkt bij Gate Terminal op de Maasvlakte. Dat bedrijf, op een landtong drie kilometer in zee, is de stille motor van Eu ropa. Het voorziet in de aan- en doorvoer van vloeibaar aardgas (lng). Soort: Gewone zeehond Woonplaats: Maasvlakte bij Rotter dam Bijzonderheid: Leeft in industriege bied Heeft u een suggestie voor een dier met een ver haal? Mail annemarie.haver- kamp@persgroep.ne t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 60