Bekende Britse koordirigent leidt Evensong in Dreischor Tonaliteiten is de titel van de tentoonstelling 9 EXPOSITIE HENRIËTTE VAN 'T HOOG FRIENDS IN GALERIE VAN DEN BERGE met werk van Henriëtte van 't Hoog en collega's in Galerie van den Berge. De titel heeft betrekking op de kleurschakeringen van een schilderij of tekening. Monnikenwerk Daarmee is de toon ge zet. Het gaat om kunst die een appel doet op het zien. In houd en vorm vallen zo samen. Bij Van 't Hoog zelf leidt dat tot opgewekte avonturen van kleur, vorm, verhouding en ruimte. Met platen zink bouwt zij geometrische objecten. Elk vlak krijgt een andere kleur, die strak is opgebracht. Vorm en kleur roepen een illusie van ruimte op. Maar door een geraffineerd kleurge bruik wordt de illusie vaak door broken. Wat verder weg lijkt te liggen bijvoorbeeld, kan feitelijk dichterbij zijn. Haar grote objec ten, vanbinnen van ledlicht voor zien, zijn complexer en meer inge togen van kleur. Ik prefereer de eenvoud van de kleinere objecten, die bovendien speels in de ruimte zijn geplaatst. De Chinese kunstenaar Shuqing Ma is wat mij betreft even spran kelend. Hij bouwt zijn schilderijen op uit talloze lagen dikke acrylverf. Soms kiest hij een rechthoekig ka der, in andere gevallen is een cir- kelsegment de vorm die hij trans formeert tot een geraffineerd spel van kleurlagen. Knap zet Ma strakke vlakken tegenover verfvo- lumes die voortkomen uit vegen, duwen en smeren. Zijn werk ziet er appetijtelijk uit. Als mijn ogen konden eten zou ik de schilder kunstige objecten van Ma graag verorberen. Buitenwereld Ook Werner Windisch maakt werk waarin object en schilderij samengaan. Hij schildert op onre gelmatig gevormde, dikke brokken gips waarvan hij de voorzijde glad heeft gepolijst. Daarover giet hij laag voor laag acrylverf. Elk werk oogt als een brok glanzende verf- materie. Ze reflecteren de buiten wereld, maar lijken die tegelijker tijd op te zuigen. Het schilderij verandert als je een ander stand punt inneemt. Door de organische contouren van het object lijkt de steeds veranderende werkelijk heid voor even gestold in een vlek die de beweeglijkheid benadrukt. Michael Wright maakte met Henriëtte van 't Hoog dynamische videoschilderijen. Fris en vernieu- wend. In zijn eigen werk combi neert hij fotografie en schilder kunst. Hij voegt twee foto's samen in een compositie en brengt daar digitaal vlekken en lijnen over aan. Geometrische vormen en organi sche, losjes aangebrachte vlekken en lijnen smelten samen tot een ruimtelijk ritme. Wright verleidt je die bewegingen visueel te vol gen. Zijn werk is een aftasten van de werkelijkheid, het registreren van een zoekende blik. Vandaar ook de combinatie van de 'objec tieve' fotografie met het subjec tieve handschrift. Dat staat in het Shuqing Ma. Als mijn ogen konden eten, zou ik de schilderkunstige objecten van Ma graag verorberen werk van Veronika Wenger cen traal. Papier en kunststof zijn vel den waarop zij sporen van potlood en viltstift achterlaat, die zij soms met tape afdekt om ook die onder grond weer mee te nemen in haar verkennen van de leegte. Vluch tige tekens laat zij achter, in een rijke schakering van dikte en tex tuur. De geconcentreerde, ingetogen composities van Richard van der Aa tenslotte zijn het subtiele rust punt in deze tentoonstelling. Steeds schildert hij een mono chroom vierkant, met aan de ran den een of twee dunne lijnen, sommige deels schuilgaand onder een later aangebrachte verflaag. Het oppervlak van zijn composi ties bestaat uit meerdere lagen. De handelingen die het oppervlak vormen zijn traceerbaar als een subtiele textuur. In het werk van Van der Aa smelten plek, sfeer en gevoel samen tot een verstild beeld. Hij kan komen! ,,Paul Spicer, afgelopen dinsdag werd duidelijk dat het niet meer nodig is om in quarantaine te gaan voor gevaccineerde mensen die uit het Verenigd Koninkrijk naar Ne derland komen." Uit de mond van organisator Ineke Versnel klinkt de aankondiging van de komst van de bekende Britse koordirigent als een jubelzang. ,,We zijn zo blij dat hij het Choral Evensong weekend in Dreischor zal leiden. Ken je hem? Als je BBC kijkt zie je hem regelmatig aan het werk. Hij diri geert onder meer de Bach Choirs en Royal Birmingham Conserva toire Chamber Choir." ,,Het is geweldig dat we qua co rona nu echt ruimte hebben om het zangweekend van 2 en 3 okto ber door te laten gaan. Het aantal plaatsen voor koorleden hebben we dit jaar wel beperkt, maar de Evensong op zondag vanaf 16.30 uur is voor iedereen vrij toeganke lijk. Wie één keer meedoet, komt vaak terug. Het projectkoor is echt internationaal." Ineke en Cees Versnel die de Choral Evensong in Zeeland introduceerden, reizen zelf ook naar andere landen om daar deel te nemen aan repetitie- weken. Zo waren zij in Zennor, Land's End waar in een kerk onder polaire omstandigheden werd ge repeteerd en de open haard van de pub tot op de dag van vandaag wordt geprezen. In Frankrijk toont een landelijke locatie op tevoor schijn getoverde foto's zonniger en warmer. De liturgie voor de Choral Even song is te vergelijken met die voor een vesper, maar afkomstig uit de Anglicaanse Kerk. Wie van verha len houdt: de aanleiding tot het maken van die liturgie ligt in rela tieperikelen in het Britse konings huis. Koning Hendrik VIII wilde scheiden van zijn vrouw maar de paus stond dat niet toe. Het leidde tot een breuk met Rome en Hen drik VIII riep zichzelf in 1534 uit tot hoofd van de Anglicaanse kerk. Zoiets krijg je wanneer tempe rende invloeden van een vrouw ontbreken, denk ik. Hoe dan ook, aartsbisschop Thomas Cranmer ontwikkelde in de 16de eeuw op basis van oude kloostertradities een nieuwe orde van dienst met de nadruk op de landstaal. Het Latijn verdween. Die opzet voor een avonddienst staat nu synoniem voor een viering met op-en-top Engelse koormuziek. Er is geen preek of eucharistie, maar er zijn wel twee korte lezingen en in Drieschor - omdat we het in Zee land niet kunnen laten - een over denking van enkele minuten. Ineke Versnel: ,,Wij maakten kennis met de Evensong in Does- burg, brachten die naar Brielle en later naar de Adriaanskerk in Drei- schor. De eerste keer hebben we het programma ingestudeerd on der leiding van J eremy Jackman, voormalig lid van The King's Sin gers. Sindsdien organiseren we jaarlijks een weekend. Op vrijdag ontvangen we de buitenlandse deelnemers, op zaterdag repeteren we vier keer anderhalf uur, op zondag drie keer en dan is het in ternationale projectkoor klaar voor de Choral Evensong, die 3 oktober om 16.30 uur vrij toegankelijk is voor belangstellenden." Wat de liefde voor de eeuwenoude litur gie verklaart? Misschien wel de vaste en eenvoudige opzet met meerstemmige liederen en korte schriftlezingen die voor zich spre kenzo zonder preek. zaterdag 25 september 2021 GO Eerbetoon aan het zien Nico Out RECENSIE T/m 16/10: Galerie van den Berge, Albert Joachimikade 5, Goes, Vr. en za. 13.00-17.00 uur en op af spraak. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Henriëtte van 't Hoog. fotos nico out M Werner Windisch.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37