Bekende Britse koordirigent leidt Evensong in Dreischor
Tonaliteiten is
de titel van de
tentoonstelling
9
EXPOSITIE HENRIËTTE VAN 'T HOOG FRIENDS IN GALERIE VAN DEN BERGE
met werk van
Henriëtte van
't Hoog en collega's
in Galerie van den
Berge. De titel heeft
betrekking op de
kleurschakeringen
van een schilderij of
tekening.
Monnikenwerk
Daarmee is de toon ge
zet. Het gaat om
kunst die een appel
doet op het zien. In
houd en vorm vallen
zo samen. Bij Van 't Hoog zelf leidt
dat tot opgewekte avonturen van
kleur, vorm, verhouding en
ruimte. Met platen zink bouwt zij
geometrische objecten. Elk vlak
krijgt een andere kleur, die strak is
opgebracht. Vorm en kleur roepen
een illusie van ruimte op. Maar
door een geraffineerd kleurge
bruik wordt de illusie vaak door
broken. Wat verder weg lijkt te
liggen bijvoorbeeld, kan feitelijk
dichterbij zijn. Haar grote objec
ten, vanbinnen van ledlicht voor
zien, zijn complexer en meer inge
togen van kleur. Ik prefereer de
eenvoud van de kleinere objecten,
die bovendien speels in de ruimte
zijn geplaatst.
De Chinese kunstenaar Shuqing
Ma is wat mij betreft even spran
kelend. Hij bouwt zijn schilderijen
op uit talloze lagen dikke acrylverf.
Soms kiest hij een rechthoekig ka
der, in andere gevallen is een cir-
kelsegment de vorm die hij trans
formeert tot een geraffineerd spel
van kleurlagen. Knap zet Ma
strakke vlakken tegenover verfvo-
lumes die voortkomen uit vegen,
duwen en smeren. Zijn werk ziet
er appetijtelijk uit. Als mijn ogen
konden eten zou ik de schilder
kunstige objecten van Ma graag
verorberen.
Buitenwereld
Ook Werner Windisch maakt
werk waarin object en schilderij
samengaan. Hij schildert op onre
gelmatig gevormde, dikke brokken
gips waarvan hij de voorzijde glad
heeft gepolijst. Daarover giet hij
laag voor laag acrylverf. Elk werk
oogt als een brok glanzende verf-
materie. Ze reflecteren de buiten
wereld, maar lijken die tegelijker
tijd op te zuigen. Het schilderij
verandert als je een ander stand
punt inneemt. Door de organische
contouren van het object lijkt de
steeds veranderende werkelijk
heid voor even gestold in een vlek
die de beweeglijkheid benadrukt.
Michael Wright maakte met
Henriëtte van 't Hoog dynamische
videoschilderijen. Fris en vernieu-
wend. In zijn eigen werk combi
neert hij fotografie en schilder
kunst. Hij voegt twee foto's samen
in een compositie en brengt daar
digitaal vlekken en lijnen over aan.
Geometrische vormen en organi
sche, losjes aangebrachte vlekken
en lijnen smelten samen tot een
ruimtelijk ritme. Wright verleidt
je die bewegingen visueel te vol
gen. Zijn werk is een aftasten van
de werkelijkheid, het registreren
van een zoekende blik. Vandaar
ook de combinatie van de 'objec
tieve' fotografie met het subjec
tieve handschrift. Dat staat in het
Shuqing Ma.
Als mijn ogen konden
eten, zou ik de
schilderkunstige
objecten van Ma
graag verorberen
werk van Veronika Wenger cen
traal. Papier en kunststof zijn vel
den waarop zij sporen van potlood
en viltstift achterlaat, die zij soms
met tape afdekt om ook die onder
grond weer mee te nemen in haar
verkennen van de leegte. Vluch
tige tekens laat zij achter, in een
rijke schakering van dikte en tex
tuur.
De geconcentreerde, ingetogen
composities van Richard van der
Aa tenslotte zijn het subtiele rust
punt in deze tentoonstelling.
Steeds schildert hij een mono
chroom vierkant, met aan de ran
den een of twee dunne lijnen,
sommige deels schuilgaand onder
een later aangebrachte verflaag.
Het oppervlak van zijn composi
ties bestaat uit meerdere lagen. De
handelingen die het oppervlak
vormen zijn traceerbaar als een
subtiele textuur. In het werk van
Van der Aa smelten plek, sfeer en
gevoel samen tot een verstild
beeld.
Hij kan komen! ,,Paul Spicer,
afgelopen dinsdag werd
duidelijk dat het niet meer
nodig is om in quarantaine te gaan
voor gevaccineerde mensen die uit
het Verenigd Koninkrijk naar Ne
derland komen." Uit de mond van
organisator Ineke Versnel klinkt
de aankondiging van de komst van
de bekende Britse koordirigent als
een jubelzang. ,,We zijn zo blij dat
hij het Choral Evensong weekend
in Dreischor zal leiden. Ken je
hem? Als je BBC kijkt zie je hem
regelmatig aan het werk. Hij diri
geert onder meer de Bach Choirs
en Royal Birmingham Conserva
toire Chamber Choir."
,,Het is geweldig dat we qua co
rona nu echt ruimte hebben om
het zangweekend van 2 en 3 okto
ber door te laten gaan. Het aantal
plaatsen voor koorleden hebben
we dit jaar wel beperkt, maar de
Evensong op zondag vanaf 16.30
uur is voor iedereen vrij toeganke
lijk. Wie één keer meedoet, komt
vaak terug. Het projectkoor is echt
internationaal." Ineke en Cees
Versnel die de Choral Evensong in
Zeeland introduceerden, reizen
zelf ook naar andere landen om
daar deel te nemen aan repetitie-
weken. Zo waren zij in Zennor,
Land's End waar in een kerk onder
polaire omstandigheden werd ge
repeteerd en de open haard van de
pub tot op de dag van vandaag
wordt geprezen. In Frankrijk toont
een landelijke locatie op tevoor
schijn getoverde foto's zonniger en
warmer.
De liturgie voor de Choral Even
song is te vergelijken met die voor
een vesper, maar afkomstig uit de
Anglicaanse Kerk. Wie van verha
len houdt: de aanleiding tot het
maken van die liturgie ligt in rela
tieperikelen in het Britse konings
huis. Koning Hendrik VIII wilde
scheiden van zijn vrouw maar de
paus stond dat niet toe. Het leidde
tot een breuk met Rome en Hen
drik VIII riep zichzelf in 1534 uit
tot hoofd van de Anglicaanse kerk.
Zoiets krijg je wanneer tempe
rende invloeden van een vrouw
ontbreken, denk ik. Hoe dan ook,
aartsbisschop Thomas Cranmer
ontwikkelde in de 16de eeuw op
basis van oude kloostertradities
een nieuwe orde van dienst met de
nadruk op de landstaal. Het Latijn
verdween. Die opzet voor een
avonddienst staat nu synoniem
voor een viering met op-en-top
Engelse koormuziek. Er is geen
preek of eucharistie, maar er zijn
wel twee korte lezingen en in
Drieschor - omdat we het in Zee
land niet kunnen laten - een over
denking van enkele minuten.
Ineke Versnel: ,,Wij maakten
kennis met de Evensong in Does-
burg, brachten die naar Brielle en
later naar de Adriaanskerk in Drei-
schor. De eerste keer hebben we
het programma ingestudeerd on
der leiding van J eremy Jackman,
voormalig lid van The King's Sin
gers. Sindsdien organiseren we
jaarlijks een weekend. Op vrijdag
ontvangen we de buitenlandse
deelnemers, op zaterdag repeteren
we vier keer anderhalf uur, op
zondag drie keer en dan is het in
ternationale projectkoor klaar voor
de Choral Evensong, die 3 oktober
om 16.30 uur vrij toegankelijk is
voor belangstellenden." Wat de
liefde voor de eeuwenoude litur
gie verklaart? Misschien wel de
vaste en eenvoudige opzet met
meerstemmige liederen en korte
schriftlezingen die voor zich spre
kenzo zonder preek.
zaterdag 25 september 2021
GO
Eerbetoon aan het zien
Nico Out
RECENSIE
T/m 16/10: Galerie van den Berge,
Albert Joachimikade 5, Goes, Vr.
en za. 13.00-17.00 uur en op af
spraak.
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk
Henriëtte van 't Hoog. fotos nico out
M Werner Windisch.