23 Het lijkt de moeilijkste uitdaging die Max Verstappen nog rest dit seizoen: de GP van Rusland. Een typische Mercedes-baan én starten in de achterhoede, maar dat schrikt de Limburger niet af. ,,Ik ben nog steeds vol vertrouwen." Kwalificatie in het gedrang? De Russische buienradar biedt de zer dagen hoop voor Max Verstap pen. Groot is de kans dat het van daag én morgen kleddernat wordt in Sotsji. ,,I like it. Slippery when wet", grinnikte hij al toen hem donder dag gevraagd werd of hij liever op een droog of een nat Sochi Auto- drom rijdt. Toen wist hij natuurlijk al dat hij, als gevolg van de crash met Lewis Hamilton in Monza, drie plaatsen achteruit zou moeten op de start- grid. En daarbij bleef het niet, want tussen beide trainingen door com municeerde Red Bull Racing giste ren wat de hele Formule 1-wereld al zag aankomen: Verstappen pakt in Rusland zijn vierde motor van het seizoen, dus start hij helemaal van achteren. Pure logica, op een circuit dat hem niet enorm ligt, maar waar wel genoeg kansen zijn om in te ha len. Zeker in de regen. ,,We dachten dat het het beste zou zijn om de motorstraf hier in Rusland te ne men'', zei hij gisteren. ,,En bij die beslissing hebben we ook rekening gehouden met de weersverwach ting.'' Zeven keer is er geracet in het zuiden van Rusland, zeven keer was de winst voor Mercedes. Ver stappen speelde er altijd een bijrol. Vorig jaar haalde hij er pas voor het eerst in zes deelnames het podium (tweede). In Rusland wordt het zaak de schade te beperken. Het wereldkampioenschap, waarin hij nog steeds met vijf punten voor sprong op Lewis Hamilton leidt, wordt hier niet beslist. Hij kan de titel hier winnen noch verliezen. ,,We staat nog zo dicht op elkaar, het is nog zo close. En er zijn nog veel races." Zeven nog na dit weekeinde. En die lijken allemaal eenvoudiger voor Red Bull Racing. Zeker in Aus tin, Mexico-Stad en Sao Paulo heeft Verstappen statistisch de betere pa pieren. Dus is de badplaats aan de Russische Rivièra het logische de cor voor die motorwissel, die niets meer is dan een strategische zet om beter bewapend aan het slot van het seizoen te beginnen. Leveran cier Honda bevestigde ook dat er niets mis is met de motor waarmee Verstappen de eerste vrije training reed. Doorslaggevend Dat hij achteruit moet in Rusland noemde hij eerder al 'niet ideaal', maar 'ook niet het einde van de we reld'. Hij weet wat in deze fase van de titelstrijd ook doorslaggevend kan zijn: choose your battles. Bij deze GP zou op voorhand damage control een rol gaan spelen, wist Verstap pen, met de Mercedessen in een do minante favorietenrol en hij drie plaatsen achteruit. Nu hij helemaal achteraan start, verandert daar niet veel aan. Hoog uit dat de regen zijn kansen juist nog wat vergroot. Een soort Russi sche roulette van Red Bull, waarbij timing een grote rol speelt. Een gridstraf doet altijd pijn, maar in FORMULE 1 Rusland minder dan in Brazilië, Amerika of Mexico, zo redeneren ze daar. Bij Mercedes was Valtteri Bottas bij de vorige GP al aan zijn vierde motor toe. Hamilton vertelde in Rusland echter dat het 'nu niet de intentie is' om ook zijn krachtbron snel te wisselen. Mogelijk gokken ze in dat kamp dat de zevenvoudig wereldkampioen het wel uitzingt tot het einde, of verandert de wissel van Verstappen daar nu nog wat aan? Natuurlijk kijken de teams naar elkaar, ook naast het asfalt. Zoals de rest van het veld naar de kempha nen kijkt. Dat intense gevecht tus sen de twee titelkandidaten levert immers ook weer kansen op voor de rest, wat wel bleek in Monza, waar McLaren met een een-tweetje optimaal profiteerde van de clash. McLaren-teambaas Andreas Seidl: ,,Wie van de twee wint, boeit me niet. Maar waar twee honden vech ten..." En zijn coureur Lando Norris: ,,In een gevecht om een positie op het asfalt neem je nu absoluut mee in gedachten dat die twee meer te verliezen hebben dan wij." Of het in Sotsji tot een nieuw ge vecht komt? Dat lijkt voorlopig ver weg. Maar Verstappen zal echt niet zomaar een verlies slikken en ac cepteren dat Hamilton de leiding in het WK weer overneemt. Alles hangt natuurlijk af van de omstan digheden. ,,Misschien brengt die regen wel wat verrassingen'', op perde Verstappen al. ,,Ik ben nog steeds vol vertrouwen." REGEN GP van Rusland zaterdag 25 september 2021 GO Monteurs sleutelen tijdens de vrije training aan de Red Bull van Max Verstappen. foto epa Russische roulette in Sotsji Arjan Schouten Sotsji WK-stand (na 14 van de 22 GP's) Coureurs Constructeurs 1. Verstappen226,5 1. Mercedes 362,5 2. Hamilton 221,5 2. Red Bull 344,5 3. Bottas 141 3. McLaren 215 4. Norris 132 4. Ferrari 201,5 5. Pérez 118 5. Alpine 95 6. Leclerc 104 6. AlphaTauri 84 7. Sainz jr 97,5 7. Aston Martin 59 8. Ricciardo 83 8. Williams 22 9. Gasly 66 9. Alfa Romeo 3 10. Alonso 50 10. Haas SOTSJI Noodweer verwach ten ze vandaag in Sotsji, waar om 14.00 uur (Neder landse tijd) de kwalificatie gepland staat. Gevreesd wordt dat de derde vrije trai ning in het water valt en ook de kwalificatie zou wel eens in het gedrang kunnen komen. Desnoods vindt die morgenochtend plaats. Lukt zelfs dat niet, dan vormt de tweede vrije training de start opstelling. Valtteri Bottas was daarin de snelste, voor Lewis Hamilton. „Voor ons is de kwalificatie niet belangrijk, nu Max van achteren start. Maar vanaf daar is alles nog moge lijk'', zei Red Bull-topman Hel mut Marko. Bochtnr. Sochi Autodrom m DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt Rondes Circuit Afstand 53 5,85 km 309,745 km Winnaar 2020 V. Bottas, Mercedes Snelheid (km/u) Morgen, Ziggo Sport, 14.00 u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 23