23
Het lijkt de moeilijkste uitdaging die Max Verstappen nog rest dit seizoen:
de GP van Rusland. Een typische Mercedes-baan én starten in de achterhoede,
maar dat schrikt de Limburger niet af. ,,Ik ben nog steeds vol vertrouwen."
Kwalificatie in
het gedrang?
De Russische buienradar biedt de
zer dagen hoop voor Max Verstap
pen. Groot is de kans dat het van
daag én morgen kleddernat wordt
in Sotsji. ,,I like it. Slippery when wet",
grinnikte hij al toen hem donder
dag gevraagd werd of hij liever op
een droog of een nat Sochi Auto-
drom rijdt.
Toen wist hij natuurlijk al dat hij,
als gevolg van de crash met Lewis
Hamilton in Monza, drie plaatsen
achteruit zou moeten op de start-
grid. En daarbij bleef het niet, want
tussen beide trainingen door com
municeerde Red Bull Racing giste
ren wat de hele Formule 1-wereld al
zag aankomen: Verstappen pakt in
Rusland zijn vierde motor van het
seizoen, dus start hij helemaal van
achteren. Pure logica, op een circuit
dat hem niet enorm ligt, maar waar
wel genoeg kansen zijn om in te ha
len. Zeker in de regen. ,,We dachten
dat het het beste zou zijn om de
motorstraf hier in Rusland te ne
men'', zei hij gisteren. ,,En bij die
beslissing hebben we ook rekening
gehouden met de weersverwach
ting.''
Zeven keer is er geracet in het
zuiden van Rusland, zeven keer
was de winst voor Mercedes. Ver
stappen speelde er altijd een bijrol.
Vorig jaar haalde hij er pas voor het
eerst in zes deelnames het podium
(tweede). In Rusland wordt het
zaak de schade te beperken. Het
wereldkampioenschap, waarin hij
nog steeds met vijf punten voor
sprong op Lewis Hamilton leidt,
wordt hier niet beslist. Hij kan de
titel hier winnen noch verliezen.
,,We staat nog zo dicht op elkaar,
het is nog zo close. En er zijn nog
veel races."
Zeven nog na dit weekeinde. En
die lijken allemaal eenvoudiger
voor Red Bull Racing. Zeker in Aus
tin, Mexico-Stad en Sao Paulo heeft
Verstappen statistisch de betere pa
pieren. Dus is de badplaats aan de
Russische Rivièra het logische de
cor voor die motorwissel, die niets
meer is dan een strategische zet om
beter bewapend aan het slot van
het seizoen te beginnen. Leveran
cier Honda bevestigde ook dat er
niets mis is met de motor waarmee
Verstappen de eerste vrije training
reed.
Doorslaggevend
Dat hij achteruit moet in Rusland
noemde hij eerder al 'niet ideaal',
maar 'ook niet het einde van de we
reld'. Hij weet wat in deze fase van
de titelstrijd ook doorslaggevend
kan zijn: choose your battles. Bij deze
GP zou op voorhand damage control
een rol gaan spelen, wist Verstap
pen, met de Mercedessen in een do
minante favorietenrol en hij drie
plaatsen achteruit.
Nu hij helemaal achteraan start,
verandert daar niet veel aan. Hoog
uit dat de regen zijn kansen juist
nog wat vergroot. Een soort Russi
sche roulette van Red Bull, waarbij
timing een grote rol speelt. Een
gridstraf doet altijd pijn, maar in
FORMULE 1
Rusland minder dan in Brazilië,
Amerika of Mexico, zo redeneren ze
daar.
Bij Mercedes was Valtteri Bottas
bij de vorige GP al aan zijn vierde
motor toe. Hamilton vertelde in
Rusland echter dat het 'nu niet de
intentie is' om ook zijn krachtbron
snel te wisselen. Mogelijk gokken
ze in dat kamp dat de zevenvoudig
wereldkampioen het wel uitzingt
tot het einde, of verandert de wissel
van Verstappen daar nu nog wat
aan?
Natuurlijk kijken de teams naar
elkaar, ook naast het asfalt. Zoals de
rest van het veld naar de kempha
nen kijkt. Dat intense gevecht tus
sen de twee titelkandidaten levert
immers ook weer kansen op voor
de rest, wat wel bleek in Monza,
waar McLaren met een een-tweetje
optimaal profiteerde van de clash.
McLaren-teambaas Andreas Seidl:
,,Wie van de twee wint, boeit me
niet. Maar waar twee honden vech
ten..." En zijn coureur Lando Norris:
,,In een gevecht om een positie op
het asfalt neem je nu absoluut mee
in gedachten dat die twee meer te
verliezen hebben dan wij."
Of het in Sotsji tot een nieuw ge
vecht komt? Dat lijkt voorlopig ver
weg. Maar Verstappen zal echt niet
zomaar een verlies slikken en ac
cepteren dat Hamilton de leiding in
het WK weer overneemt. Alles
hangt natuurlijk af van de omstan
digheden. ,,Misschien brengt die
regen wel wat verrassingen'', op
perde Verstappen al. ,,Ik ben nog
steeds vol vertrouwen."
REGEN
GP van Rusland
zaterdag 25 september 2021
GO
Monteurs sleutelen tijdens de vrije training aan de Red Bull van Max Verstappen. foto epa
Russische roulette in Sotsji
Arjan Schouten
Sotsji
WK-stand (na 14 van de 22 GP's)
Coureurs
Constructeurs
1. Verstappen226,5 1.
Mercedes 362,5
2. Hamilton
221,5
2.
Red Bull 344,5
3. Bottas
141
3.
McLaren 215
4. Norris
132
4.
Ferrari 201,5
5. Pérez
118
5.
Alpine 95
6. Leclerc
104
6.
AlphaTauri 84
7. Sainz jr
97,5
7.
Aston Martin 59
8. Ricciardo
83
8.
Williams 22
9. Gasly
66
9.
Alfa Romeo 3
10. Alonso
50 10. Haas
SOTSJI Noodweer verwach
ten ze vandaag in Sotsji,
waar om 14.00 uur (Neder
landse tijd) de kwalificatie
gepland staat. Gevreesd
wordt dat de derde vrije trai
ning in het water valt en ook
de kwalificatie zou wel eens
in het gedrang kunnen
komen. Desnoods vindt die
morgenochtend plaats. Lukt
zelfs dat niet, dan vormt de
tweede vrije training de start
opstelling. Valtteri Bottas was
daarin de snelste, voor Lewis
Hamilton. „Voor ons is de
kwalificatie niet belangrijk, nu
Max van achteren start. Maar
vanaf daar is alles nog moge
lijk'', zei Red Bull-topman Hel
mut Marko.
Bochtnr.
Sochi Autodrom
m DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Rondes Circuit Afstand
53 5,85 km 309,745 km
Winnaar 2020
V. Bottas, Mercedes
Snelheid
(km/u)
Morgen, Ziggo
Sport, 14.00 u