Koopkrachtplaatjes maskeren de kloof tussen arm en rijk O Bedrijven zijn genoodzaakt Britten zetten alles op alles om chauffeurstekort op te lossen 14 COLUMN Irene van den Berg Normaal gesproken zou het de week zijn geweest van de koopkrachtplaatjes. Op basis van de Prinsjesdagplannen kun je voor allerlei fictieve huis houdens - bijvoorbeeld tweever dieners met twee jonge kinderen, inkomen tussen 35.000 en 45.000, koophuis, een hond en een Kia Ceed - uitrekenen of zij er ko mend jaar op voor- of achteruit gaan. In Nederland zijn we dol op deze overzichtelijke, maar tege lijkertijd nietszeggende getallen- rijtjes. En dus probeert het kabinet de koopkrachtplaatjes meestal zo op te poetsen, dat zo veel mogelijk imaginaire huishoudens er goed af lijken te komen. Ook dit jaar sloegen onder meer het Centraal Planbureau, het Ni- bud en het ministerie van Sociale Zaken weer aan het rekenen. Dat leverde weinig media-aandacht op, omdat het demissionaire kabi net deze week een 'beleidsarme' begroting presenteerde. Dat houdt in dat ongeveer alles bij hetzelfde blijft. Dat een alleenstaande ouder met één kind en een inkomen van ongeveer 30.000 euro er vol gend jaar 1 euro per maand op vooruitgaat, levert geen splijtende primeur op. De media toonden zich wel te vreden. Dat de koopkracht na twee coronajaren op peil lijkt te blijven, voelde als een meevaller. Maar de koopkrachtplaatjes gaan over fic tieve categorieën. Dus niet over in dividuen zoals Arjen, de museum medewerker die ontslagen dreigt te worden omdat de bezoekers maar niet terugkeren. Of Marianne die als zzp'er in de evenementen branche werkt en al haar klanten is kwijtgeraakt, en Daan, de twin tiger die in Amsterdam studeert en elke maand een bizar hoge huur moet ophoesten. Zij hebben er niets aan dat ze op papier tot een groep behoren waarmee het financieel wel oké gaat. Deze week bleek voor de zoveel ste keer dat we geen aandacht meer moeten besteden aan koop krachtplaatjes. In de plaatjes vind je niets terug over de groeiende kloof tussen arm en rijk. Sterker nog, ze maskeren alleen maar de steeds dieper wordende afgrond. Wanneer de verschillen tussen mensen groot zijn, zeggen gemid deldes niet zo veel. Zoals econo metrist en journalist Sanne Blauw het verwoordde: 'Als Bill Gates een bus in stapt, wordt iedere passa gier gemiddeld miljonair.' Door blind te zijn voor de grote verschillen lopen we het risico ze te versterken. De pandemie is niet de veroorzaker van de grote twee deling tussen de winnaars en de verliezers van het systeem. Het aantal dak- en thuislozen verdub belde tussen 2009 en 2018 al. En in 2018 kampten meer dan 650.000 huishoudens in Nederland met problematische schulden. Het kabinet maakte de kloof echter nog groter door bij de coro namaatregelen nauwelijks reke ning te houden met de financieel zwakkeren in de samenleving. Seizoensarbeiders en schoon- Als de verschillen tussen mensen groot zijn, zeggen gemiddeldes niet veel makers, die vaak niet bij de Belas tingdienst stonden geregistreerd, raakten aan de bedelstaf. De com pensatieregeling voor zzp'ers die veel werk kwijtraakten, was bij zonder schraal. Ook voor arme mensen met een klein sociaal netwerk waren de lockdowns verwoestend. Het zou dan ook misplaatst zijn op basis van een paar koopkracht plaatjes te concluderen dat de Nederlandse burger economisch ongeschonden uit de coronacrisis is gekomen. Laten we daarentegen beter luisteren naar de verhalen van de mensen in de bus. Of nog beter: van degenen die geen bus kaartje kunnen betalen. ING Randstad ASMI Het bedrijfsleven krijgt steeds meer last van de torenhoge elektriciteits- en gasprijzen. Bedrijven gaan minder produceren en de vrees voor faillissementen groeit. LONDEN Het Verenigd Koninkrijk belooft 'alles te doen wat nodig is' om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het land aan te pakken. Daar voor zal de Britse regering onder andere de capaciteit van de rijexa mens voor vrachtwagenchauffeurs verdubbelen. Het tekort aan chauffeurs dwong onder andere olieconcern BP een aantal tankstations te sluiten. Esso van ExxonMobil zei ook dat een aantal van zijn tweehonderd Tesco Alliance-verkooppunten was ge troffen. Ook de bevoorrading van supermarkten wordt door het te kort aan chauffeurs bemoeilijkt. De minister van Transport Grant Shapps zei tegen Sky News hemel en aarde te bewegen om ervoor te zorgen dat de tekorten bij de vrachtwagenchauffeurs worden opgelost. Hij gaat ervan uit dat overheidsmaatregelen de crisis snel kunnen oplossen. De transportsector zegt onge veer 90.000 extra chauffeurs nodig te hebben. Door de brexit zijn zo'n 25.000 chauffeurs naar Europa teruggekeerd. De coronacrisis zorgde er daarnaast voor dat het proces om nieuwe werknemers binnen te laten in het Verenigd Koninkrijk tot stilstand kwam. De stroommarkt is terechtgeko men in een perfect storm. Nu de eco nomie zich in rap tempo herstelt neemt de vraag naar elektriciteit toe, maar juist nu zitten knelpun ten bij de productie. Ten eerste waait het de afgelopen tijd minder hard dan normaal, waardoor er minder windstroom beschikbaar is. Dus zetten producenten de gas- centrales aan voor extra stroom- productie, maar door de hoge gas prijzen is dat duur. De laatste optie is dan de kolencentrales aanzetten. ,,Kolen zijn goedkoper dan gas'', zegt Hans Grünfeld, directeur van VEMW, de club van industriële grootverbruikers van energie. Maar kolencentrales stoten meer CO2 uit dan gascentrales en daar moet voor betaald worden. ,,De prijs Aluminiumsmelter Aldel trok als een van de eerste bedrijven aan de bel. Vorige week waar schuwde Aldel al voor een moge lijke sluiting van de fabriek als de stroomprijs zo hoog blijft. Alleen aan stroom is Aldel al 2500 euro per ton aluminium kwijt. De verkoopprijs voor een ton alumi nium is 2400 euro. Samen met andere grootver bruikers van elektriciteit, zoals zinkproducent Nyrstar uit Bu- del, stuurde het bedrijf een brandbrief naar het kabinet. Als de stroomprijs hoog blijft, is steun nodig om te overleven, waarschuwen de bedrijven. ZATERDAG 25 SEPTEMBER 2021 PC Y @IvandenBerg Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O De luchtvaart maatschappij gaat meer vluchten op de VS uitvoeren. De bank profi teert van de stijgende rente. Het aandeel van het uitzend bureau noteert ex-dividend. Techaandelen hebben last van de stijgende rente. o Pijn door Peet Vogels Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14