8 dagen vlieg-busreis Andalusië - Costa del Sol
bolderman.nl
11
VOORBESCHOUWING
MORGEN VERKIEZINGEN, DAARNA MOEIZAME COALITIEBESPREKINGEN VERWACHT
Duitsland gaat morgen
naar de stembus. Wie er
gaat winnen is nog
volslagen onduidelijk.
Wel zeker: de opvolger
van Angela Merkel
wacht een zware taak.
De Duitsers zagen het al
lemaal voorbijkomen de
laatste weken en maan
den. Saaie debatten,
struikelende lijsttrek
kers, wisselende opiniepeilingen, ge
speculeer over mogelijke coalities,
gereken met procenten en natuurlijk
de hardnekkig terugkerende 'Kanz-
lerfrage': wie o wie wordt de opvolger
van Angela Merkel?
Nu ligt het op het bordje van de
Duitse kiezer. Ga ik linksaf met Olaf
Scholz, de leider van de sociaal
democratische SPD? Of vind ik het
wel goed zo en blijf ik bij de CDU van
Armin Laschet? Of ga ik voor het kli
maat en geef ik Annalena Baerbock
van de Groenen ruim baan? Of toch
misschien een steuntje in de rug voor
de liberale FDP? En als ik het allemaal
niks vind, kan ik nog altijd op de
rechtspopulisten van Alternative für
Deutschland stemmen. Die kan dan
fijn vanuit de oppositie tegen de
'oude politiek' aan blijven schoppen.
Er is helemaal niemand die geld
wil zetten op welke uitslag dan ook;
zo spannend is het volgens de opinie
peilers. De SPD is na drie opeenvol
gen- de nederlagen de favoriet en zou
kunnen rekenen op een kwart van de
stemmen. De CDU, de partij van de
vertrekkende Angela Merkel, zou aan
de vooravond staan van haar slecht
ste resultaat ooit. Samen met zuster
partij CSU zou ze uitkomen op 23
procent, een uitslag die de christen-
Fr
Demokraten
SM WIE ES 1ST,
DARF ES
m NICHT
M BLEIBEN.
democraten met angst en beven tege-
moetzien. En dan de Groenen, die
lang op 20 procent stonden en zich al
verheugden op een historische winst:
na gestuntel van de partijleider (een
wat vage plagiaatkwestie) zijn ze te
ruggezakt naar 16 procent. Dat is nog
altijd heel behoorlijk na de 9 procent
van de vorige verkiezingen, maar het
ruikt vooral naar een gemiste kans.
De belangrijkste kanttekening hier
bij is overigens dat de opiniepeilers er
in het verleden nogal eens flink naast
zaten.
Stoplicht of Jamaica?
De meeste aandacht gaat uit naar de
vraag wie de volgende bondskanse
lier wordt. Voor het eerst in de ge
schiedenis stelt deze zich niet her
kiesbaar. De leider van de grootste
partij, waarschijnlijk dus Olaf Scholz
of Armin Laschet, mag na de verkie
zingen beginnen met het smeden
van een coalitie. Dat kan maanden
gaan duren, want zo veel mogelijkhe
den zijn er niet: alle gelegenheid om
eisen te stellen, dus.
Het wordt hoogstwaarschijnlijk
een regering met drie partijen, omdat
geen enkele combinatie van twee
partijen goed is voor een meerder
heid. Wint Scholz, dan vraagt hij in
elk geval de liberale FDP en de Groe
nen erbij in de zogenaamde Stop
licht-coalitie (rood-geel-groen). Een
verliezende CDU gaat nooit de twee
de viool spelen in een kabinet met de
SPD, zo is de verwachting, en kiest in
dat geval voor de oppositie. Winnen
de christendemocraten onverhoopt
tóch, dan zal beoogd kanselier La
schet de Jamaica-coalitie gaan leiden,
met het zwart-groen-geel van CDU,
Groenen en FDP.
Wie er ook aan de macht komt, het
gaat geen gezellig ritje worden. Want
hoewel Angela Merkel nog steeds ra
zend populair is (,,Ze lijkt de konin
gin wel'', verzuchtte een criticus),
C Wie er ook
aan de macht
komt, het gaat
geen gezellig
ritje worden
zijn er weinig mensen die het erg
vinden dat ze stopt. De kritiek luidt
steevast dat ze een land achterlaat dat
niet 'Zukunftsfahig' is: niet klaar voor
de toekomst. Er is alleen gereageerd
op actuele problemen (de kredietcri
sis, vluchtelingen, overstromingen),
maar het heeft ontbroken aan een
duidelijke visie over hoe het verder
moet met Duitsland.
Zo is het klimaatbeleid, ook vol
gens Merkel zelf, niet uit de verf ge
komen. Dankzij bureaucratie en
starre regelgeving ligt er een enorm
pakket aan publieke investeringen
stof te verzamelen. Het geld is er wel,
maar er zijn nog steeds geen nieuwe
wegen en bruggen, en het elektrici
teitsnet is hopeloos verouderd. De
machtige en bijna allesbepalende au
to-industrie staat voor een kritieke
koerswending van benzine en diesel
naar elektrisch, maar hoe, en wan
neer, en wie betaalt dat?
Een probleem dat er nu nog niet in
volle hevigheid is, maar wel heel snel
aankomt, is de vergrijzing. Die speelt
in heel Duitsland, maar het sterkst in
de oostelijke deelstaten (die hebben
alle vijf nu al een oudere bevolking
dan de elf westelijke). Moet de pensi
oenleeftijd omhoog? De uitkering
omlaag? De premie omhoog? En wie
gaat dat betalen? Moeten er meer mi
granten worden binnengehaald om
te werken? Het is allemaal koren op
de molen van de rechtspopulisten,
die nu alleen in het oosten van het
land een macht van betekenis zijn.
Europa
En voor Duitsland blijkbaar niet zo
belangrijk - want afwezig in de de
batten - is zijn rol in Europa en de
wereld. Kan en wil iemand de rol van
Merkel overnemen? Zij drukte jaren
lang haar stempel op de Europese
Unie en durfde de Russische presi
dent Vladimir Poetin aan te pakken.
Kan Scholz dat ook? Of Laschet?
Wordt Europa nu sterker of zwakker?
En wie gaat daarvan profiteren? Het
is allemaal nog erg onduidelijk.
Vertrek vanaf Amsterdam of Eindhoven
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Inbegrepen
GO ZATERDAG 25 SEPTEMBER 2021
Geen Duitser die zijn geld
op de uitslag durft te zetten
Mark van Assen
Berlijn
De belangrijkste
lijsttrekkers, met de
klok mee: Armin
Laschet (CDU),
Olaf Scholz (SPD),
Annalena Baerbock
(Groenen) en
Christian Lindner
(FDP). FOTO REUTERS
voor slechts
Drukfouten en/of prijswijzigingen voorbehouden.
v Vlucht Amsterdam-Malaga v.v. met Transavia
10 kg handbagage
v Luchthavenbelastingen
Brandstof- en veiligheidstoeslagen
v 7 overnachtingen in het
4* Hotel Las Palmeras in Fuengirola
v 7x ontbijtbuffet
v 7x dinerbuffet
Water en wijn bij het diner
v Wifi in het hotel
Vertrekdata: 11,18, 25 jan
1, 8,15, 22 feb 1, 8,15 mrt.
Brochure en (0318) 58 09 58
^jjVR boekingen: www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds, reserveringskosten SCR-bijdrage.