Niemand die zo enthousiast over gedichten schrijft als LIDEWIJDE PARIS (59). Ze neemt de lezer aan de hand en danst met je door de wereld van poëzie: 'Tijdens de maaltijd een gedicht voorlezen, ik raad het iedereen aan.' e e Een lijvig boek is het geworden en het had nog veel dikker kunnen zijn, als het aan Lidewijde Paris had gelegen. 'Er zijn zóveel anekdotes gesneuveld.' Want Paris schrijft zoals ze vertelt: aanstekelijk, enthousiasmerend en van de hak op de tak, of beter gezegd, steeds weer nieuwe verbanden vindend. En dat is precies wat Een gedicht is ook maar een ding zo'n mooi beleefooek maakt. Ze neemt de lezer aan de hand en meanderend stap je samen rond door de wereld van de poëzie. Je hoeft niet alles mooi te vinden of te snappen. Paris groeide op in een huis met poëzie. Haar ouders lazen veel, haar vader leerde gedichten uit het hoofd en beiden hielden schriften bij met gedichten die ze mooi, interessant of ontroerend vonden. 'Maar hoe ik een gehaktbal gaar moest krijgen, leerde ik niet,' zegt Paris. Was je van een plan zo'n dik boek te schrijven? 'Het is doorwrochter geworden en veelzijdiger dan ik van plan was. In Nederland is zoveel toegankelijk via de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letterkunde. Typ maar eens iets in op dbnl.org. Wat een goudmijn. Ik wil de herkomst van gedichten laten zien en hoe ze de tijd hebben doorstaan. En hoe hard er vaak aan gedichten is gewerkt, en in welke traditie ze staan. Neem het lied Dat ik je mis van Maaike Ouboter, dat past precies in de traditie van Zie je ik hou van je van Herman Gorter. De meeste mensen denken niet aan zo'n vergelijking. Maar ook moderne gedichten luisteren vaak naar een stramien, een methodiek, een geschiedenis.' Het is ook een persoonlijke selectie geworden. 'In het boek staan een hele hoop gedichten die niet in de canon staan. Het lijkt een willekeurige selectie, maar het is allemaal poëzie die ik gekozen heb omdat de gedichten passen bij het verhaal dat ik wil vertellen. En soms is het persoonlijk. Toen ik net bezig was, overleed mijn moeder; ze liet een huis na dat zich 56 jaar had gevuld. Ze schreef veel brieven, 46 bananendozen vol mappen en ordners werkte ik door. En elke keer stuitte ik op een Engels gedicht dat mijn moeder naar iemand opstuurde. When I am dead, my dearest van Christina Rossetti. Op seniorennet vond ik toevallig een oproep van een oudere heer op zoek naar een Zuid-Afrikaans lied dat hij vroeger zong en op een begrafenis wilde laten horen. Het bleek de Zuid-Afrikaanse vertaling van When I am dead. Zo kom ik elke keer dieper in een gedicht.' 'Zie poëzie niet als het dure servies Een gedicht is dat je alleen op zon- en feestdagen ook maar een uit de kast haalt, maar gebruik het ding verschijnt elke dag om gezellig van te eten en 28 september van te genieten,' raad je aan. bij Meulenhoff 'Mijn eerste boek, Hoe lees ik?, schreef 20. ik voor mensen zoals ik die kende van 'Ik kende vele gedichten, maar kon geen gehaktbal braden' x O co O O co LU O Z _l LU h- CEDICIIT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 116