maar soms ook stevig opgeschreven. Ze was geen doetje.' ALS ZE IETS DEED, gebeurde dat met volledige inzet. Zo maakte ze tussen alle bedrijven door poppen. 'Ze werd indertijd tot de twaalf beste poppen- makers van Europa gerekend,' zegt Berend Boudewijn. 'Ze wilde iets aan zichzelf bewijzen, denk ik. Ze had zoveel talenten. Neem onze tuin in Maarssen. Maniakaal is niet het goede woord, maar ook die deed ze op een hoog niveau. Hobby's pakte ze aan als werk.' Het vertalen van musicals, waar Martine zich de laatste jaren steeds meer op was gaan toeleggen, kon je geen hobby noemen: Aida, The Lion King, Tarzan, Billy Elliot, Joseph en tien andere titels voorzag ze van Nederlandse teksten. Ook was ze veertig commercials lang het gezicht van HAK, als 'keurige, ondeugende dame' in de woorden van reclamegrootheid Bart Kuiper. 'Als ze het over perziken van HAK had en zei: 'Als ik zo'n huidje had ging ik ook achter het raam zitten,' vond iedereen dat leuk.' Ook schreef ze columns, onder meer voor het vijftigplussersblad Zin. Ex-hoofdredacteur Nathan Vos was in 2012 net aangesteld en wilde graag kennismaken. 'Moet dat echt?' luidde de reactie. 'Eén keer heb ik gewaagd een aanmerking te maken op haar column. Per mail zegde ze boos de samenwerking op, want ze was daar niet van gediend. Ik schrok en wilde de relatie repareren, maar toen ik een week later zag dat ze Heel Holland Bakt ging presenteren, liet ik het gaan.' Van haar geschreven teksten moest je aft lijven, daar was goed over nagedacht, maar de eerste drie seizoenen van Heel Holland Bakt presenteerde ze ogen schijnlijk uit de losse pols. 'Maar ze deed het allemaal heel geconcentreerd,' zegt Berend Boudewijn. MEZZA 31 Van boven naar beneden: in de tuin in Maarssen, als chansonnière in de jaren 60, in de HAK-reclame, in Heel Holland Bakt en op de trouwdag met Berend Boudewijn in 1992.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 111