maar soms ook stevig opgeschreven. Ze
was geen doetje.'
ALS ZE IETS DEED, gebeurde dat met
volledige inzet. Zo maakte ze tussen
alle bedrijven door poppen. 'Ze werd
indertijd tot de twaalf beste poppen-
makers van Europa gerekend,' zegt
Berend Boudewijn. 'Ze wilde iets aan
zichzelf bewijzen, denk ik. Ze had
zoveel talenten. Neem onze tuin in
Maarssen. Maniakaal is niet het goede
woord, maar ook die deed ze op een
hoog niveau. Hobby's pakte ze aan als
werk.'
Het vertalen van musicals, waar Martine
zich de laatste jaren steeds meer op
was gaan toeleggen, kon je geen hobby
noemen: Aida, The Lion King, Tarzan,
Billy Elliot, Joseph en tien andere titels
voorzag ze van Nederlandse teksten.
Ook was ze veertig commercials lang
het gezicht van HAK, als 'keurige,
ondeugende dame' in de woorden van
reclamegrootheid Bart Kuiper. 'Als ze
het over perziken van HAK had en zei:
'Als ik zo'n huidje had ging ik ook achter
het raam zitten,' vond iedereen dat leuk.'
Ook schreef ze columns, onder meer
voor het vijftigplussersblad Zin.
Ex-hoofdredacteur Nathan Vos was
in 2012 net aangesteld en wilde graag
kennismaken. 'Moet dat echt?' luidde
de reactie. 'Eén keer heb ik gewaagd een
aanmerking te maken op haar column.
Per mail zegde ze boos de samenwerking
op, want ze was daar niet van gediend.
Ik schrok en wilde de relatie repareren,
maar toen ik een week later zag dat ze
Heel Holland Bakt ging presenteren, liet
ik het gaan.'
Van haar geschreven teksten moest je
aft lijven, daar was goed over nagedacht,
maar de eerste drie seizoenen van Heel
Holland Bakt presenteerde ze ogen
schijnlijk uit de losse pols. 'Maar ze
deed het allemaal heel geconcentreerd,'
zegt Berend Boudewijn.
MEZZA 31
Van boven naar beneden: in de tuin in
Maarssen, als chansonnière in de jaren
60, in de HAK-reclame, in Heel Holland
Bakt en op de trouwdag met Berend
Boudewijn in 1992.