Martine over de
perziken van
HAK: 'Als ik zo'n
huidje had, ging
ik ook achter het
raam zitten'
m
Clf
1 Si
lUlTli
VJL^1
Martine later terug in een interview in Marie
Claire. 'Ik zat in een trein, keek naar buiten en
zag hoe het landschap aan mij voorbijgleed.
Uitstappen om eerst na te gaan of die trein wel
mijn richting uitging, kwam niet bij me op.'
Het ging zeker hard. In zijn hoedanigheid
van ploegleider nam Duys haar mee naar het
Songfestival van Knokke. Martine was amper
21 toen ze - naast Sonja Barend, Kees Brusse
en Albert Mol - toetrad tot het panel van Wie
van de Drie: een populair tv-programma, waar
ze vanaf 1971 elf jaar van de partij was.
In die beginjaren kabbelde haar carrière een
beetje voort langs voorspelbare lijnen van
geleidelijkheid, totdat ze in 1974 een hoofdrol
speelde in Help, de dokter verzuipt! Volgens
critici geen artistieke hoogvlieger, wel een
kaskraker en Martines doorbraak als actrice.
Het daaropvolgende jaar won ze een Televi-
zierring voor de tv-show Martine, tevens de
opmars van allerlei typetjes, zoals roddel
journaliste Agnes de Boer. Ook scoorde ze
een carnavalshit met Het Limburgs Klaaglied,
om haar komische talenten nog maar eens te
onderstrepen. Dankzij al die afzonderlijke
activiteiten groeide Martine Bijl uit tot een
publiekslieveling.
Toch zou het nog tot 1984 duren voor ze de
eerste van in totaal vier theatershows op de
planken durfde te zetten. Lang overheerste de
angst dat wat ze bracht misschien niet goed
genoeg was. Martine was nog steeds de 'kleine
meid' en dan viel zo'n overstap naar het
theater op. 'Bij mij rekent nooit iemand
ergens op,' zei ze.
'Ze heeft vier theatershows gedaan, die ze al
met al acht jaar heeft gespeeld,' zegt Berend
Boudewijn. 'Iedereen verwachtte een vijfde.
Maar zij dacht, na alle prijzen en volle zalen:
dit kan ik nu wel achter me laten. De horde
was genomen, door naar de vol
gende. Ze heeft altijd alles met
grote discipline gedaan, maar het
is ook knap dat je ergens een punt
achter zet.' Martine zette in 1990
ook een punt achter de relatie
met Henk van der Molen, terwijl
Berend Boudewijn voor haar bij
Hedy d'Ancona was weggegaan.
aan iets geheel nieuws: de comedy
serie Het Zonnetje in Huis, over
een knorrige weduwnaar die
onverwacht intrekt bij zijn zoon en
schoondochter. Voor de andere
hoofdrollen tekenden Johnny
Kraaijkamp senior én junior. In
tien jaar tijd namen ze negen
seizoenen op. 'Er zijn niet genoeg
veertjes om in haar bips te steken,'
zegt Kraaijkamp over de tijd dat
hij Martines echtgenoot speelde.
'Mijn vader en Martine woonden
toen allebei in Breukelen, en ik op
Loosdrecht. We werden vanaf dag
één met de auto opgehaald. Geluk
kig bestond er nog geen reality-
tv, want dat had zeker een leuk
programma opgeleverd.'
Kraaijkamp herinnert zich Martines
onzekerheid, het opkijken tegen
grote actrices. 'Ik ben geen actrice,
zei ze vaak. Waarop ik zei: wat denk
je dat je hier staat te doen?'
Uit de dagboeken die ze indertijd
bijhield komt een onverwacht
venijnige kant van haar aan het
licht. Regisseur Frans Boelen was
volgens Martine totaal ongeschikt
voor de klus en Kraaijkamp senior
bleek tegen het eind steeds onheb-
belijker te worden. 'Ze schreef dat,
's avonds, heet van de naald, in
eerste instantie natuurlijk alleen
voor zichzelf,' zegt Berend Boude-
wijn. 'Het leuke is dat ze het bij
Kraaijkamp senior zo vol bewon
dering heeft over dat 'grote talent'
en dat hij daar zo grootmoedig van
uitdeelt aan medespelers, maar
ook dat-ie aan het eind van z'n
carrière toch wel een lastpost werd.
Martine heeft dat heel liefdevol
;V\'.
IN 1993 WAAGDE ZE ZICH WEER
30