Martine over de perziken van HAK: 'Als ik zo'n huidje had, ging ik ook achter het raam zitten' m Clf 1 Si lUlTli VJL^1 Martine later terug in een interview in Marie Claire. 'Ik zat in een trein, keek naar buiten en zag hoe het landschap aan mij voorbijgleed. Uitstappen om eerst na te gaan of die trein wel mijn richting uitging, kwam niet bij me op.' Het ging zeker hard. In zijn hoedanigheid van ploegleider nam Duys haar mee naar het Songfestival van Knokke. Martine was amper 21 toen ze - naast Sonja Barend, Kees Brusse en Albert Mol - toetrad tot het panel van Wie van de Drie: een populair tv-programma, waar ze vanaf 1971 elf jaar van de partij was. In die beginjaren kabbelde haar carrière een beetje voort langs voorspelbare lijnen van geleidelijkheid, totdat ze in 1974 een hoofdrol speelde in Help, de dokter verzuipt! Volgens critici geen artistieke hoogvlieger, wel een kaskraker en Martines doorbraak als actrice. Het daaropvolgende jaar won ze een Televi- zierring voor de tv-show Martine, tevens de opmars van allerlei typetjes, zoals roddel journaliste Agnes de Boer. Ook scoorde ze een carnavalshit met Het Limburgs Klaaglied, om haar komische talenten nog maar eens te onderstrepen. Dankzij al die afzonderlijke activiteiten groeide Martine Bijl uit tot een publiekslieveling. Toch zou het nog tot 1984 duren voor ze de eerste van in totaal vier theatershows op de planken durfde te zetten. Lang overheerste de angst dat wat ze bracht misschien niet goed genoeg was. Martine was nog steeds de 'kleine meid' en dan viel zo'n overstap naar het theater op. 'Bij mij rekent nooit iemand ergens op,' zei ze. 'Ze heeft vier theatershows gedaan, die ze al met al acht jaar heeft gespeeld,' zegt Berend Boudewijn. 'Iedereen verwachtte een vijfde. Maar zij dacht, na alle prijzen en volle zalen: dit kan ik nu wel achter me laten. De horde was genomen, door naar de vol gende. Ze heeft altijd alles met grote discipline gedaan, maar het is ook knap dat je ergens een punt achter zet.' Martine zette in 1990 ook een punt achter de relatie met Henk van der Molen, terwijl Berend Boudewijn voor haar bij Hedy d'Ancona was weggegaan. aan iets geheel nieuws: de comedy serie Het Zonnetje in Huis, over een knorrige weduwnaar die onverwacht intrekt bij zijn zoon en schoondochter. Voor de andere hoofdrollen tekenden Johnny Kraaijkamp senior én junior. In tien jaar tijd namen ze negen seizoenen op. 'Er zijn niet genoeg veertjes om in haar bips te steken,' zegt Kraaijkamp over de tijd dat hij Martines echtgenoot speelde. 'Mijn vader en Martine woonden toen allebei in Breukelen, en ik op Loosdrecht. We werden vanaf dag één met de auto opgehaald. Geluk kig bestond er nog geen reality- tv, want dat had zeker een leuk programma opgeleverd.' Kraaijkamp herinnert zich Martines onzekerheid, het opkijken tegen grote actrices. 'Ik ben geen actrice, zei ze vaak. Waarop ik zei: wat denk je dat je hier staat te doen?' Uit de dagboeken die ze indertijd bijhield komt een onverwacht venijnige kant van haar aan het licht. Regisseur Frans Boelen was volgens Martine totaal ongeschikt voor de klus en Kraaijkamp senior bleek tegen het eind steeds onheb- belijker te worden. 'Ze schreef dat, 's avonds, heet van de naald, in eerste instantie natuurlijk alleen voor zichzelf,' zegt Berend Boude- wijn. 'Het leuke is dat ze het bij Kraaijkamp senior zo vol bewon dering heeft over dat 'grote talent' en dat hij daar zo grootmoedig van uitdeelt aan medespelers, maar ook dat-ie aan het eind van z'n carrière toch wel een lastpost werd. Martine heeft dat heel liefdevol ;V\'. IN 1993 WAAGDE ZE ZICH WEER 30

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 110