Berend Boudewijn (85) maakte een bloemlezing van het nagelaten werk van echtgenote Martine Bijl. 'In zekere zin hoorde ik haar stem. Soms was dat lastig, ik sloeg weleens een dagje over.' 'HET WAS HEEL PLEZIERIG met Martine bezig te zijn,' zegt Berend Boudewijn over het samenstellen van Van dit en dat en van alles wat. 'In zekere zin was ze er ook bij aanwezig en hoorde ik haar stem. Soms was dat lastig, ik sloeg weleens een dagje over.' Bijna dertig jaar waren ze samen. Met het boek wil hij iedereen inpeperen wat een goede schrijfster zijn vrouw was. Alsof we dat na de bundel Rinkelde- kink, over de hersenbloeding die haar in september 2015 trof, niet al wisten. Martine Bijl won er twee jaar geleden postuum de NS Publieksprijs mee. 'Het is echt heel spijtig,' verzucht de theater- en tv-regisseur die ooit de populaire Berend Boudewijn Kwis presenteerde. 'Ze was net bezig zich op schrij ven te concentreren. Ze was heimelijk al begonnen met een derde boek, geïnspireerd op haar jeugd. Daarvan zit ook een fragment in dit boek, dat uit allemaal verschillende dingen bestaat: e-mails aan haar broer, dagboeken, stukjes uit haar programma's. Met elkaar is het een portret geworden van een heel bijzonder iemand.' Piepjong was Martine, 17 om precies te zijn, toen ze debuteerde als chansonnière. Opmerkelijk voor een gymnasiaste uit Amsterdam-West, want halverwege de sixties transformeerde onze hoofdstad in een 'magies sentrum' en was die dekselse beatmuziek bezig aan een flinke opmars. Martine Bijl werd in 1965 ontdekt door Ben Levi, een textielhandelaar die op zaterdagavond een radio programma met Franse chansons presenteerde. Iemand had de blonde huisartsdochter tijdens een schoolfeest iets van Anne Sylvestre horen zingen en hem getipt. Levi bracht Martine op zijn beurt in contact met Evan Durlacher, eigenaar van het muzieklabel Durlaphone, die prompt de ep Chansons met haar maakte. Ze was te zien in tv-programma's en trad, hevig geplaagd door plankenkoorts, op in heel Nederland. Niet veel later verscheen Willem Duys ten tonele. Naast zijn veelbekeken tv-show Voor de vuist weg en het radioprogramma Muziek- mozaïek op de zondagochtend was hij actief als platenbaas. Onder zijn leiding werd Martine Bijl Zingt uitgebracht: een lp met liedjes als De Make laar van Schagen en Bloemendaalse Bos. Enkele van die nummers kwamen uit de koker van gitarist/ componist Henk van der Molen, binnengehaald door Duys en vanaf dat moment haar vaste begelei der. Vrij snel daarna verliet Van der Molen zijn vrouw omdat hij en de 28 jaar jongere Martine een relatie hadden gekregen. In plaats van in de disco rond te hangen met leeftijdgenoten, bracht zij die vormende jaren door tussen ervaren manvolk uit de muziek- branche, druk doende haar als zangeres op de kaart te zetten. Wellicht school er een oude ziel in haar, maar misschien was het ook een manier om te ontsnappen aan een knellende gezinssituatie. 'Het huwelijk van haar ouders was tamelijk kil,' zegt Berend Boudewijn. Vaststaat dat Martine veel moeite had met haar overheersende vader, zeker toen hij tijdelijk zijn heil zocht bij een andere vrouw. grootheid als Willem Duys achter me staan,' blikte e MEZZA29 'Maniakaal is niet het goede woord' o 3 O 'OP EEN GEGEVEN MOMENT had ik dus een I O 3 X _l 3 CL co I co LU I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 109