I gewoon tweede, maar vice-weltmeister' eigenlijk niet zo over na had gedacht.' Margriet Brandsma herkent dit. 'Ze gaan echt op zekerheid. Daarin merk je dat wij een handelsland zijn en zij een industrieland. Dat zie je ook in de vergadercultuur: wij zijn gewend te polderen. En als er wrijving is, reageren wij snel met een grap om de lucht te klaren. In Duitsland is dat ondenkbaar. Grappen maken doe je maar in je eigen tijd.' Broekhuizen: 'Mijn collega komt soms terug van zo'n vergadering: nou, dit was me er weer eentje hoor. Soms is het ongemakkelijk, zo niet-pleasend zijn ze dan. Wij maken graag een gebbetje, zijn soms bijna Amerikaans zoals we om alles lachen. Ik vind de Duitsers dan wat echter. Dat kan weleens heftig over komen, maar het gaat gewoon meer over de inhoud.' Niet alleen in het zakelijke leven, ook buiten kantooruren houden Duitsers niet erg van gebbetjes en spontane uitspattingen, zegt Madeleen Kooi-Driessen. Vanaf eind 1999 tot en met 2015 was zij Frau Antje, hét gezicht voor de Nederlandse zuivelindustrie in Duitsland. In de praktijk betekende het dat Kooi-Driessen in Nederlandse klederdracht op grote evenementen naast Duitse bobo's poseerde en zelfs de voorpagina van grote Duitse kranten sierde. Een terugkerend evenement waarvoor ze altijd kwam opdraven was de Grüne Woche: een internationale landbouw- beurs waar honderdduizenden mensen op aftomen. 'Daar mocht ik eens een belangrijke avond presenteren,' vertelt Kooi-Driessen. 'Alle Europese landbouwministers zaten in de zaal, Frans Bauer trad op, het was echt een enorm event. Ik praatte de sprekers aan elkaar, volgens script. Maar omdat het wat saai werd, maakte ik soms een grapje of gaf er net mijn eigen draai aan, niets bijzonders. Totdat ik in mijn oortje werd toegesnauwd: 'FRAU ANTJE MUSS SICH AN DAS PROTOKOL HALTEN!' Blijkbaar zat de regisseur helemaal met samengeknepen billen toe te kijken. Het zat 'm waarschijnlijk niet eens in wat ik zei, maar dat ik dingen deed die niet waren afgesproken.' Het is slechts één van de vele typische anekdotes die Kooi-Driessen kan oplepelen over de oosterburen. Maar wat steeds terugkomt: hoe lief en warm het welkom altijd was, hoe alle lagen van de samen leving een band voelden met Frau Antje, hoe hoffelijk ze werd benaderd. 'Frau Antje is daar sinds 1961 een beroemd reclame symbool, iedereen in Duitsland is met haar opgegroeid. Zelfs als ik als verrassing naar een supermarkt kwam, wat uiteraard voor Duitse begrippen heel wild en gewaagd was, waren ze nog blij me te zien.' Ze is niet de enige die zich op handen gedragen voelde; ook zanger Hein Simons, beter bekend als Heintje, een van de eerste kindsterren van de jaren 60, kan hierover meepraten. Nog steeds is hij mateloos populair in Duitsland. 'Als je het daar eenmaal hebt gemaakt, dan blijven ze je trouw. Ik heb daar drie generaties aan fans. De moeder kent me als kind, de dochters en kleinkinderen nemen dat dan weer over.' MEZZA 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 103