©NDERNEMER Innoveren op de camping 'Een nieuw pand en een distilleerderij' Denk groot. Groei door. Maak meer impact deondernemer.nl Grootste crowdfunding ooit in Nederland Roel Buckens van Brouwerij Frontaal denkt graag groot. Na drie eerdere succesvolle campagnes via crowdfunding vindt hij het nu tijd voor het grote werk: niet minder dan 5 miljoen euro is het streefbedrag van wat de grootste crowdfunding ooit moet worden. Hoewel de meeste grote brouwerijen het in corona- tijd bepaald niet makkelijk hebben gehad, is Brouwerij Frontaal, die sinds 2015 bestaat, alleen maar doorgegroeid. De verklaring is volgens Buckens de trouwe community die de afgelopen jaren is opgebouwd uit de eerdere crowdfundingscampagnes. ,,We hebben hieruit zo'n duizend mensen aan ons weten te binden die gecharmeerd zijn van ons merk. Een flink deel hiervan is lid geworden van onze Beerclub en neemt elke maand een pakket met steeds nieuwe bieren af van ons. Onze webshop loopt sinds corona als een tierelier." Grootste aantal soorten bier Die telkens wisselende variëteit aan bieren is misschien ook wel het 'geheim van Frontaal'. Buckens bedenkt, samen met zijn team, voortdurend nieuwe recepturen en zorgt dat er maandelijks zeven nieuwe soorten bier uit de ketels komen. Naar eigen zeggen is Frontaal hiermee in Nederland de brouwerij met het grootste aantal soorten bier. Met de 5 miljoen euro die Buckens wil ophalen, wil hij om te beginnen een nieuw te bouwen pand gaan betrekken van niet minder dan 7500 vierkante meter. Het pand waar Frontaal nu in zit, is 1500 vierkante meter. Een vervijfvoudiging dus. ,,De ruimte die we nu hebben is echt veel te klein. We kunnen onze productie niet verder opvoeren en ons magazijn groeit volledig uit zijn jasje." Samen met de besten Maar de plannen houden niet op bij het uitbreiden van de bierbrouwerij zelf. ,,We willen daarnaast een distilleerderij beginnen", verklaart Buckens de ruimte die hij nodig gaat hebben. Onder het motto 'ik heb het nog nooit gedaan, dus...' gaat de nog geen dertigjarige onderne mende Bredanaar het gewoon doen. ,,In wezen komen hierbij dezelfde processen kijken als bij bier brouwen. De komende tijd ga ik me verdiepen in het distilleren en laat me daarbij graag adviseren door de beste distilleerders van Nederland. Ik hoop veel van hen te leren." Die vijf miljoen, die komen er wel Toen Buckens in mei dit jaar de crowd- fundingscampagne bekend maakte, heeft hij meteen de mogelijkheid gegeven aan mensen om zich alvast te registreren. Dat heeft tot nu toe het onwaarschijnlijke aantal van zo'n drieduizend inschrijvingen opgeleverd, samen goed voor 4,6 miljoen euro. Dat streefbedrag komt er dus wel. ,,Wie weet starten we volgend jaar een zelfde soort campagne", steekt Buckens zijn ambities niet onder stoelen of banken. ,Wie weet starten we volgend jaar een zelfde soort campagne", steekt Buckens zijn ambities niet onder stoe len of banken. ©ndernemer nlgroeit De vrijetijdseconomie heeft harde klappen gekregen door corona, maar vakantieparken lijken goed door de crisis te komen. Ketensamenwerking blijkt essentieel om in te spelen op veranderende voorkeuren van gasten in de recreatiesector. Veel Nederlanders kozen voor zekerheid binnen de onzekerheid van de coronacrisis en gingen dit jaar in eigen land op vakantie. Daar hebben campings en met name vakantieparken de vruchten van geplukt. Verder herstel wordt snel verwacht, aangezien de sector voornamelijk buitenlandse toeris ten uit de buurlanden Duitsland en België aantrekt. De groeiende focus op vakantieparken en campings heeft het toch al veran derende aanbod versneld doen vernieuwen, waarbij luxe en comfort steeds meer centraal komen te staan. Sterke Schakels Het aanbod in de recreatiesector is door slimme ketensamenwerking almaar interessanter en innovatie ver geworden. Met name campings worden steeds diverser. De al langer bestaande glamping-trend zorgt voor nieuwe verblijfsconcep- ten. Daarbij ontstaan zogenoemde 'Sterke Schakels': exploitanten signaleren veranderende wensen van hun gasten en leggen contact met ketenpartners voor de uitvoe ring van deze innovaties. Zo kan het gebeuren dat bouwers van festivaltenten ook glamping- formats ontwikkelen. Een trend die op festivals als Lowlands sowieso al langer gaande is. Focus op duurzaamheid Intussen wordt in leisure over de hele linie al heel goed gekeken naar kansen in de markt. Als bank kijken we mee en verbinden bedrijven met elkaar. Van groot belang is de snelgroeiende focus op duurzaamheid. Exploitanten willen zelf hun energieverbruik terugdringen, niet eens zozeer om geld te besparen, maar vooral vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bovendien vraagt de gast er steeds vaker om. Vakantieparken liggen doorgaans in mooie natuurgebieden, dus is duurzaamheid daar bij uitstek relevant. Een andere belangrijke ontwikke ling is de digitale klantreis. In de hotellerie en bij grotere parken is dit al goed ontwikkeld, maar ook campings kunnen een grote slag slaan. Al dit soort zaken vragen om een gezamenlijke aanpak. Naar verwachting gaat de recreatiemarkt zich snel herstellen van de corona crisis, met een stabiele groei in de komende jaren. O Ontdek het potentieel van jouw bedrijf en werk aan een persoonlijk groeiplan tijdens Het Groeicollege! Ga naar hetgroeicollege.nl volg ons op nffloo1 tekst ANKE DERKSE foto FRONTAAL BROUWCAFÉ BREDA Brouwerij Frontaal gaat voor de vijf miljoen Het Groeicollege is een initiatief van JOHN HEIJNSDIJK - DIRECTEUR GROOTZAKELIJK Rabobank ondersteunt ketensamen werking. Meer weten over Sterke Schakels? Scan de QR-code voor de video. Of kijk op deondernemer.nl/sterkeschakels Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19