ffeiiMÉi:: Nieuwe boom Trap er niet in Met het eind van de 1,5 meterregel zal het wennen zijn op drukke plekken, zoals kantoor. Organisa tiepsycholoog Aukje Nauta (54) over elkaar weer leren kennen. 21 EERSTE HULP BIJ ALLEDAAGSE KWESTIES Van deze negen trends van Design Week Milaan krijg je zin in het najaar. Denk zacht, zach ter, zachtst. c pagina 22 Bomen planten is een plechtige ceremonie, vindt Romke van de Kaa. Met zijn adviezen geef je een nieuw exemplaar de best mogelijke start. c pagina 24 'Er is een verdachte trans actie vastgesteld op uw bankrekening. Klik hier om die te stoppen.' Met de tips van deze expert trap je niet in phishingberichten. c pagina 26 TIPS VAN DE EXPERT CARIN RÖST ,,Thuis kun je je vaak beter con centreren dan op kantoor, zonder pratende en bellende collega's om je heen. Natuurlijk word je ook weleens gestoord door huis genoten, maar die kun je makke lijker aanspreken dan collega's, waardoor je er minder last van hebt. Ik verwacht dus zeker con centratieproblemen. Door het vele thuiswerken zijn we ook gewend geraakt aan meer autonomie in ons werk; we kun nen zelf bepalen wanneer we wat doen. Bovendien lopen werk en privé door elkaar. We hebben een overleg, draaien een wasje, be stellen boodschappen en praten even met onze partner. Op kantoor kan dat niet meer.'' ,,Het is heel belangrijk dat er ruimte is voor afspraken op maat. Praat met je baas over wat je no dig hebt om te wennen. Zo kun je je autonomie in je werk weer te rugwinnen. Dat betekent niet dat je als een prinsesje alles moet krijgen wat je wilt, maar wel dat j e samen kijkt naar wat je nodig hebt om optimaal te kunnen werken. Uit mijn onderzoek is gebleken dat hr-managers sinds corona meer openstaan voor af spraken op maat. Dat is een door braak die we zeker moeten voort zetten.'' ,,Bijvoorbeeld aan hoeveel uur je thuiswerkt en hoeveel op kan toor. Sommige mensen willen de hele week op kantoor zijn om met collega's te kunnen sparren. Anderen werken graag twee da gen thuis omdat ze zich dan beter kunnen concentreren. Of omdat ze bang zijn voor besmettingsge vaar. Als je je 's ochtends het best kunt concentreren, kun je afspre ken dat je thuis begint en na de files naar kantoor rijdt. Mensen zijn geen robots. We worden productiever als we op onze eigen manier kunnen wer ken.'' ,,Waarschijnlijk zijn we door het thuiswerken de afgelopen ander half jaar introverter geworden. Uit onderzoek blijkt dat als je veel mensen ziet, je hoger scoort op extraversie. Dus andersom wor den we introverter als we lange c Schaamte bespreken helpt c Maand wennen 'Accepteer van jezelf dat je je tijdelijk wat verlegener voelt in de omgang met anderen' tijd weinig sociale prikkels heb ben. Accepteer daarom van jezelf dat je je tijdelijk wat verlegener voelt in de omgang met anderen. We krijgen sowieso te maken met onhandigheden in omgangs vormen. Gaan we wel of niet handen schudden of geven we een 'hug'? Bespreek met elkaar hoe je het liefst met elkaar om gaat. Spreek bijvoorbeeld af dat je voorlopig nog 1,5 meter afstand houdt. En geef elkaar toestem ming om elkaar erop aan te spre ken als iemand zich niet aan de afspraken houdt. Door vooraf afspraken te maken, is de drempel om iemand aan te spreken lager.'' ,,Als je nieuwe collega's alleen nog via beeldbellen hebt gezien, zien ze er in het echt vaak net wat anders uit. Ook hun gedrag kan anders zijn dan online. Neem de tijd om je beeld bij te stellen en (opnieuw) aan elkaar te wennen. Een goed idee is om te beginnen met mini-teambuilding, waarin je een paar uur de tijd neemt om elkaar beter te leren kennen. Ga niet meteen keihard werken als je op kantoor komt. Sta jezelf en je collega's toe om tijdelijk wat minder productief te zijn en te kletsen met elkaar. Zie het wen nen aan het kantoorleven als je tijdelijke parttime baan. Feitelijk zijn we allemaal weer nieuwe medewerkers.'' PRAAT OVER WAT ER IS VERANDERD c Wat deed corona met je? GO ZATERDAG 18 SEPTEMBER 2021 'Neem de tijd om te wennen' Waar zullen we vooral moeite mee hebben als we weer met meer collega's bij elkaar zijn? Hoe maken we de overgang naar kantoor zo klein mogelijk? Aan wat voor afspraken kun je dan denken? Met welke uitdagingen krijgen we nog meer te maken? Laat voor een mini-team building iedereen iets meenemen - een foto of voorwerp - dat vertelt waar hij of zij trots op is en iets waar hij of zij zich voor schaamt. Door voor beelden van trots en schaamte met elkaar te bespreken, leer je elkaar goed kennen, waardoor je je verbonden voelt en beter kunt samenwerken. Sommigen zullen na een week weer gewend zijn op kantoor, maar houd er rekening mee dat het bij anderen wel een maand of langer kan duren. - AUKJENAUTA Hoe bereid je je voor op nieuwe collega's? Heb het met je collega's over wat de coronatijd met je heeft gedaan, in positieve maar ook in ne gatieve zin. Stap niet in de valkuil om het er niet over te hebben en te doen alsof er niets is gebeurd want dit kan zorgen voor onbegrip naar elkaar toe. FOTO MARCO OKHUIZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 69