'Als ik op vakantie ben
geweest, ben ik zeker
zo donker als Krijn nu'
5
meinse beelden, en als je het dan
in siliconen gegoten hebt en de
lippen kleurt, de wangen een
blosje geeft, heb je opeens een
drukke kop. Een soort kermisfi-
guur. Dat zijn fouten, daar leer je
van. Zo nu en dan meldt zich ie
mand bij ons die de kunst wil ko
men afkijken. Die sturen we
weg. Daar hebben we echt geen
tijd voor. Wij hebben het onszelf
aangeleerd. Er zijn wel tutorials
op YouTube, maar niet van onze
werkwijze."
Brilletje
Een video op YouTube van de
Universiteit van California geeft
een aardig inkijkje in het proces.
Het filmpje toont de eeneiige
tweeling in zijn element: ener
giek, begeesterd, snel sprekend.
Ze vullen elkaars zinnen aan en
dragen dezelfde, zwarte bril. Al-
fons, na enig nadenken: ,,O, d^e! In
die tijd wilden we onze bijziend
heid nog een beetje ontkennen.
We hadden snel even bij de Hema
een paar van die goedkope brille
tjes gehaald."
Krijn is een goedlachse twinti
ger geworden. Adrie kan heel
goed snel een mooie, karakteris
tieke kop neerzetten, zegt Alfons,
maar 'in de afwerking vergeet hij
weleens iets'. ,,Ik daarentegen kan
weleens te benauwd kijken en
eindeloos lang doorgaan. Hoe ge
detailleerder je het uitwerkt - en
wij willen het graag realistisch
hebben - hoe stijver het wordt. De
kunst is om bij de nauwgezette af
werking het frisse en spontane
erin te houden."
Huid erop
Krijn was een zware bevalling,
verzucht hij. ,,Een forensische re
constructie heb je binnen een
week gemaakt. Je krijgt dan alle
data, legt de grote spieren op de
schedel, huid erop en klaar. Bij dat
soort politiewerk breng je er geen
karakter in, je moet het juist vrij
abstract houden om de mensen
niet te veel in een bepaalde rich
ting te dwingen. Het Meisje van
Nulde, gemaakt door de Britse an
tropologe Caroline Wilkinson, is
daarom bijvoorbeeld expres heel
neutraal gemaakt."
,,Krijn daarentegen moest een
blikvanger zijn. Die moest de kij
ker aankijken. Je wil ook elke keer
een nieuwe, frisse kop maken. Dat
is moeilijk, als je al tien Neander
thalers gedaan hebt. Het moet
voor ons als kunstenaars ook inte
ressant blijven; ik ga niet repete
rend, steeds hetzelfde kunstje
doen. Eerst kreeg Krijn een beetje
een brutale, arrogante kop. Ad
had de schetsen gemaakt en de
kop zat al in de klei. Ik zei tegen
Ad: 'Houden zo, ik zou er niets
meer aan veranderen'. Maar nee,
Ad gaat die hele kop afbreken.
Konden we weer opnieuw begin
nen. Nu is hij eerder vriendelijk,
met een spontane glimlach, met
die wangetjes en zo."
GO ZATERDAG 18 SEPTEMBER 2021
Het hoofd van het Neanderthaler-meisje is
op de romp geplaatst.
Adrie Kennis werkt
aan de spierrecon-
structie in klei van
het 8-jarige Nean
derthaler-meisje
dat met haar vader
in het Canadian
Museum of Nature
staat, in Ottawa.
FOTO'S KENNIS&KENNIS
RECONSTRUCTIONS
Het siliconenmodel van de romp van het
Neanderthaler-meisje komt uit de mal.