O i IRENE VAN DEN BERG 14 1^ ERIC IDEMA SEKSSPEELTJES Veendam als wereldcentrum van seksspeeltjes. Ceo Eric Idema van erotiekgigant EDC ziet het zo voor zich. Hij is begonnen met een reeks overnames. ,,Ik wil kijken hoever ik kom.'' Den Haag wil burgers best sti muleren om minder vlees te eten, maar het moet wel ge zellig blijven. Daarom schrapte het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in 2019 het advies om minder vlees te eten uit de klimaat campagne 'Iedereen doet wat'. Staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Ze- gerius, die dinsdag op het matje werd geroepen, gaf de Tweede Ka mer een minicollege gedragsweten schap. Ze legde uit dat de ambtena ren van haar ministerie niet laf of opportunistisch waren, maar dat het weglaten van het minder-vlees- eten-advies juist helpt om Neder landers van het vlees af te krijgen. ,,De gedragswetenschap leert ons dat boos worden of beuken op men sen die opzien tegen een verande ring, niet helpt", doceerde Yesilgöz- Zegerius. ,,Ik geloof er echt niet in dat het werkt als wij mensen de hele dag gaan vertellen dat de we reld eraan gaat en dat we eigenlijk te laat zijn", stelde ze ook. En ze heeft een punt: drammen of doemden ken zijn niet de beste tactieken om mensen te verleiden tot ander ge drag - Dilan, kun je dit ook even uitleggen aan Hugo de Jonge? Een deel zet dan de hakken in het zand. En voor je het weet, is het eten van een gehaktbal een verzetsdaad te gen de elite die alles wil afpakken. Maar wat dan wel? Om de kli maatcrisis een halt toe te roepen en de groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden, is het be langrijk dat we minder vlees gaan eten. De oplossing van de staatsse cretaris is flinterdun: ,,Voor mij is het belangrijk dat mensen inzicht hebben in de mogelijkheden en dan zelf een afweging kunnen maken." En dus frommelde het ministerie later nog ergens wat info over noten en peulvruchten op de website van de klimaatcampagne. Yesilgöz-Zegerius had haar 'Ge dragswetenschap voor dummies'- boek blijkbaar al weer vrij snel ter zijde geschoven. Want met laffe en omfloerste communicatie bereik je evenmin de grote gedragsverande ring die nu nodig is. Onze vleescon sumptie groeide de afgelopen jaren zelfs. Uit angst voor stemmenver lies verzwijgt het kabinet het be- langrijke wetenschappelijke inzicht dat minder vlees keihard nodig is. De demissionaire staatssecretaris noemde dit dinsdag 'positieve com municatie', wat toch een beetje riekt naar alternativefacts. Alhoewel, misschien heeft Yesil- göz-Zegerius alle nieuwe inzichten van de gedragswetenschap wel ademloos zitten lezen, van de eer ste tot de laatste letter; en toen nog eens alle belangrijke conclusies met geel gearceerd. Misschien weet het kabinet heel goed dat deze zoge naamde positieve communicatie helemaal niet werkt. Want de macht van de vleeslobby reikt ver. In Europa wist de vlees sector bijvoorbeeld al voor elkaar te krijgen dat de subsidie voor vlees reclame, ondanks alle ambitieuze Drammen of doemdenken zijn niet de beste tactieken om mensen te verleiden klimaatambities, gewoon blijft be staan. Dan is het laten schrappen van een minder-vlees-etenadvies door een kabinet zonder ruggen graat vast niet zo ingewikkeld. En dan fluister je de minister-presi dent nog even in dat het belangrijk is dat iedereen kan blijven BBQ'en. Het is dat, of het kabinet heeft geen flauw benul hoe het draagvlak kan creëren voor een belangrijk on derwerp als de voedseltransitie. Ik weet niet wat erger is. Wacht, laat ik het positief communiceren: het lijkt mij goed als er in het volgende kabinet wél politici zitten die we ten hoe ze de burger kunnen moti veren en inspireren; ook als dat niet altijd even gezellig is. Accsys Technologies Air France/KLM Euronext Arcelor Mittal Ton Voermans Hoe bedoelt u dat de erectiepillen niet goed zijn?'', zegt de telefo niste achter de re ceptie met de tongval die de nuchtere Groningers eigen is. Het distributiecentrum met kantoren oogt als een uit dertien in een dozijn, maar hier is EDC, Euro pees marktleider in de seksspeeltjes- industrie, gevestigd. Het belangrijkste EDC-merk is Ea- sytoys, dat actief is in zes Europese landen. Eric Idema (46) is de oprich ter en directeur. Onlangs nam hij con current Christine le Duc en de Noorse marktleider Kondomeriet over. ,,Ko- pen en bouwen is veel eenvoudiger om te groeien dan de eigen merken in het buitenland bekend te krijgen.'' Misschien zou dat laatste ook wel lukken, want marketingvernuft kun je Idema en zijn team niet ontzeggen. Bij de Dutch Grand Prix sponsorde hij bijvoorbeeld de Tarzanbocht met de slogan 'de enige bocht die je echt goed moet nemen' met een afbeelding waarin de Tarzan - een populaire vi brator - precies past. ,,Met humor en een glimlach maken wij seksspeeltjes bespreekbaar.'' FC Emmen Een ander voorbeeld is de shirtre clame voor Easytoys bij FC Emmen. De KNVB wilde die vorig jaar niet hebben. Emmen knokte met steun van Idema terug en won. ,,Vorig jaar zijn we met Easytoys 45 procent ge groeid'', glimlacht Idema. Hij vond het 'vervelend' dat de voetbalbond hem indirect neerzette als een ranzig pornobedrijf. Maar de media-aan- dacht voor de rel pakte fantastisch uit. ,,Heel Nederland kent nu Easytoys; guerrillamarketing die zo in de schoolboeken kan. We hadden het niet zo bedacht, het overkwam ons.'' Het pakte zó goed uit, dat Idema niet uitsluit dat er ook in Duitsland, België of andere landen voetbalclubs zijn die met de naam van zijn bedrijf op hun shirtje zullen lopen. ,,Op dit moment zoeken we er niet naar. We willen het niet een-op-een kopiëren, en als we dat doen, moet het een club zijn die van zich af kan bijten.'' Want weerstand tegen een bedrijf in seks- speeltjes is er nog steeds. Ook corona zorgde voor een omzet stijging. De lockdown was voor de seksspeeltjesindustrie een zegen. ,,Als mensen thuiszitten, gaan ze bestellen. Als het volgende week heel de week regent, dan hebben wij het druk.'' Nu er weer lijfelijk contact mogelijk is, merkt EDC dat ook. ,,Maar toch groeien we nog.'' Idema stopt niet na de overname van Christine le Duc. ,,We hebben nu door de recente overnames een omzet van 160 miljoen euro. Over vier jaar moet dat een half miljard euro zijn. Waarom we willen groeien? We wil len een wereldspeler worden, dat is de stip aan de horizon. Ik kijk ook per soonlijk welke stappen ik kan zetten. Ik wil kijken hoever ^k kom als per soon en als organisatie.'' Voor het geld hoeft Idema het niet meer te doen. Hij is multimiljonair en kan zo tussen de superrijken van de Quote 500. Hij lacht. ,,Ze hebben me nog niet weten te vinden.'' Dat for tuin interesseert hem ook niet zo. Hij verbouwt een boerderij waar hij gaat wonen met vrouw en dochter, en in het weekend geniet hij als op de zit- maaier het gras maait. ,,En ik heb deze zomer een cabrio gekocht.'' @ivandenberg Positieve communicatie werkt niet Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O zaterdag 18 september 2021 GO De houtverede laar presen teerde goede cijfers. De vliegmaat schappij profi teerde van aan trekkend vlieg verkeer in Frank rijk. Een Franse bank verkocht een groot belang in de beursuitbater. 40 De staalprodu cent heeft last van de dalende prijs van ijzererts. E o 'Man van vibrators' streeft naar wereldwijd imperium Veendam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14