vaak, maar je hield er sowieso epilepsie aan over - en nog veel meer. Dat wilde ik niet.' Zeven maanden zat hij in de kliniek. 'Fantastisch. Ik ging vooruit, raakte de ene dwang na de andere kwijt. Die therapeuten waren streng, en mijn redders. Alles waar ik bang voor was moest ik in extreme mate doen, geen escape.' Roebroeks leerde dat zijn extreem lage zelfoeeld zijn dieper liggende probleem was. 'Toen de dwang weg was, konden we daaraan werken met oefeningen en therapie.' Roebroeks was inmiddels 21. Het jongetje uit Sint Geertruid werd een man. 'Ik groeide niet alleen mentaal.' Hij wil laten zien dat herstel mogelijk is. Ik dwang is daar het resultaat van: zijn boek waarin hij lotgenoten en artsen spreekt, beschrijft hoe diep hij ging, en hoe hij opkrabbelde. Hij studeerde bedrijfscommunicatie en kunstwetenschap: twee masterstudies tegelijkertijd. 'Ik had ineens zeeën van tijd nu ik niet meer uren bezig was met douchen en handen wassen.' Hij werkte bij verschillende muziekpodia, schreef over muziek. 'Achter dwang zit veel vitale energie. Een depressie verlamt je, mensen met dwangneuroses zijn overactief. Ik leerde die overactiviteit op een goede manier in te zetten.' Zijn huis is altijd opgeruimd, maar daar komt geen geodriehoek aan te pas. Er staat ook weleens een gebruikt koffiekopje op zijn bureau. Roebroeks is schoon, maar niet kreeftrood: douchen doet hij als dat nodig is. Hij werkt als onderzoeker, schrijver en curator in de muziek. Vanuit zijn rol als onderzoeker is hij op zoek naar een verloren gewaande operapartituur: Arianna van Claudio Monteverdi - hij is al meerdere malen in Venetië geweest. Daar dook hij in de archieven van een van de tientallen palazzo's. Roebroeks: 'Ik ga die partituur vinden. Ik ben nog steeds even vol hardend als vroeger.' Hij wijst naar zijn hoofd. 'Maar nu op een gezonde manier.' MEZZA 37

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 117