Droogkomische fraude met kortingsbonnen supermarkt Even simpele als magische fabel, een bijna perfecte film 15 Alles verzuipt in de grote decors DUNE Die 'iemand anders' werd hij zelf. „Decennia later dacht ik: laat ik het dan zelf maar doen." Hoe vaak kreeg Villeneuve het advies deze onver- filmbaar geachte roman met rust te laten? „Eigenlijk maar één keer. Het was helemaal aan de start van het creatieve proces. Ik sprak met compo nist Hans Zimmer (Gladiator, Incep tion). Het was een droom van hem eens muziek te schrijven voor een Dune-verfilming. Hij is zo idolaat van het boek, dat hij nog nooit een adap tatie wilde zien. 'Ik wil puur blijven, een maagd. De beelden die ik in mijn hoofd heb, moeten niet worden ver vuild door een matige verfilming.' Hij keek me ernstig aan: 'Wil je dit écht doen, is het wel een goed idee?'" ,,Ik heb vervolgens even getwijfeld. De kans op succes is misschien te be perkt", gaat Villeneuve verder. Dune vraagt niet alleen om kolossale sets en ontelbare visuele effecten, het is ook inhoudelijk complex. De meest simpele samenvatting: het verhaal speelt zich af in de verre toekomst (10191 om precies te zijn) in een maatschappij waar machthebbers van adellijke huizen met elkaar de strijd om de planeten aangaan. De fo cus ligt op de woestijnplaneet Duin die rijk is aan the spice, een zeer waar devolle soort drug met levensverlen gende, geestverruimende én dode lijke krachten. Streng De regisseur en scenarist mocht, on getwijfeld op basis van zijn eerdere successen in Hollywood, met een budget van liefst 165 miljoen dollar aan de slag. ,,Toen ik besloot het toch te doen, werd ik mijn eigen meest strenge criticus. Ik mocht mezelf niet teleurstellen, dat was de grootste uit daging. Maar ik probeerde mezelf te kalmeren met de gedachte dat ik re presentatief ben voor alle hardcore liefhebbers van het boek." Dune heeft volgens Villeneuve nog een ander doel: deze Netflix-wereld ervan overtuigen dat films bedoeld zijn voor de bioscoop. ,,Het gaat me niet om de nostalgische waarde, maar om de taal van cinema. Ik com poneer de beelden met dat grote doek in mijn hoofd. Daarnaast, alleen in het theater is er volledige toewij ding voor een film. Thuis kan je door honderd dingen worden afgeleid. Het moet een bijna hypnotiserende erva ring zijn." ,,En in bredere zin, mensen zijn niet gemaakt voor een geïsoleerd le ven. Emoties moeten we samen bele ven. Het is mijn taak dat fenomeen te behouden. Ik word een beetje angstig van die groepjesvorming. Je hebt te genwoordig een Amazon-stam en een Apple-community. In het strea- mingtijdperk bereikt cinema alleen maar delen van de samenleving. Ik houd van het idee dat we met z'n al len naar de bioscoop gaan en samen een relatie krijgen met kunst. Film kan die brugfunctie vervullen." Queenpins Kortingsbonnen van supermarkt ketens zijn in Amerika een bloed serieuze zaak. Maar echte spaar ders hebben er een dagtaak aan, zoals de vriendinnen Connie en JoJo. Connie verwerkt met het uitknippen van coupons haar ongewilde kinderloosheid en JoJo probeert er haar zieltogende You- Tube-kanaal mee aan de man te brengen. Het houdt allemaal niet over, tot de dames stomtoevallig ontdekken dat er - niet helemaal legaal natuurlijk- groot geld mee te verdienen valt. Niet gehinderd door enige kennis van criminele zaken stampt het duo een heus couponkartel uit de grond. Een sociaal onhandige super marktrechercheur heeft al snel in de smiezen dat er iets grondig mis is, maar niemand neemt gefrau- deer in de marge met kortings bonnen erg serieus. Dit droogko mische scenario is aangenaam pretentieloos en best vermakelijk, maar wel wat zwabberend. Net als het onderwerp zelf zal deze op ware gebeurtenissen gebaseerde misdaadkomedie daarom niet als een van de grootste misdaad- of filmevenementen de geschiede nis ingaan. - M.N. Petite Maman De ironie: in dezelfde week als het peperdure en met visuele bom bast behangen sciencefictionepos Dune, komt de Franse Céline Sci- amma (van het meesterwerk Por trait de la Jeune Fille en Feu uit 2019) met een in lockdown opge nomen en voor een habbekrats gemaakte 'tijdreisfilm' zonder computereffecten. Driemaal ra den welke film de meeste emotio nele zeggingskracht bevat. De 8-jarige Nelly heeft zojuist af scheid moeten nemen van haar grootmoeder en helpt haar ou ders met het opruimen van haar appartement. In het bos rondom oma's huis treft Nelly een meisje aan dat er precies zo uitziet als zij. Het blijkt de jonge versie van haar moeder Marion. Petite Maman, over de behoefte om elkaar ondanks of juist van wege generatieverschillen te wil len begrijpen, is simpel, elegant, magisch en op haast terloopse wijze ontroerend. donderdag 16 september 2021 GO kend op zijn tienertijd. SCIENCEFICTION Regie: Denis Villeneuve. Hoofdrollen: Timothée Chalamet, Rebecca Fergu son, Oscar Isaac en Zen- daya De woestijnplaneet Duin, rijk aan de zeer waardevolle grondstof spice melange, was eerder het strijdtoneel van een intergalactische oor log. Maar Dune uit 1984 van David Lynch lijkt met terug werkende kracht te zijn op genomen in de zandbak van een schoolplein. Het is bijna veertig jaar later: welkom in de groot-groter- grootstwereld van Denis Vil leneuve die een slordige 165 miljoen dollar kreeg toege- stopt om Herberts boeken- saga (een soort Game of Thrones in de cosmos) in elk geval in grandeur eer aan te doen. Dat is gelukt. Je ge looft bijna dat Villeneuve voor zijn monsterproject daadwer kelijk de stratosfeer verkende en daar de meest wonderlijke werelden vastlegde. Was er ook maar wat meer aandacht geweest voor het soepel en pakkend vertellen van een verhaal. Of voor per sonages die meer zijn dan pompeuze zinnen uitkra mende poppetjes met een paar kant en klare karakter trekken. Alles en iedereen verzuipt in de reusachtige decors die soms zo pirami daal ogen, dat ze bijna op de lachspieren werken. KOMEDIE Regie: Aron Gaudet, Gita Pulla- pilly. Hoofdrollen: Kristen Bell, Kirby Howell-Baptiste. De vriendinnen Connie en JoJo stampen een couponkar tel uit de grond. foto stx films DRAMA Regie: Céline Sciamma Hoofdrollen: Joséphine Sanz, Gabrielle Sanz en Nina Meurisse. Een nagenoeg perfecte film. - G.T. In een verre toekomst vechten adellijke machtheb bers om de planeten. FOTO WARNER BROS. PICTURES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 43