II II Kelders voor soldaten en vleermuizen 8 ZEELAND Herman Koch vertelt tijdens filmfestival over nieuw boek én Jiskefet Martin Koolhoven in gesprek met Herman Koch (r). foto lex de meester een rij. ,,Het was idioot. Er kwamen enorm veel studenten op af, maar ook hardcore Ajax-hooligans. De Heineken Music Hall zei achteraf: in onze hele geschiedenis hebben we nog nooit zoveel bieromzet ge had." Het gesprek ging, uiteraard, ook over film. Zoals over Wings of fame uit 1990, waarvoor Herman Koch samen met regisseur Otokar Votocek het scenario schreef. Colin Firth en Peter O'Toole speelden erin mee. De film werd geen groot succes. Maar het verhaalidee - een hotel in het hiernamaals voor over- leden beroemdheden, waar de grootte van de kamer afhangt van de mate waarin iemand nog wordt herinnerd - spreekt Koch nog steeds aan. Ik heb het geschreven uit een soort medeleven met de regisseur Tijdens het maken zijn er helaas te veel concessies gedaan, aldus Koch. ,,Dick Maas, die de film had geproduceerd, zei achteraf: zonde dat we niet het oorspronkelijke sce nario hebben verfilmd." Martin Koolhoven kon zich dat voorstellen. ,,Ik zou deze film wel willen rema ken." Een film met Sophia - over een be roemde cineast op leeftijd, die voor zijn laatste film in zee gaat met een piepjonge actrice - sluit aan op zijn ervaringen met Wings of fame, zei Koch. ,,Ik heb het geschreven uit een soort medeleven met de regis- seur die de hele tijd op de set denkt: ik had een briljant idee, maar wat is er nu uiteindelijk van overgeble ven?" Koch verklapte verder dat er vol gend jaar een nieuw boek van hem uitkomt. Dat ligt al klaar. ,,Dat wordt op een dag gelanceerd, zon der aankondiging. Dat heeft te ma ken met waar het over gaat. Het is explosief materiaal." Verder werkt hij aan een roman over een thriller auteur die in de gevangenis een huurmoordenaar ontmoet die over een enorm schrijftalent blijkt te be schikken. Herman Koch werd door regisseur Martin Koolhoven (Oorlogswinter, Brimstonegeïnterviewd. Dat was tenminste de bedoeling. Koolhoven was vooral zelf aan het woord en gaf Koch weinig gelegenheid om een Het was idioot. Er kwamen enorm veel studenten op af, maar ook hardcore Ajax- hooligans antwoord af te maken. Toch kwa men er mooie anekdotes voorbij, vooral over de Jiskefet-periode. Koch vertelde onder meer hoe ze in 2010 besloten de Heineken Music Hall af te huren - een kleinere zaal was niet beschikbaar - voor een liveshow van De Lullo's. Dat leidde tot zeven uitverkochte avonden op SPOREN IN DE DELTA Het afdalen van een trap is een aardige metafoor voor afdaling in het verleden. In Sluis zijn beide opties sinds dit jaar verenigd. 's Zomers kun je op ge zette tijden onder begeleiding van een gids de kelders van de West poort bezoeken. Deze poort maakte het allemaal mee: de mid- deleeuwse bloeitijd van Sluis als handelsstad en de latere periode van 'Frontier Stadt'. Sluis, gelegen aan het Zwin, was sinds de 14de eeuw een voorhaven én concur rent van Brugge. Vestingwerken waren noodzakelijk. Aan weerszij den van de havenmonding verre zen het Groot en het Klein kasteel. Ook kwam er een reeks bruggen, wallen, grachten, stenen muren en poorten. Stenen Beer De meest imposante was de in 1456 voltooide Westpoort of Brugse poort. De Westpoort heet in de volksmond meestal Stenen Beer. Functie van dit onderdeel was de scheiding van het zoete grachtwater en het zoute Zwin. Door verzanding van het Zwin ging de commerciële bloei van Sluis al voor 1500 teloor. Haar nieuwe identiteit als vestingstad dateert uit de Opstand tegen Spanje. Sluis werd bij de Unie van Utrecht (1579) deel van de opstan dige gewesten. Tijdens de Spaanse inname in 1587 door het militaire genie Alexander Farnese raakte de Westpoort onherstelbaar bescha digd. Een spectaculaire campagne van prins Maurits bracht Sluis in 1604 opnieuw aan 'Staatse' zijde. Er volgden weer ingrijpende wer ken. Een krans van bastions ont stond, de Westpoort werd hersteld. Rond 1700 volgden nieuwe aan passingen door de beroemde ves- tingbouwkundige Menno van Coehoorn. In de stadswallen sluimerden de restanten van de Westpoort na dien voort, mét haar drie kelders die dienden als soldatenverblijf met keuken en opslag voor wapens en kruit. Pas in de jaren 60 volgde restauratie. Een wankele ladder bood toegang tot de kelders. Lokaal erfgoeddeskundige Henk Hen- drikse verzocht in 2016 de ge meente Sluis als eigenaar om de kelders toegankelijker te maken. Omdat er beschermde vleermui zen verblijven, waren de reacties aanvankelijk terughoudend. Hen- drikse: ,,Pas na bemoeienis van een lokale politieke partij kwam er schot in de zaak." Ook de Rijksdienst voor Cultu reel Erfgoed kwam kijken en ver leende toestemming voor aanleg van een trap, mits vrij opgehangen in de traptoren. Het resultaat is een nieuwe metalen wenteltrap die groepjes bezoekers een letterlijke afdaling in het verleden verschaft. woensdag 15 september 2021 'Van een briljant idee blijft in de film vaak weinig over' - Herman Koch over Een film met Sophia Vlissingen - Herman Koch over liveshows van De Lullo's Als jongen van een jaar of 16 twijfelde Herman Koch: regis seur of schrijver worden? Het werd het laatste. En bepaald niet zonder succes. Met zijn net verschenen roman, Een film over Sophia, verenigt hij beide liefdes. Gisteren was hij te gast bij Film by the Sea om te praten over dat boek. Rolf Bosboom Een tweewekelijkse rubriek over Zeeuwse vondsten, histori sche sporen en verhalen Jan J.B. Kuipers Soldatenverblijf in de West poort. FOTO HENK HENDRIKSE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 40