II
Vuelta 2022:
drie etappes
in Nederland
6
Crash van Verstappen en Hamilton stuwt belangstelling
25
Wie had er nou
schuld? Nee, de
wereld werd het
niet eens, na de
crash in Italië van
Max Verstappen
en Lewis
Hamilton. Met de
Formule 1 duidelijk
als grote winnaar,
want de aandacht
voor de sport tiert
welig bij al die
discussie.
„Geweldig
nieuws dat
we nu de of
ficiële start
datum we
ten. We heb
ben zo lang
naar de start
van La Vuelta
in Nederland
uitgekeken, nu weten we dat het
er écht van gaat komen. Samen
met inwoners, ondernemers en
onze gasten gaan we er een
prachtig evenement van ma
ken'', zegt Sharon Dijksma, bur
gemeester van Utrecht.
Eerder was al bekendgemaakt
dat de Vuelta met een ploegen
tijdrit in Utrecht van start zou
gaan. Die is op vrijdagavond 19
augustus. De ploegenpresentatie
is een dag eerder ook in Utrecht.
De tweede etappe gaat zaterdag
20 augustus van Den Bosch naar
Utrecht en zondag 21 augustus
trekken de renners door Brabant
in een etappe die zowel begint
als eindigt in Breda.
Voor Utrecht is 2022 een bij
zonder jaar. De stad heeft dan
900 jaar stadsrechten. Jan van
Zanen, de voorganger van
Dijksma, was betrokken bij het
binnenhalen van de Vueltastart
voor 2020. Dat ging vanwege de
coronacrisis niet door omdat de
ronde werd verplaatst naar okto
ber. Utrecht gaf de organisatie
toen terug. Dit jaar werd de Vu-
elta gewonnen door de Sloveen
Primoz Roglic, de kopman van
Jumbo-Visma.
KEUKEN KAMPIOEN
DIVISIE
Uitslagen
Stand
g
Minimum
Voor het eerst in negen jaar won de
illustere McLaren-stal weer eens
een race. Twee coureurs én een
teambaas dronken mousserende
wijn uit een zweterige raceschoen,
maar welke foto ging de wereld
over? Natuurlijk die iconische plaat
met Max Verstappen bovenop Le
wis Hamilton. Succes verkoopt,
drama nóg veel beter. En de For
mule 1 weet dat maar al te goed.
Die blauwe bolide schuin bo
venop de zwarte, de foto haalde alle
sportpagina's over de hele wereld.
Zoals de twee kemphanen na de
eerdere clashes in Imola en Silver-
stone ook al wereldnieuws waren.
Het is jaren geleden dat een kampi
oenschap zo bloedstollend intens
was. Wat een weelde, weg is de her
innering aan die saaie jaren waarin
de enige vraag vaak was welke Mer
cedes nu weer zou winnen.
Nu is er strijd, spanning, er wordt
gevochten op de baan en Formule 1
is niet te beroerd om dat uit te mel
ken. Al hoeven ze daar amper
moeite voor te doen, want dit ver
haal verkoopt zichzelf. Vooral om
dat er een enorme polemiek om
heen is ontstaan. De stewards we
zen Verstappen in Monza als
hoofdschuldige aan, maar dat bete
kende niet dat iedereen het daar au
tomatisch mee eens was.
In de 24 uur na de race bleef de
wereld nog verdeeld in pro-Hamil
ton en pro-Verstappen. Een gods
geschenk voor een sport die in niets
meer lijkt op een voorspelbare pro
cessie. Zelfs de experts komen er
niet uit. Neem Felipe Massa, in
Monza toch de huisanalyticus van
Formule 1. De Braziliaan begreep
niets van het verdict van de ste
wards, noemde het een 'race-inci
dent'. ,,En er zullen er nog vele vol
gen, want die twee gaan elkaar echt
geen millimeter ruimte meer ge
ven", vertelde Massa voor de ca
mera van Sky Sports. Fernando
Alonso was het roerend eens met
zijn ex-collega. „Ze raken elkaar
met rubber op rubber, dan gaat
zo'n auto vliegen, maar kom zeg...
dit was toch geen big deal?", ver
zuchtte de Alpine-coureur. „Hoe
hard zullen ze gereden hebben,
daar? 30, 40 kilometer per uur?"
Verdampt
Opinies van twee ervaren coureurs,
goed voor honderden GP's. Maar de
visie van oud-wereldkampioen Da
mon Hill stond er volledig haaks op.
De Brit ging mee in het verhaal van
Mercedes-teambaas Toto Wolff, die
Verstappen beschuldigde van een
'tactische overtreding'. De Neder
lander zou Hamilton misschien wel
bewust van de baan hebben gere
den, omdat zijn uitzicht op de zege
al was verdampt. ,,Ik houd er hele
maal niet van iemand hier van te
beschuldigen, maar Max staat qua
punten wel in het voordeel en deze
race dreigde toch behoorlijk de kant
van Mercedes op te vallen", vertelde
Hill bij Sky Fi.
Volgens Hill was het óf een fout
van Verstappen, óf een bewust ge
calculeerde manoeuvre. En zo
draaide de meningenfabriek nog
wel even door, want ook de och
tendbladen wisten hier natuurlijk
wel raad mee.
Het Duitse Bild schreeuwde van
'WM WAHN-SINN', het Spaanse
Marca riep Verstappen als winnaar
van het weekend uit na de twee ge
raapte WK-punten in de sprintrace
en het Italiaanse Gazzetta dello Sport
benadrukte vooral de historische
waarde van de crash.
En het mag geen verrassing heten
dat de Britse kranten dan weer het
verhaal van Lewis Hamilton op
schreven, die volgens The Sun
('Lew's miracleaan de dood was
ontsnapt.
Zoveel verhalen, zoveel menin
gen. Een weekend rust en dan be
gint het allemaal weer opnieuw in
Sotsji, waar de heren ongetwijfeld
nog eens uitgebreid terug mogen
blikken op de crash. Met zo'n ver
haal als rode draad door het seizoen
hoeven de regisseurs van Netflix
eens geen kunstmatig toegevoegd
drama in hun documentaire te
mixen; dit verhaal is al spannend
genoeg.
Ze raken elkaar met
rubber op rubber, dan
gaat zo'n auto
vliegen, maar dit was
toch geen big deal?
En reken maar dat de Formule 1-
leiding alle aandacht voor het circus
vol meningen handenwrijvend ga
deslaat. Sportief directeur Ross
Brawn schreef in zijn F1-column
dat hij vurig hoopt dat dit WK op
het asfalt wordt beslist 'en niet in
vangrail of bij de stewards'. Kriti
scher werd hij niet, want ook hij ge
niet van het vuurwerk. ,,Ik kijk er
naar uit om te zien wat voor impact
dit heeft op hun titelgevecht", aldus
Brawn. En met hem de rest van de
wereld.
dinsdag 14 september 2021
Roglic. FOTO EPA
PC
BREDA De Ronde van Spanje
telt volgend jaar drie etappes
in Nederland. Naast een ploe
gentijdrit in Utrecht, is er ook
een etappe van Den Bosch
naar Utrecht en eentje met
start en aankomst in Breda.
SPEELRONDE
Gisteren
FC Volendam - Roda JC
2-2
FC Eindhoven - Helmond S.
3-2
Jong Ajax - NAC
6-3
Jong Utrecht - Jong PSV
2-1
Jong AZ - De Graafschap
2-1
gespeeld
w
v
pt
(v-t)
1 Jong AZ
6
5
0
1
15
8-4
2 Excelsior
6
4
1
1
13
13-5
3 Jong Utrecht
6
3
2
1
11
9-5
4 ADO Den Haag
6
3
1
2
10
13-11
5 TOP Oss
6
3
1
2
10
9-8
6 VVV-Venlo
6
3
1
2
10
8-7
7 FC Eindhoven
6
3
1
2
10
11-11
8 FC Volendam
6
2
3
1
9
14-8
9 Graafschap
6
3
0
3
9
8-9
10 MVV
6
3
0
3
9
9-17
11 Roda JC
6
2
2
2
8
13-11
12 Almere City
6
2
2
2
8
11-9
13 FC Emmen
6
2
1
3
7
10-7
14 Jong PSV
6
2
1
3
7
8-8
15 Jong Ajax
6
2
0
4
6
12-14
16 NAC
6
1
3
2
6
10-12
17 Helmond Sport
6
2
0
4
6
7-10
18 FC Den Bosch
6
2
0
4
6
6-11
19 FC Dordrecht
6
1
2
3
5
6-11
20 Telstar
6
0
3
3
3
7-14
Controverse, de beste
brandstof in Formule 1
KÏópp'n
shock at
Harv helt
Het minimum gewicht van
een Formule 1-auto is 752
kilo. Dat is dus ongeveer het
gewicht dat Lewis Hamilton
op zijn hoofd had gekregen
als er geen bescherming - de
zogenoemde halo - op zijn
Mercedes had gezeten.
Het wiel van de Red Bull
van Max Verstappen op de
auto van Lewis Hamilton.
Het verleidde de Britse pers
tot de stelling dat het een
'wonder' is dat de wereld
kampioen er levend van af is
gekomen. fotos afp, the sun
IS
Rotterdam
- Fernando Alonso
Arjan Schouten