II Vuelta 2022: drie etappes in Nederland 6 Crash van Verstappen en Hamilton stuwt belangstelling 25 Wie had er nou schuld? Nee, de wereld werd het niet eens, na de crash in Italië van Max Verstappen en Lewis Hamilton. Met de Formule 1 duidelijk als grote winnaar, want de aandacht voor de sport tiert welig bij al die discussie. „Geweldig nieuws dat we nu de of ficiële start datum we ten. We heb ben zo lang naar de start van La Vuelta in Nederland uitgekeken, nu weten we dat het er écht van gaat komen. Samen met inwoners, ondernemers en onze gasten gaan we er een prachtig evenement van ma ken'', zegt Sharon Dijksma, bur gemeester van Utrecht. Eerder was al bekendgemaakt dat de Vuelta met een ploegen tijdrit in Utrecht van start zou gaan. Die is op vrijdagavond 19 augustus. De ploegenpresentatie is een dag eerder ook in Utrecht. De tweede etappe gaat zaterdag 20 augustus van Den Bosch naar Utrecht en zondag 21 augustus trekken de renners door Brabant in een etappe die zowel begint als eindigt in Breda. Voor Utrecht is 2022 een bij zonder jaar. De stad heeft dan 900 jaar stadsrechten. Jan van Zanen, de voorganger van Dijksma, was betrokken bij het binnenhalen van de Vueltastart voor 2020. Dat ging vanwege de coronacrisis niet door omdat de ronde werd verplaatst naar okto ber. Utrecht gaf de organisatie toen terug. Dit jaar werd de Vu- elta gewonnen door de Sloveen Primoz Roglic, de kopman van Jumbo-Visma. KEUKEN KAMPIOEN DIVISIE Uitslagen Stand g Minimum Voor het eerst in negen jaar won de illustere McLaren-stal weer eens een race. Twee coureurs én een teambaas dronken mousserende wijn uit een zweterige raceschoen, maar welke foto ging de wereld over? Natuurlijk die iconische plaat met Max Verstappen bovenop Le wis Hamilton. Succes verkoopt, drama nóg veel beter. En de For mule 1 weet dat maar al te goed. Die blauwe bolide schuin bo venop de zwarte, de foto haalde alle sportpagina's over de hele wereld. Zoals de twee kemphanen na de eerdere clashes in Imola en Silver- stone ook al wereldnieuws waren. Het is jaren geleden dat een kampi oenschap zo bloedstollend intens was. Wat een weelde, weg is de her innering aan die saaie jaren waarin de enige vraag vaak was welke Mer cedes nu weer zou winnen. Nu is er strijd, spanning, er wordt gevochten op de baan en Formule 1 is niet te beroerd om dat uit te mel ken. Al hoeven ze daar amper moeite voor te doen, want dit ver haal verkoopt zichzelf. Vooral om dat er een enorme polemiek om heen is ontstaan. De stewards we zen Verstappen in Monza als hoofdschuldige aan, maar dat bete kende niet dat iedereen het daar au tomatisch mee eens was. In de 24 uur na de race bleef de wereld nog verdeeld in pro-Hamil ton en pro-Verstappen. Een gods geschenk voor een sport die in niets meer lijkt op een voorspelbare pro cessie. Zelfs de experts komen er niet uit. Neem Felipe Massa, in Monza toch de huisanalyticus van Formule 1. De Braziliaan begreep niets van het verdict van de ste wards, noemde het een 'race-inci dent'. ,,En er zullen er nog vele vol gen, want die twee gaan elkaar echt geen millimeter ruimte meer ge ven", vertelde Massa voor de ca mera van Sky Sports. Fernando Alonso was het roerend eens met zijn ex-collega. „Ze raken elkaar met rubber op rubber, dan gaat zo'n auto vliegen, maar kom zeg... dit was toch geen big deal?", ver zuchtte de Alpine-coureur. „Hoe hard zullen ze gereden hebben, daar? 30, 40 kilometer per uur?" Verdampt Opinies van twee ervaren coureurs, goed voor honderden GP's. Maar de visie van oud-wereldkampioen Da mon Hill stond er volledig haaks op. De Brit ging mee in het verhaal van Mercedes-teambaas Toto Wolff, die Verstappen beschuldigde van een 'tactische overtreding'. De Neder lander zou Hamilton misschien wel bewust van de baan hebben gere den, omdat zijn uitzicht op de zege al was verdampt. ,,Ik houd er hele maal niet van iemand hier van te beschuldigen, maar Max staat qua punten wel in het voordeel en deze race dreigde toch behoorlijk de kant van Mercedes op te vallen", vertelde Hill bij Sky Fi. Volgens Hill was het óf een fout van Verstappen, óf een bewust ge calculeerde manoeuvre. En zo draaide de meningenfabriek nog wel even door, want ook de och tendbladen wisten hier natuurlijk wel raad mee. Het Duitse Bild schreeuwde van 'WM WAHN-SINN', het Spaanse Marca riep Verstappen als winnaar van het weekend uit na de twee ge raapte WK-punten in de sprintrace en het Italiaanse Gazzetta dello Sport benadrukte vooral de historische waarde van de crash. En het mag geen verrassing heten dat de Britse kranten dan weer het verhaal van Lewis Hamilton op schreven, die volgens The Sun ('Lew's miracleaan de dood was ontsnapt. Zoveel verhalen, zoveel menin gen. Een weekend rust en dan be gint het allemaal weer opnieuw in Sotsji, waar de heren ongetwijfeld nog eens uitgebreid terug mogen blikken op de crash. Met zo'n ver haal als rode draad door het seizoen hoeven de regisseurs van Netflix eens geen kunstmatig toegevoegd drama in hun documentaire te mixen; dit verhaal is al spannend genoeg. Ze raken elkaar met rubber op rubber, dan gaat zo'n auto vliegen, maar dit was toch geen big deal? En reken maar dat de Formule 1- leiding alle aandacht voor het circus vol meningen handenwrijvend ga deslaat. Sportief directeur Ross Brawn schreef in zijn F1-column dat hij vurig hoopt dat dit WK op het asfalt wordt beslist 'en niet in vangrail of bij de stewards'. Kriti scher werd hij niet, want ook hij ge niet van het vuurwerk. ,,Ik kijk er naar uit om te zien wat voor impact dit heeft op hun titelgevecht", aldus Brawn. En met hem de rest van de wereld. dinsdag 14 september 2021 Roglic. FOTO EPA PC BREDA De Ronde van Spanje telt volgend jaar drie etappes in Nederland. Naast een ploe gentijdrit in Utrecht, is er ook een etappe van Den Bosch naar Utrecht en eentje met start en aankomst in Breda. SPEELRONDE Gisteren FC Volendam - Roda JC 2-2 FC Eindhoven - Helmond S. 3-2 Jong Ajax - NAC 6-3 Jong Utrecht - Jong PSV 2-1 Jong AZ - De Graafschap 2-1 gespeeld w v pt (v-t) 1 Jong AZ 6 5 0 1 15 8-4 2 Excelsior 6 4 1 1 13 13-5 3 Jong Utrecht 6 3 2 1 11 9-5 4 ADO Den Haag 6 3 1 2 10 13-11 5 TOP Oss 6 3 1 2 10 9-8 6 VVV-Venlo 6 3 1 2 10 8-7 7 FC Eindhoven 6 3 1 2 10 11-11 8 FC Volendam 6 2 3 1 9 14-8 9 Graafschap 6 3 0 3 9 8-9 10 MVV 6 3 0 3 9 9-17 11 Roda JC 6 2 2 2 8 13-11 12 Almere City 6 2 2 2 8 11-9 13 FC Emmen 6 2 1 3 7 10-7 14 Jong PSV 6 2 1 3 7 8-8 15 Jong Ajax 6 2 0 4 6 12-14 16 NAC 6 1 3 2 6 10-12 17 Helmond Sport 6 2 0 4 6 7-10 18 FC Den Bosch 6 2 0 4 6 6-11 19 FC Dordrecht 6 1 2 3 5 6-11 20 Telstar 6 0 3 3 3 7-14 Controverse, de beste brandstof in Formule 1 KÏópp'n shock at Harv helt Het minimum gewicht van een Formule 1-auto is 752 kilo. Dat is dus ongeveer het gewicht dat Lewis Hamilton op zijn hoofd had gekregen als er geen bescherming - de zogenoemde halo - op zijn Mercedes had gezeten. Het wiel van de Red Bull van Max Verstappen op de auto van Lewis Hamilton. Het verleidde de Britse pers tot de stelling dat het een 'wonder' is dat de wereld kampioen er levend van af is gekomen. fotos afp, the sun IS Rotterdam - Fernando Alonso Arjan Schouten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25