©NDERNEMER 'Als coöperatie steunen wij innovatie in bedrijfsketens' Webshop-ondernemer opgelet: meld je vóór 1 oktober aan voor de Unieregeling 'Wat leer je als ondernemer van sterke schakels?' Volg hét programma voor ondernemers met groeiambitie! deondernemer.nl Directeur Mirelle Pennings over de campagne 'Sterke Schakels' van Rabobank Voor veel ondernemers was de coronacrisis een zware tijd, maar door samenwerking in bedrijfsketens maken velen er toch het beste van. Rabobank steunt deze 'sterke schakels' met een campagne gericht op duurzame groei. ,,Dit hoort bij onze coöperatieve rol." Mirelle Pennings heeft veel respect voor ondernemers die de afgelopen tijd met creativiteit en wilskracht het hoofd boven water hielden. Als directeur Commercial Banking bij Rabo bank heeft ze in de afgelopen jaren veel ondernemers gesproken en geadviseerd. ,,Van overnames tot buitenlandse groei", vertelt ze. „Voor kleine bedrijven ziet een financiële planning er heel anders uit dan voor grote organisaties, maar de bijdrage van het mkb aan onze econo mie mag niet worden onderschat." Sterke Schakels Pennings kijkt verder dan de corona crisis alleen. „Ondernemers kregen ook te maken met impactvolle thema's als duurzaamheid, energie, digitalisering en groei. Dat vergt veel flexibiliteit en vin dingrijkheid. Terugkijkend valt op hoe veel kracht er in bedrijven zit, zeker bij het zoeken naar samenwerkingen om tot nieuwe kansen te komen. Onderne mers realiseren zich dat problemen niet in je eentje op te lossen zijn. Het houdt daarbij niet op bij de grenzen van een sector. Door de hele bedrijfsketen heb je schakels die elkaar hard nodig hebben om succesvol te zijn. Wij zien die allian ties steeds vaker ontstaan en willen ze in het zonnetje zetten." Zo is de cam pagne 'Sterke Schakels' ontstaan. ,,Alle ondernemers in een bedrijfsketen kun nen van elkaar leren", zegt Pennings. ,,Daarom willen we graag goede voor beelden uitlichten en nieuwe samen werkingen tot stand brengen." Ellen Hoog en Naomi van As Aanjagers van de campagne zijn voor malig hockeyinternationals Ellen Hoog en Naomi van As, die samen een spor tieve kledinglijn voor meiden op de markt hebben gebracht, onder de merk naam E&N. ,,Twee vrouwen met een echte winnaarsmentaliteit, die ook van hun ondernemerschap een succes willen maken", aldus Pennings. ,,In een reeks video's gaan ze langs bij kenmerkende samenwerkingen. Hamvraag daarbij is wat die sterke schakels nou eigenlijk op leveren en wat je er als ondernemer van kunt leren." Uit alle inzendingen wordt tijdens de Week van de Ondernemer in november een winnaar gekozen door een deskundige jury. ,,Goed voorbeeld doet goed volgen, dus zetten we dat in de schijnwerpers", zegt Pennings. ,,We zijn het als coöperatie aan onze stand verplicht om een rol te willen spelen bij het uitdragen van goede ontwikkelin gen, zodat we ondernemers faciliteren en van elkaar laten leren. We willen on dernemerskracht maximaal stimuleren." O Aanmelden voor Unieregeling Wil jij checken hoe je in jouw situatie moet omgaan met de btw over je buitenlandse verkopen? Gebruik dan het hulpmiddel op de website van de Belastingdienst. Meer weten over de vernieuwde Europese btw-wetgeving? Ga dan naar belastingdienst.nl/e-commerce ©ndernemer nlgroeit Leer de groeistrategieën van Coolblue en Takeaway.com toe te passen op jouw onderneming. Meld je nu aan op hetgroeicollege.nl volg ons op Mirelle Pennings, directeur Commercial Banking bij Rabobank: ,,Goed voorbeeld doet goed volgen." Maakt jouw bedrijf een keten sterker en succesvoller? Meld je dan aan via de website deondernemer.nl/sterkeschakels Met de nieuwe Europese btw-regels vervallen de oude omzetdrempels per EU-land. Er is sinds 1 juli 2021 één grens van 10.000 euro voor de totale omzet van goederen en diensten bij particulieren in alle EU-landen buiten Nederland. Webwinkeliers die in de tweede helft van 2021 meer dan 10.000 euro verkopen aan particulieren in andere EU-landen, moeten altijd de btw-tarieven van het land van de klant gebruiken. Zij kunnen kiezen om deze btw in elk land apart aan te geven of om dit in één keer af te handelen. Wie vanaf het vierde kwartaal gebruik wil maken van de Unieregeling, moet zich vóór 1 oktober aanmelden op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Deze omzetgrens gaat alleen in 2021 over de omzet in de tweede helft van het jaar. In 2022 geldt de omzetgrens voor de omzet in het gehele jaar bij particulieren in EU-landen buiten Nederland. Wie de grens van 10.000 euro niet bereikt, kan op de huidige manier de Nederlandse btw blijven toepassen en aangeven. Veel webwinkels maken in het vierde kwartaal de hoogste omzet van het jaar. John Piepers, e-commerce-expert van de Belastingdienst: „Ondernemers die gebruik willen maken van de Unieregeling, moeten zich vóór 1 oktober aanmelden om in één keer de btw-aangifte vanaf het vierde kwartaal af te handelen. Ook als zij pas in november of december die 10.000 euro-grens overgaan." maakt ondamamart grotar Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19