Zo ga je om met een zuurpruim Pizzabezorger krijgt uitzicht op pensioen Brussel ijvert voor rechten 'platformwerkers' 15 AAN HET WERK Thijs Launspach Veel werkplekken hebben er wel een tje: een brompot (m/v) die zorgt dat iedereen op eieren loopt. De mop perkont van kantoor, die altijd wel iets te za niken heeft. De pruttelaar die als een soort zwart gat alle vrolijkheid om hem of haar heen opslokt. Het is niet zo dat hij of zij toe vallig een rotdag heeft - die hebben we alle maal wel eens - het is bij de persoon in kwestie meer iets permanents. Deze nurks is ongelukkig op het werk en steekt dat niet onder stoelen of banken. Alles is te veel ge vraagd en als je in diens buurt maar ver keerd ademt krijg je een uitbrander. Heb je het ongeluk met zo'n kniesoor te werken, dan begin je je vroeg of laat af te vragen of het niet aan jou ligt. Misschien doe jij iets verkeerd om de wrevel van je collega op te wekken? Hoe begrijpelijk ook, trap niet in die valkuil - dat is les één. Je hebt niet ge vraagd om kritiek op je werk of je persoon, en al helemaal niet om een standje. Die rot- opmerking zegt veel meer over de verzender dan over jou als ontvanger - en die mag je dus gerust naast je neerleggen. Het kan zijn dat de zuurpruim in zijn of haar uitingen simpelweg te ver gaat. Gaat je collega bij jou een grens over, dan zul je wel even je tanden moeten laten zien. Reageer in zo'n geval liever niet op de inhoud - daarmee roep je juist vaak meer dis cussie op. Wees dui delijk en hou het persoonlijk. Zeg: 'Ik vind dat een verve lende opmerking en ben daar niet van gediend.' Wat je ook doet, probeer de zuur pruim niet 'op te vrolijken' - tenzij je oorlog wilt, natuur lijk. Laat je grapjes of 'Hé doe nou eens gezellig mee!' achterwege. Dikke kans dat dit averechts werkt en juist nog meer chagrijn opwekt. Er komt een moment dat de spanning van het werken in dezelfde ruimte als zo'n tik kende tijdbom zijn tol eist. Zorg dat je het moment dat je zelf uit je slof schiet, voor blijft. Neem op tijd een time-out. Tel tot tien, maak een wandeling of ga een uurtje ergens anders zitten werken. De-escalerend optreden, noem je dat. Zo ga je dus het beste om met de zuurpruim: probeer hem/haar niet te verande ren, stel zelf grenzen en trek het je vooral niet per soonlijk aan - het ligt in dit geval zeker niet aan jou. Gaat je collega een grens over, dan zul je jetanden moeten laten zien Scheepvaart doet het goed Twijfel over koopavond Miljoenen mensen in Europa die nu als zelfstandige werken voor een online platform zijn straks wellicht automatisch werknemer. Dat betekent dat ze, naast een fatsoenlijk loon, ook recht hebben op pensioen en een uitkering. Die megasprong vooruit in hun arbeidsvoorwaarden danken ze aan nieuwe Europese regels, momen teel in de maak, die bepalen dat platformwerkers per definitie werknemer zijn en de bewijslast van het tegendeel bij het platform ligt. De Ubers en Deliveroos van deze wereld zijn daar allesbehalve gelukkig mee. ,,Hun lobbyisten lig gen dagelijks voor de deur'', zegt Agnes Jongerius, PvdA-delegatie- leider in het Europees Parlement. ,,Maar dit gevecht is het waard om aan te gaan. Doen we niks, dan halen ze onze hele sociale bescher ming onderuit." In een resolutie waarover het vanavond debatteert en woensdag stemt, nodigt het Parlement de Eu ropese Commissie uit om in nieuwe wetgeving uit te gaan van 'een weerlegbare aanname van een werknemersrelatie voor platform werkers' en van 'omkering van de bewijslast'. Dat is een ondersteu ning van de lijn die de Commissie al volgt. In overleg met de sociale partners, vooruitlopend op een voorstel eind dit jaar, gaat ook Brussel uit van omkering van de bewijslast, met de aanname dat het platform in principe de werkgever is. Voor Jongerius, die zich hiervoor in de aanloop naar het Parlements- debat sterk heeft gemaakt, is dat niet meer dan normaal. ,,Platforms geven nu werknemers helemaal niet de kans zich als werknemer te definiëren. Intussen houden zij wel de regie. Zij bepalen de hoeveelheid werk, het tarief, wie welke klus krijgt. Is er geen werk, dan betalen ze niets. In feite herintroduceren ze via een omweg het stukloon van honderd jaar geleden, en wentelen ze hun bedrijfsrisico afop de werk nemer.'' Die mag intussen van zijn karige loon zijn pensioenpremies en sociale zekerheid betalen. Jonge- rius wil dat, net als het Europees vakverbond, collectief regelen, en noemt dat 'gezond paternalisme'. ,,Wie jong is, staat er niet bij stil dat je later oud wordt, of misschien voordien al ziek of arbeidsonge schikt. Dat overkomt toch alleen anderen? Tot het je zelf overkomt." De verleiding om als werkzoe kende met een platform in zee te gaan is groot, erkent Jongerius. Platforms doen er alles aan zich als C Lobbyisten van grote bedrijven proberen de nieuwe regelgeving uit alle macht tegen te gaan ideale werkomgeving te presen teren. ,,Je wordt lekker gemaakt met valse beelden. Ben je chauffeur, dan zijn dat in het begin de lekkere ritjes, met een mooie auto op leasecontract. Zo word je helemaal dat systeem ingezogen. Maar o wee als je daarna niet altijd beschikbaar bent of een klus weigert. Dan mag je achteraan in de rij aansluiten en zijn de mooie ritjes voor anderen." Om de nieuwe regels tegen te houden, sturen de platforms nu legers lobbyisten naar Brussel, met de boodschap dat zij de moderne tijd vertegenwoordigen - die van een vrije markt en flexibele arbeid. Wie daar niet in mee wil, gaat met zijn rug naar de toekomst staan. En zijn zij niet ook het laatste red- middel voor honderdduizenden baanzoekenden die op de klassieke arbeidsmarkt geen plekje kunnen vinden? Jongerius: ,,Met dat soort argumenten rollen ze hun verdien- model over heel Europa uit. Hun dure advocaten draven overal op in rechtszaken, zoals vandaag in Am sterdam, waar de rechtbank zich uitspreekt over de eis van de FNV dat Uber zijn chauffeurs conform de cao betaalt." Uber wijst dat na tuurlijk af: 'Wij zijn slechts een technologieplatform dat werkt met zelfstandige chauffeurs.' Verwarring Die zelfstandige chauffeurs be staan. In Nederland zouden we ze zzp'ers noemen, of om verwarring met schijnzelfstandigen te vermij den 'echte zzp'ers'. Maar aan hun positie wil Europa niet komen. 'Echte zzp'ers' die op hun vooraar den zaken willen doen met plat forms, kunnen dat blijven doen. Wat het Europees Parlement dan weer absoluut niet wil, is een cate gorie van platformwerkers tussen zzp'ers en werknemers in. Dat lost niets op en maakt de zaak alleen maar ondoorzichtiger. Jongerius beseft dat de strijd nog verre van gestreden is. ,,Dit wordt een gevecht, het grote geld zal zich niet zomaar gewonnen geven." Bij Commissie en Parlement mogen de kaarten dan gunstig liggen, daarna komen de 27 lidstaten nog. De Franse president Macron, per 1 ja nuari Raadsvoorzitter, zit er dubbel in, analyseert Jongerius. ,,Hij zal ze ker gevoelig zijn voor het argument dat de platforms arbeidskansen geven aan kansarme mensen uit de banlieues, al blijft het raar dat ze die alleen kunnen bieden door alle risi co's op hun werknemers af te wen telen. Maar misschien dat Macron vlak voor de Franse verkiezingen zijn sociale gezicht wil laten zien, en hij toch zorgt voor wetgeving." GO MAANDAG 13 SEPTEMBER 2021 Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018). DEN HAAG Het zijn gouden tijden voor de wereldwijde scheepvaart. De sector verdient het meeste geld sinds 2008 door een combinatie van de stijgende vraag naar goe deren en de mondiale leve ringsketen die bezwijkt onder de pandemie, waardoor de vrachtprijzen stijgen. DEN HAAG Veel winkeliers weten niet of ze doorgaan met de koopavond, omdat ze van wege perso neelstekort moeite hebben om de roosters te vullen. Er wordt ook steeds meer getwijfeld of winkels op zon dag en maandag nog open moe ten blijven. 0) o O O u Frans Boogaard Brussel Maaltijdbezorgers in Tilburg wachten op een ritje. pix4profs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15