Zo ga je om
met een
zuurpruim
Pizzabezorger krijgt
uitzicht op pensioen
Brussel ijvert voor rechten 'platformwerkers'
15
AAN HET WERK
Thijs Launspach
Veel werkplekken hebben er wel een
tje: een brompot (m/v) die zorgt dat
iedereen op eieren loopt. De mop
perkont van kantoor, die altijd wel iets te za
niken heeft. De pruttelaar die als een soort
zwart gat alle vrolijkheid om hem of haar
heen opslokt. Het is niet zo dat hij of zij toe
vallig een rotdag heeft - die hebben we alle
maal wel eens - het is bij de persoon in
kwestie meer iets permanents. Deze nurks
is ongelukkig op het werk en steekt dat niet
onder stoelen of banken. Alles is te veel ge
vraagd en als je in diens buurt maar ver
keerd ademt krijg je een uitbrander.
Heb je het ongeluk met zo'n kniesoor te
werken, dan begin je je vroeg of laat af te
vragen of het niet aan jou ligt. Misschien doe
jij iets verkeerd om de wrevel van je collega
op te wekken? Hoe begrijpelijk ook, trap niet
in die valkuil - dat is les één. Je hebt niet ge
vraagd om kritiek op je werk of je persoon,
en al helemaal niet om een standje. Die rot-
opmerking zegt veel meer over de verzender
dan over jou als ontvanger - en die mag je
dus gerust naast je neerleggen.
Het kan zijn dat de zuurpruim in zijn of
haar uitingen simpelweg te ver gaat. Gaat je
collega bij jou een grens over, dan zul je wel
even je tanden moeten laten zien. Reageer
in zo'n geval liever
niet op de inhoud -
daarmee roep je
juist vaak meer dis
cussie op. Wees dui
delijk en hou het
persoonlijk. Zeg: 'Ik
vind dat een verve
lende opmerking en
ben daar niet van
gediend.'
Wat je ook doet,
probeer de zuur
pruim niet 'op te
vrolijken' - tenzij je
oorlog wilt, natuur
lijk. Laat je grapjes of
'Hé doe nou eens gezellig mee!' achterwege.
Dikke kans dat dit averechts werkt en juist
nog meer chagrijn opwekt.
Er komt een moment dat de spanning van
het werken in dezelfde ruimte als zo'n tik
kende tijdbom zijn tol eist. Zorg dat je het
moment dat je zelf uit je slof schiet, voor
blijft. Neem op tijd een time-out. Tel tot
tien, maak een wandeling of ga een uurtje
ergens anders zitten werken. De-escalerend
optreden, noem je dat.
Zo ga je dus het beste om
met de zuurpruim: probeer
hem/haar niet te verande
ren, stel zelf grenzen en
trek het je vooral niet per
soonlijk aan - het ligt in dit
geval zeker niet aan jou.
Gaat je
collega een
grens over,
dan zul je
jetanden
moeten
laten zien
Scheepvaart
doet het goed
Twijfel over
koopavond
Miljoenen mensen in Europa
die nu als zelfstandige werken
voor een online platform zijn
straks wellicht automatisch
werknemer. Dat betekent dat
ze, naast een fatsoenlijk loon,
ook recht hebben op pensioen
en een uitkering.
Die megasprong vooruit in hun
arbeidsvoorwaarden danken ze aan
nieuwe Europese regels, momen
teel in de maak, die bepalen dat
platformwerkers per definitie
werknemer zijn en de bewijslast
van het tegendeel bij het platform
ligt. De Ubers en Deliveroos van
deze wereld zijn daar allesbehalve
gelukkig mee. ,,Hun lobbyisten lig
gen dagelijks voor de deur'', zegt
Agnes Jongerius, PvdA-delegatie-
leider in het Europees Parlement.
,,Maar dit gevecht is het waard om
aan te gaan. Doen we niks, dan
halen ze onze hele sociale bescher
ming onderuit."
In een resolutie waarover het
vanavond debatteert en woensdag
stemt, nodigt het Parlement de Eu
ropese Commissie uit om in nieuwe
wetgeving uit te gaan van 'een
weerlegbare aanname van een
werknemersrelatie voor platform
werkers' en van 'omkering van de
bewijslast'. Dat is een ondersteu
ning van de lijn die de Commissie
al volgt. In overleg met de sociale
partners, vooruitlopend op een
voorstel eind dit jaar, gaat ook
Brussel uit van omkering van de
bewijslast, met de aanname dat het
platform in principe de werkgever
is. Voor Jongerius, die zich hiervoor
in de aanloop naar het Parlements-
debat sterk heeft gemaakt, is dat
niet meer dan normaal. ,,Platforms
geven nu werknemers helemaal
niet de kans zich als werknemer te
definiëren. Intussen houden zij wel
de regie. Zij bepalen de hoeveelheid
werk, het tarief, wie welke klus
krijgt. Is er geen werk, dan betalen
ze niets. In feite herintroduceren ze
via een omweg het stukloon van
honderd jaar geleden, en wentelen
ze hun bedrijfsrisico afop de werk
nemer.'' Die mag intussen van zijn
karige loon zijn pensioenpremies
en sociale zekerheid betalen. Jonge-
rius wil dat, net als het Europees
vakverbond, collectief regelen, en
noemt dat 'gezond paternalisme'.
,,Wie jong is, staat er niet bij stil dat
je later oud wordt, of misschien
voordien al ziek of arbeidsonge
schikt. Dat overkomt toch alleen
anderen? Tot het je zelf overkomt."
De verleiding om als werkzoe
kende met een platform in zee
te gaan is groot, erkent Jongerius.
Platforms doen er alles aan zich als
C Lobbyisten van
grote bedrijven
proberen de nieuwe
regelgeving uit alle
macht tegen te gaan
ideale werkomgeving te presen
teren. ,,Je wordt lekker gemaakt met
valse beelden. Ben je chauffeur,
dan zijn dat in het begin de lekkere
ritjes, met een mooie auto op
leasecontract. Zo word je helemaal
dat systeem ingezogen. Maar o wee
als je daarna niet altijd beschikbaar
bent of een klus weigert. Dan mag
je achteraan in de rij aansluiten en
zijn de mooie ritjes voor anderen."
Om de nieuwe regels tegen te
houden, sturen de platforms nu
legers lobbyisten naar Brussel, met
de boodschap dat zij de moderne
tijd vertegenwoordigen - die van
een vrije markt en flexibele arbeid.
Wie daar niet in mee wil, gaat met
zijn rug naar de toekomst staan.
En zijn zij niet ook het laatste red-
middel voor honderdduizenden
baanzoekenden die op de klassieke
arbeidsmarkt geen plekje kunnen
vinden? Jongerius: ,,Met dat soort
argumenten rollen ze hun verdien-
model over heel Europa uit. Hun
dure advocaten draven overal op in
rechtszaken, zoals vandaag in Am
sterdam, waar de rechtbank zich
uitspreekt over de eis van de FNV
dat Uber zijn chauffeurs conform
de cao betaalt." Uber wijst dat na
tuurlijk af: 'Wij zijn slechts een
technologieplatform dat werkt met
zelfstandige chauffeurs.'
Verwarring
Die zelfstandige chauffeurs be
staan. In Nederland zouden we ze
zzp'ers noemen, of om verwarring
met schijnzelfstandigen te vermij
den 'echte zzp'ers'. Maar aan hun
positie wil Europa niet komen.
'Echte zzp'ers' die op hun vooraar
den zaken willen doen met plat
forms, kunnen dat blijven doen.
Wat het Europees Parlement dan
weer absoluut niet wil, is een cate
gorie van platformwerkers tussen
zzp'ers en werknemers in. Dat lost
niets op en maakt de zaak alleen
maar ondoorzichtiger.
Jongerius beseft dat de strijd nog
verre van gestreden is. ,,Dit wordt
een gevecht, het grote geld zal zich
niet zomaar gewonnen geven." Bij
Commissie en Parlement mogen de
kaarten dan gunstig liggen, daarna
komen de 27 lidstaten nog. De
Franse president Macron, per 1 ja
nuari Raadsvoorzitter, zit er dubbel
in, analyseert Jongerius. ,,Hij zal ze
ker gevoelig zijn voor het argument
dat de platforms arbeidskansen
geven aan kansarme mensen uit de
banlieues, al blijft het raar dat ze die
alleen kunnen bieden door alle risi
co's op hun werknemers af te wen
telen. Maar misschien dat Macron
vlak voor de Franse verkiezingen
zijn sociale gezicht wil laten zien,
en hij toch zorgt voor wetgeving."
GO MAANDAG 13 SEPTEMBER 2021
Thijs Launspach
is psycholoog en
stressexpert.
Hij schreef
hierover het boek
Fokking Druk
(2018).
DEN HAAG
Het zijn gouden
tijden voor de
wereldwijde
scheepvaart. De
sector verdient
het meeste geld
sinds 2008 door
een combinatie
van de stijgende
vraag naar goe
deren en de
mondiale leve
ringsketen die
bezwijkt onder
de pandemie,
waardoor de
vrachtprijzen
stijgen.
DEN HAAG
Veel winkeliers
weten niet of ze
doorgaan met
de koopavond,
omdat ze van
wege perso
neelstekort
moeite hebben
om de roosters
te vullen. Er
wordt ook
steeds meer
getwijfeld of
winkels op zon
dag en maandag
nog open moe
ten blijven.
0)
o
O
O
u
Frans Boogaard
Brussel
Maaltijdbezorgers in Tilburg wachten op een ritje. pix4profs